{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Sadelklemme til MTB {{forumTopicSubject}}

Min Epic er udstyret med en sadelklemme som kun kan betjenes med en nøgle.

Er der er bestemt grund til det, holdbarhed eller lignende.
Skifter en del mellem landevej/grusvej og skov, så skifter ofte sadelhøjde.
Så ville hellere have en med en klips som kan betjenes med en enkelt hånd uden værktøj.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadelklemme til MTB
  • Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 36
    #1   16. sep 2016 Hvorfor skifter du sadelhøjde? det gør jeg aldrig.
    Overvej evt. en dropperpost hvis du skifter så tit.


  • #2   16. sep 2016 Sadel højden stilles da efter dine knæ osv. Så kan ikke se den skal sænkes ved skov kørsel

  • #3   16. sep 2016 Er jeg den eneste der kører lavere sadelhøjde i skov end hvis jeg padler 50 km på lige landevej ???

    Det tror jeg næppe.


  • #4   16. sep 2016 Ja jeg ændre ikke. Skal ikke nå jordet. Skal cykle

  • #5   16. sep 2016 Det har da intet med at nå jorden at gøre, så kan jeg bedre forstå hvorfor du svarer som du gør.

  • #6   16. sep 2016 Det har da intet med at nå jorden at gøre, så kan jeg bedre forstå hvorfor du svarer som du gør.

    Læs lige punkt 3 i denne artikel fra en der lever af at cykle smiley

    http://madsweidemann.blogspot.dk/2013/04/mtb-tips-12-3.html?m=1


  • #7   16. sep 2016 Men du ødelægger dit tråd ved at ændre saddelhøjden... Derfor ville det nok være smartere med en dropperpost så der også forslået..

  • VonZ
    VonZ Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 39
    #8   16. sep 2016 Kører nu også med lidt lavere saddel højde i skoven, føler det gir' lidt mere kontrol over cyklen..

  • #9   16. sep 2016 Den er vist ikke nem og blive enige om. Men hvis han lige om nå jorden med flade tær. Så sidder han heller ikke specielt lavt. Sådan lige.
    Og den med frem pinden. Max 80mm.
    Tror der går lidt for meget downhill i hans teorier. Og ikke 3 timer på cyklen i alm skov


  • #11   16. sep 2016 Præcis, man kan mene hvad man vil om epic, er heller ikke altid helt tilfreds.
    Men at køre med samme højde sadel på landevej og i på teknisk svær spor i skov... det er helt utænkeligt i mine øjne. Sænke tyngdepunktet, mere greb, mere kontrol og meget bedre oplevelse. Desuden står man op halvdelen at tiden, så ens siddende tråd er ikke så vigtigt.


  • #12   16. sep 2016 Det er vel ikke kun Epic, der har sådan en saddelklemme.....det gælder vel de fleste XC maskiner. Jeg kører selv Epic og kunne ikke finde på og ændre saddelhøjden. Det er ikke fordi, jeg godt kan se fordelen i en lavere saddelhøjde...jeg bruger nemlig også min epic til andet en tekniske spor, f.eks. 4 timers langture. Er saddelhøjden blot en milimeter anderledes end jeg er vandt til, så mærker jeg det et eller andet sted i knæ, ryg etc på en sådan langtur.

    Sæt en dropperpost på, så vil du altid komme tilbage til den "rigtige" højde.

    Jeg er ikke selv hoppet på den med dropperpost endnu, men når jeg får en Trek Top Fuel leveret om 2 uger så ryger der nok en dropperpost på. Det er nemlig 31,6 saddelpind, hvor udvalget er større.


  • #14   17. sep 2016 Ja en interessant udvikling med mere vandring, trail-MTBs og meget bredere dæk. Før tænkte jeg, at købe en hardtail som en vintercykel som supplement til XC-maskinen (fully'en). Nu er det nok mere relevant med en trail-mtb til de sjove dage og træning hvor de sidste sekunder ikke betyder så meget.

