Sådan sikrer du dig den bedste søvn

Sådan sikrer du dig den bedste søvn

3. jun

Der er mange, som døjer med forskellige søvnproblemer som eksempelvis søvnløshed. Det er en skam, for det er altafgørende, at vi får en god nattesøvn, for at vi kan trives og være sunde og raske. Hvis du lider af nogle søvnproblemer, kan du læse videre her og få nogle tips til, hvordan du kan sikre dig den bedst mulige søvn om natten.

Sov i et godt sovemiljø

For at kunne få en god nattesøvn er det vigtigt, at dit sovemiljø er godt. Et godt sovemiljø er et mørkt soveværelse, som er stille og tilpas køligt. Derudover er det også vigtigt med en seng med en god madras, idet sengen og madrassen skal give dig den støtte og komfort, som du har brug for. Den rette komfort får du også i valget af den bedste dyne og sengetøj, da du ønsker at ligge i behageligt materiale, som hverken føles for varmt eller for koldt. Det kan også være en god ide at sætte mørklægningsgardiner op og bruge ørepropper om natten, hvis du er generet af lyd og lys. Derfor bør dit soveværelse heller ikke fungere som tv-stue, arbejdsværelse eller lignende, da det kan forstyrre og få dig til at tænke på alt muligt andet end at sove og slappe af.

Døgnrytme og søvnmængde

Det er også vigtigt at have en regelmæssig døgnrytme, så du kan få en tilstrækkelig mængde søvn. Det bliver nemlig sværere og sværere at komme tilbage til den normale døgnrytme og gode søvn, hvis man først har udviklet en forsinket og dårlig døgnrytme. Det anbefales, at voksne sover omkring 7-8 timer hver nat. Søvn styrker nemlig både krop og sind, hvilket blandt andet sker ved, at dannelsen af væksthormoner stiger og stresshormonerne falder under dyb søvn. Du bør derfor sætte god tid at til at få din søvn. Du kan med fordel give dig selv tid til at slappe af og falde ned, mindst en time før du går i seng, hvis du har svært ved at falde til ro. Det kan du for eksempel gøre ved at læse en god bog, tage et varmt bad eller høre noget roligt musik. Du kan med fordel også sætte tid af om aftenen til at skrive bekymringer og løsningsforslag ned i en dagbog, hvis du er plaget af tankemylder, når du skal sove. På den måde undgår du også at tage bekymringer med i seng.



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


x