{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.781 visninger | Oprettet:

Hvad for en Watt måler til MTB? {{forumTopicSubject}}

Hej CG venner.
Jeg overvejer at købe en wattmåler til min mtb.

Jeg vil købe en stages power meter, da jeg har fået dem anbefalet af en træner.
Men problemet er valget mellem de 2 som er i linket her.
http://www.stagescycling.eu/shop/MTB/SRAM/

Den ene er til GXP og den anden til BB30/PF30

Min cykel kører med PF30, men den til GXP er bare billigere og den viser også at den kan fungere med XX1.

Så hvis der er nogle sagkyndige, som kan fortælle mig om jeg sagtens kan købe den til GXP fremfor den BB30'eren.

Håber på lidt hjælp her. God dag og på forhånd tak.
/Peder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad for en Watt måler til MTB?
  • #1   20. maj 2015 nej, bb30 kører 30 mm aksel, og gxp er 24 mm aksel, de passer ikke sammen med armene

  • #2   20. maj 2015 Det er sku da noget pis. Hvad sker der for den er så meget dyrere den til BB30. Det er jævn træls.


  • #3   20. maj 2015 Så det er selve hullet på pedalarmen, som ikke passer ind på diameteren på Kranken?

  • #4   20. maj 2015 Som jeg læser det er prisforskellen grundet at den dyre er komplet kranksæt, hvor den billigere kun er venstre pedal arm.

  • #6   20. maj 2015 Jeg synes at Dave har lidt ret her..

    Ved ikke hvem din træner er, men skal du til at bruge wattmåler, giver det allermest mening til Racer, ikke til MTB. Ideen med wattmåler er, udover en del andre formål, at træne forskellige zoner i bestemte tider. Det er ikke nemt på MTB da terrænet er alt for dominerende ift belastningen der skal ydes. Med andre ord, du får svært ved at finde nogle steder hvor du kan ligge fornuftigt i zonen i den tid det kræves. Alternativt, skal du tage din MTB med ud på landevejen og køre intervallerne derude.

    Jeg er stor fan af wattmåler og så heldig at min teknik er i den bedre ende. Men har du en dårlig teknik, så vinder du en del mere ved at forbedre den. Din træner vil gerne have watt data for at forbedre din fysiske form, hvilket jeg udmærket forstår, men du skal se på dig selv som en helhed og watt-træning kræver disciplin og går på ingen måde hånd-i-hånd med fun på singletrack.

    Som de andre skriver, er det jo din aksel eller BB der afgøre hvilken pedalarm du skal købe fra Stages. Jeg har gode erfaringer med Stages.


  • #7   24. maj 2015 Sikke en gang vrøvl I lukker ud.....en watt måler er et lige så godt redskab for mtbikeren som for ham på racercyklen.

    Ønsker man et mål for ens udvikling i hvor meget kraft man kan træde i pedalerne så er en watt måler det eneste der kan fortælle dette.....det gælder da både racer og MTb.

    Kan man køre en given strækning lidt hurtigere, så kan man bruge watt tallet til og sige noget om hvor vidt det er som følge af bedre form eller bedre teknik, blot for at nævne en enkelt anvendelsesmulighed for en watt måler.

    På mtb der træner man blandt andet intervaltræning på spor. Her køres feks efteri bestemte pulszoner (dvs ikke en nøjagtig puls). Træner man efter watt så er det jo også et cirka tal (interval) man kører efter. Man skal jo bare vælge et spor i en sværhedsgrad, der svarer til ens tekniske færdigheder......meget mtb træning sker desuden ikke på spor. Det kan lige så godt foregå på grusveje, på lange bakker eller som langture på landevejen.

    Til løb, der kan man disponere sit løb ud fra pulsen. Det kan da lige så godt være ud fra watt.


  • #9   24. maj 2015 Jeg tvivler også på tallene kan bruge under kørsel, men stadig bruges til at spore udvikling i kondi.

    Alternativ til stages er 4iiii Innovations, men kræver forsendelse + ventetid


  • #10   25. maj 2015 Jack har fuldstændig ret.
    Hvi man vil fremad i denne verden, så skal der altså en watt måler til. Og som han siger er vores intervaller mange gange bare på flade grusveje, hvor man kører en rundstrækning eller på lange jævne bakker, hvor det også er nemt at holde et jævnt pulsleje eller watt tal. Så er der selvfølgelig også alle de andre intervaller hvor man kører på xco lignende rundstrækning og der skal man bare køre efter benene, men watt måleren er stadig et rigtig godt redskab der også.

    Steffen: Det vil jeg da lige tage et kig på. Takker.