    Mht dropperpost, så har jeg stadig nogle bekymringer, såsom vægt (300-400 gram mere), ekstra ting som kan gå i stykker og som kræver vedligeholde, pris og at sadlen ikke skyder hurtigt nok op.

    Netop de ting jeg nævner kan måske betyde, at en saddelklemme man kan åbne med hånden stadig er en let, billig og relevant løsning?


  • VonZ
    VonZ Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Svar: 39
    #15   17. sep 2016 En Umbraco nøgle fylder nu heller ikke så meget i lommen smiley

  • #16   17. sep 2016 Hvis du er nervøs for at om dropperen kommer hurtigt nok op, kontra at løsne klemmen selv og hive sadlen op og spænde klemmen, har du reflekser som en dopet ninja!



  • #17   17. sep 2016 Lalle...hvad skal jeg dog svare til en så tåbelig kommentar?

  • #18   17. sep 2016 Svar hvad du vil, det var mine tanker omkring en problem stilling du havde.

    Dernæst begynder dropperen at vinde ind på prof XC niveau, så tanken om vægt er måske knap så vigtig som de fordele det giver nedad.
    Vedligehold og pris er to ting der betyder mest. Og det er jo så op til en selv om man synes de "ulemper" opvejer "glæden" ved at fedte ved saddelrøret under kørsel for at løsne en klemme, eller ligefrem stoppe op for at sænke en saddelpind for at køre de temmelig korte nedkørsler vi finder herhjemme.

    Jeg ved at jeg ikke selv har en cykel uden dropper. Er sågar derhenne hvor tanken om 1x setup på cykelcrosseren så det venstre håndtag kan bruges til en dropper er interessant.


  • #19   17. sep 2016 Selv på min citybike har jeg dropperpost.

    Du skal i øvrigt ikke være bekymret for om den går i stykker, det kan jeg forsikre dig om at den gør.

    Tricket her er at vælge den producent som hurtigst ombytter. smiley

    Man kan undgå en del problemer ved at behandle den rigtig, som fx at den ikke opbevares eller transporteres med pinden i bund, ligesom at man aldrig må løfte i sadlen når pinden er i bund.

    I øvrigt kan dropperen gøre dig hurtigere på sporet. Også på din stive fully.

    http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/dropper-vs-fixed-for-xc-racing-47991/


  • #21   18. sep 2016 Jeg har nu heller ikke en dropper på min hverdagscykel, men jeg synes den er svær at undvære på alle de andre cykler til offroad brug.





  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #22   18. sep 2016 De 300 gr ekstra er jo det der gør at supermotionisten lige nøjagtig går glip af førstepladsen i klubmesterskabet 😂😂😂 drop nu det pis med den vægt der, jeg har selv lige droppet alt hvad der hedder XC og bygget mig en enduro hardtail med 160 mm gaffel, okay den vejer 12,5 kilo og er 2 kilo tungere end min XC fully var, men har aldrig haft det sjovere på en cykel og så kører jeg altså ikke væsentligt langsommere på trods af de 2 kilo straf, det er jo ikke 2 kilo rent roterende masse vi taler om og du kan 110% sikkert ikke mærke forskel på 300 gram i saddelpinden smiley

    Mht dropperpost så er det klart vejen frem, kørte godt og vel 8 mdr med en 75mm dropper uden rigtig at bruge den, fik så lært at bruge den rigtigt og nu har jeg en 150mm, og den er mere i bund end oppe smiley Du får meget mere mulighed for korrekt position på cyklen ved tekniske passager, dermed også bedre teknik, og ja eliten begynder også så småt at køre med dropper.


  • #23   18. sep 2016 300-400 gram er meget på en enkelt komponent.....det er dog summen af besparelser på de enkelte komponenter der er så vigtig.....det er ikke 1. pladsen der er vigtig, men mere det, at vinde over klubkammeraten og køre strava-tider mod alle dem man kender....sådan har mange det og andre er ligeglade....hvilket er fint.

