{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.525 visninger | Oprettet:

Fra 2x10 til 1x11 {{forumTopicSubject}}

Hey!

Jeg skal have nye gear på min mtb, og overvejer at opgradere til XX1 nu når jeg alligevel er i gang.

Men er meget i tvivl om hvad der passer sammen, og hvad jeg skal købe for at det kan lade sig gøre.

Min cykel er en Specialized Camper comp 29 fra 2015

Kan jeg købe http://www.bikester.dk/sram-xx1-kranksaet-bb30-qf-156-mm-gra-sort-364434.html

Vil den passe over på min krankboks nu? ved at det er BB30 og Q-faktor 156 jeg har på nu.

Hvad skal jeg have for at min 11 tands kassette kommer til at passe på min baghjul?

Kan denne her gøre det? http://www.bikester.dk/notubes-nav-rod-356786.html

Håber der er nogen der kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra 2x10 til 1x11
  • #1   1. okt 2015 baghjul

    profilbillede
  • #2   1. okt 2015 Hvorfor ikke vælge Shimano 1x11 og smide en N/W klinge på dit nuværende kranksæt? Meget billigere, da du ikke skal skifte noget på dit bagnav og kan beholde dit nuværende kranksæt. smiley

  • #3   1. okt 2015 Jeg er ikke så pjattet med Shimano, og vil gerne have gear skift der i håndtaget. Det har ikke så meget med prisen at gøre, vil bare gerne have noget der virker ordenligt.

  • #4   1. okt 2015 Fair nok. Hvis din krankboks er BB30 med QF 156, og det kranksæt du har set på er det samme, så vil det passe fint sammen.

    Hvad angår konverteringen af navet vil jeg anbefale at smutte forbi den lokale Specialized forhandler, så du er helt sikker på at få det rigtige friløb, for det du har fundet nu er ikke til Sram's 11 speed kassette. Det jeg linker til her er højest sandsynligt ikke det rigtige, men for at køre med Sram skulle det gerne ligne noget i retning af dette: http://www.bikester.dk/398480.html?eqrecqid=e55a4f41-680e-11e5-8ba9-002421dde24d


  • #5   1. okt 2015 Okay det lyder godt, var også selv ret sikkert på det med kranken, men det med navet bag på er jeg meget i tvivl om.

    Det du linker til, hvad betyder de mål der står? 142 x 12 ?


  • #6   1. okt 2015 Det er bare størrelsen på bagakslen. Betyder den er 142 mm bred og har en diameter på 12 mm. Du skal lede efter en specifikt til dit hjulsæt, for ellers passer det ikke. Også grunden til jeg anbefaler du smutter forbi en cykelbutik for at få hjælp til det, da der er tonsvis af forskellige navtyper, så det er svært at finde rundt i, med mindre man er helt klar over årgang, akselstørrelse, mærke og model på ens nav.

  • #7   1. okt 2015 Det er ligemeget om du bruger XT kassette eller Sram.

  • #8   1. okt 2015 Nåårh ja for pokker. Havde helt glemt at man godt kan køre XT kassette med Sram skifter. Så behøver du ikke skifte kassettehuset/friløbet..

  • #9   1. okt 2015 Det er bare lige den lille forskel med 10 og 11 tands på møtrikken. SRAM kører med 10 og Shimano 11.

  • #10   1. okt 2015 Sram 11speed type GX, X1, XO1 og XX1 bruger XD body freehub, og er ikke kompatibel med Shimano.
    Så du skal have en XD body på dit baghjul, hvis du vil køre XX1.


  • #11   1. okt 2015 Selvfølgelig misser man en enkelt tand, men så er spørgsmålet bare om man ikke godt kan ofre den for at spare en hel del penge ved at køre Sram gearene sammen med Shimano kassetten..

  • #12   1. okt 2015 Simon

    Hvis du regner lidt på det, gør en tand (11 til 10) gør en stor forskel på den hastighed ved samme kadence du kan opnå. Dermed får du et større hastighed "range" med sram end shimano.
    Der er ingen pris forskel på Xtr og x01 kassette, men x01 kassetten er noget lettere end Xtr. Udfra hvad jeg læser er xx1 langt mere holdbar end xtr, har dog ikke selv erfaring endnu.

