Find dit kondital med en coopertest

Find dit kondital med en coopertest

12. apr

Skal du træne op til et løb, eller ønsker du blot at komme i bedre form? Så læs med her, hvor du kan læse, hvordan du finder dit kondital ved hjælp af en coopertest, og hvor du får gode råd til, hvordan du forbereder din kondition.


Hvad er en coopertest?

Nu spørger du måske dig selv, hvad en coopertest er. Kort fortalt handler en coopertest om, at du løber lige så langt du kan på 12 minutter, hvorefter du måler den tilbagelagte distance, som bruges til at beregne dit kondital. Der findes utrolig mange forskellige løbetest, hvorfra det er muligt at finde sit kondital. Dog fungere coopertesten oftest som en standardtest. Skal du eksempelvis i militæret, vil du også opleve, at coopertesten er en del af prøverne. Derfor er coopertesten altså et utroligt godt udgangspunkt, når der skal testes kondition.


Hvordan forbedrer jeg min kondition?

Hvis du ønsker at forbedre din kondition, er der flere ting, du kan gøre. Helt banalt går anbefalingen selvfølgelig på, at du bør spise sundt og være aktiv. Dette kan eksempelvis gøres ved, at du laver et program for din løbetræning, som du aftaler med dig selv, at du skal overholde. Fordelen ved at lave et skema er nemlig, at du sætter nogle krav og rammer for dig selv, som skal overholde, hvilket kan øge motivationen til at holde sig i form. Sæt dig i denne forbindelse også en række delmål, som du skal nå undervejs. I forlængelse af dette er det også vigtigt, at du husker at fejre de små succeser, da det vil gøre processen mere livlig og langt sjovere. Hvis du ikke har været vant til at dyrke meget motion før, kan det ikke anbefales at du ligger benhårdt ud. Start derfor stille og roligt, da en for hård start med stor sandsynlighed vil resulterer i skader og overbelastninger.


Alternativer til løb

Det er langt fra alle som finder det specielt interessant at løbe. Er du en af dem, så findes der heldigvis for dig en masse alternativer til løb, så du sagtens kan komme i god form uden for meget løb. Det mest anvendte alternativ er cykling, hvilket kan gøres på mange måder. Du kan gøre det på helt klassisk maner, hvor du cykler på landevejen, enten selv eller i selskab af andre. En anden form for cykling som er blevet mere og mere populært er spinning. Med spinning får du typisk en times hård og intens cykling, hvor pulsen er tårnhøj fra start til slut. Det gode ved spinning er, at det er med instruktør og i selskab med andre som er i samme båd som dig. Dette kan medvirke til, at det ikke føles lige så hårdt, som hvis du var alene. Udover cykling kan en romaskine være med til at forbedre konditionen, hvilket også er et redskab hvis popularitet er stødt stigende.


Vend tilbage til coopertesten

Hvad end du beslutter dig at gøre for at forbedre din kondition, kan det være en god idé, hvis du løbende vender tilbage til coopertesten for at sammenligne med tidligere præstationer. Dette kan igen være med til at skabe en mere livlig proces, så det ikke virker alt for kedeligt at komme i bedre form.



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


x