    Hvis en dropper post giver mig øget fart så er det jo fint med den ekstra vægt. Gør den ikke det og er det for besværligt med ekstra service mv., så skal dropperposten ikke på XC maskinen....

    Men det skal dog prøves så jeg kan gøre egne erfaringer....


  • #25   18. sep 2016 Jeps og mere køre glæde, har lige fået en ks lev eten på min stål ht, har kørt med den 2 ture, det er genialt. Nu skal bare spares sammen til en thomson, så kan min søn overtage denne.

  • #26   19. sep 2016 Findes der et sted man kan se målene på hvor langt man kan få en thomsom dropper ned i stellet, så man kan se om den kan passe min cykel

  • #28   19. sep 2016 Jeps måler lige senere. Det er til en ritchey p650 så ja 27,2

  • #29   19. sep 2016 275mm skal der være fra top saddelrør til saddelklampe. Hvis den er 410mm efterlader der 135mm til at gå ned i stellet. Det burde vel kunne lade sig gøre??

  • #31   19. sep 2016 Jeps og i de rigtige farver 😀

    Har haft rigtig mange cykler efterhånden både alu, og Carbon bla haibike freed 7.2 , giant anthem advanched og mange andre. Men aldrig har jeg haft der så sjovt i skoven som nu. Fik faktisk min yngste over på stål også, vi byggede en Pipedream sammen i foråret


  • #32   19. sep 2016 PS den ser scu fed ud din Cotic flare

  • #33   21. sep 2016 Fik du tid at måle på et tidspumkt


  • #35   21. sep 2016 Ok tak

  • Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Svar: 36
    #36   21. sep 2016 KS Lev skulle nu også være en god dropper til 27.2 smiley

  • #37   21. sep 2016 Ja har bare hørt meget godt om thomson ude på sporet, og nu når min søn også vil have en kan jeg jo få en ny 😀 Kunne bare godt tænke mig en tegning med mål lige som KS har

  • #38   21. sep 2016 Ærger mig også over at det er så skide svært at finde mål fra max isætning til saddelrails.
    Er fra naturens side udstyret med en lang overkrop og korte ben, hvilket gør at jeg ender i Large cykler. Men grundet de korte ben er jeg ofte begrænset til 100 mm drop. 125 kan der måske være alt efter hvordan dropperen bygger.
    Og med 100 mm drop er jeg ret hurtigt begrænset til at kun at bruge reverbs, og dem er jeg ikke sådan super imponeret over.

    Og det lader så til at jeg leder de forkerte steder for både thompson og ks har da 100 mm droppere kan jeg se. smiley


  • #39   21. sep 2016 Ja og Ks har tegninger på deres hjemmeside med mål
    Eks
    http://kssuspension.com/wp-content/uploads/2015/12/LEV-drawing.PDF


  • #40   22. sep 2016 For at besvare dit spørgsmål; så er det vel for at spare vægt, materialer og omkostninger.

    Men du kan vel bare skifte sadelklampen til én med quick release???

    Nu kører Mads Weidemann meget downhill og enduro, som ikke nødvendigvis passer til XC. Men nu ved jeg ikke hvilken type mtb du er til?

    Jeg har selv en dropperpost, men jeg bruger den aldrig til løb. Jeg har deltaget i to xterra løb og tre mtb løb i år. Jeg bruger den når jeg kører på DH baner når jeg træner.

    Du skriver at ens siddende tråd ikke er så vigtig på mtb. Hvis man skal op af stejle bakker med rødder, så kan det have væsentlig indflydelse på, hvor hurtigt man kan sætte vægt på baghjulet ved at sætte sig i sadlen.

    Men smag og behag. Min mtb og racer sadel har sammen højde.


Kommentér på:
Sadelklemme til MTB

Annonce