  • #11   25. maj 2015 Steffen kender du nogen som bruger denne 4iiii eller nogle som har erfaringer med det?

  • #13   25. maj 2015 Vi kører det, der hedder mtb træning og der er intervaller som er mindre spændende, men sådan er det vidst inden for alle sportsgrene. Men heldigvis for meste pisse fedt. Og så er det jo en nødvendighed, hvis du vil køre stærkt på mtb'en.


  • #14   25. maj 2015 Det er vel også et godt værktøj til at bruge efter træning og løb. Til at analysere de tal der kommer ud af det.

  • #15   25. maj 2015 Jeg kan kun anbefale af læse : Training and Racing with a Powermeter.
    Jeg har læst den to gange og The Cyclist Training Bible. Jeg har kørt med Powermeter i et år, så føler efterhånden at jeg har lidt erfaring.

    Du kan naturligvis sagtens bruge Powermeter på mtb, det gør jeg skam selv ved lejligheder. Skal du træne med Powermeter, så er det primært intervallerne der er interessante og hvor du får mest glæde af det. For at ligge belastningen (watt) korrekt og konstant indenfor de intervaller, skal omgivelserne helst være ensartet. Det er et Mtb spor sjældent.

    http://home.trainingpeaks.com/blog/article/how-to-start-training-with-power-ebook

    Derfor er watt træning bare bedre på racer eller hjemmetræner.

    Den største fordel ved Powermeter er at man kan finde sin svagheder og forbedre dem i træningen. Dertil giver det god mening med Powermeter under løb.

    Hvis jeg var din træner, ville jeg anbefale at alt Mtb træning var fokus på teknik, mens intervaller køres på racer og funktionelt styrketræning laves i center eller derhjemme.


  • #16   26. maj 2015 Du har ret Kasper K.
    Nu har jeg ikke nogen personlig træner lige nu men overvejer at få det igen nu her efter sommeren, Jeg har haft en lang vinterpause med brækket ben og lang genoptræning.
    Man kan bruge power meteren ved mange lejligheder ude i skoven, da vi som sagt ikke altid bare kører på en rundstrækning som er xco lignenden terræn, men mange gange kører på bakker med jævn stigning netop for at ligge så konstant som muligt i de forskellige Zoner. Og det er netop her at power meteren har en kæmpe fordel ift. puls måleren.

    Som Michael G også skriver, så er det lige så meget et værktøj til ens træner, som kan analysere på det og derfor ved, hvordan han skal planlægge programmet efter min kunnen.

    Men det er et spændende område og tror jeg prøver power meteren fra det der 4iiii.


  • #18   26. maj 2015 Jamen DaveB du fatter jo tydeligvis ingenting.

    Det er jo godt der er forskellige lyster til træningen. Men du kommer ikke rigtig med noget konstruktivt ud over din negative holdning til vores måde at træne på.
    Det er sørgeligt. smiley


  • #20   26. maj 2015 Hvis du er i skoven på cykel, så er det jo motion og træning smiley Uanset om man leger, nyder naturen eller bare hardcore puls hungrende fanatiker smiley

    PS. jeg er selv gået fra MTB til landevej. Har watt måler køre cykelløb. Ikke for at være hurtig eller den første. Men fordi jeg syns det er sjovt og fordi jeg kan smiley


  • #21   26. maj 2015 Er ikke enig i det Kasper siger med, at intervaller bør køres på raceren.....de skal selvfølgelig køres på MTBiken, fordi ellers skulle man jo køre på raceren hele tiden. Nej kør eventuelt langturene på raceren og kør intervallerne i skoven.....samtidig med intervaltræningen så kan man også træne svingteknik og fart på sporet.

    Ovenstående gælder for om sommeren.....


  • #22   28. maj 2015 Ang 4iiinovation:

    Tror det er et kvalitet/præcision er på højde med stages eller bedre. En Ing. legede med strain-gauges på arbejde og brugte det til hobby projekt.
    Det blev til en DIY artikel og så blev han "opkøbt" til at lave det for 4iiii.

    Jeg har selv bestilt, og skal sende pedal-arm næste måned.

    (i følge deres udsavn) har de var det med at lave brugere installere selv ikke helt nemt. Derfor tilbyde de pt. gratis installation (man sender sin pedalarm, de betaler fragt)

    Kig DcRainMakers anmeldelse http://www.dcrainmaker.com/2014/09/4iiiis-introduces-precision.html


  • #23   29. maj 2015 Takker Steffen, men jeg har skrevet med dem og de har ikke noget som passer på min cykel desværre.

Kommentér på:
Hvad for en Watt måler til MTB?

Annonce