    Så valget mellem 11speed shimano eller sram skal nok tages udfra andre parametre.


  • #13   1. okt 2015 Det giver vel et gear som er 3 procent større. Kan dog ikke selv bedømme hvor meget den forskel vil gøre, men hvis vi antager det har direkte sammenhæng med farten (selv om jeg ikke aner om det er tilfældet), betyder det vel bare at man som eksempel går død i trådet omkring 40 km/t med Shimano og 42 km/t med Sram, så forskellen er vel ikke så stor igen?

    Vægten tænkte jeg ikke rigtig over når der kun er ca. 50 gram til forskel, men hvis man går op i det, så er x01 selvfølgelig et bedre valg. Og hvad angår prisen, så bliver det pludselig en tand dyrer for x01 kassetten hvis man skal have nyt kassettehus/friløb.

    Og til sidst kan jeg heller ikke sige noget om holdbarheden, men hvis det viser sig at x01 holder måske 500 km mere end xtr, så kunne det nok være en fin investering, selv om det er lidt dyrer at anskaffe sig grundet ombygningen af bagnavet.


  • #15   2. okt 2015 Har nu kørt 45oo km på xx1 kassette så det dur : )

  • #16   2. okt 2015 #14
    Well, du kan også se sådan på det; at en 10T bagerst giver dig mulighed for at smide et par tænder på den forreste og dermed letter kommer op af det stejle uden at mindste topfarten. Budskabet er at 10T fremfor 11T på kassette, gør en forskel i gear range som mange negligerer med det er jo bare 1 tand. Havde det været i den anden ende (42 vs 41) ville forskellen være ret lille.

    Når man har muldvarpen oppe for at smide penge efter nye gear i prisklassen XX1 eller XTR, betyder 400-500kr for ny body mindre.


  • #17   2. okt 2015 Men er det ikke et hi-low nav? Og mig bekendt kan man ikke få xD body hertil. Så jeg mener ikke at der kan komme sram 11 speed kassetter på...

    Men med de hjul, så ville jeg hellere købe nye hjul og køre 1x10


  • #18   2. okt 2015 De fleste MTB kører med 168 i q-factor... Undrer mig over at du skal have 156, som er standarden på landevejene.... Men det kan godt være jeg tager fejl...

  • #20   2. okt 2015 En Specialized Camper er vel en cykel beregnet til sjov og spas i teknisk tærren med masser af hop og lange nedkørsler. Et tærren der ikke findes ret meget af i Danmark.

    Med sådan en cykel så går jeg ikke ud fra, at man kører en masse grus- og landeveje-tons. Derfor så er en 10'er vel ligegyldig.

    Kører man hardtail eller en XC-orienteret fully, så er 10'eren meget vigtig. En nævner en forskel på 2-4 kmt på toppen. Det er fandme også meget og en altafgørende forskel på ikke tekniske spor, grusstykker og lignende, som man jo kører masser af til løb og træning.

    Meget mtb køres jo slet ikke i teknisk tærren.....


  • #21   3. okt 2015 Mine gearinger med XTR Di2 11 speed, har jeg one up 45 på kassetten og 36T foran, så 11/45 bag, og 36T

    Mangler ikke gear nogle steder smiley


  • #22   3. okt 2015 Camberen er jo faktisk en XC cykel, men tror især på sådan en ville jeg prioritere at have en ekstra tand til grusvejene.

  • #23   3. okt 2015 Der er jeg absolut ikke enig Klaus.
    Først og fremmest er det jo en sjov cykel, som egner sig bedst til singletrack og lign. hvor høj fart er sjældent.
    Jeg ville køre lavere gearing end på HT.


  • #24   4. okt 2015 Er som udgangspunkt enig med dig Mads, men faktum er at Specialized selv slår på at det er en XC cykel med evnerne til at køre ligeså hurtigt op som man kan kører ned. Hvis jeg skulle bruge Camberen som XC cykel så ville jeg sætte pris på 10-tands.
    Hvis man derimod bare vil have det sjovt, så er jeg enig, så er det sku ligegyldigt.



Kommentér på:
Fra 2x10 til 1x11

Annonce