{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
483 visninger | Oprettet:

MTB til en begynder - stier og landevej {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at købe en Mountainbike, til brug på skovstier/landevej/grusstier og prøve kræfterne af med skoven. Baselinen er at jeg er helt ny og har ingen erfaring med MTB kørsel.

Gear
Forhandlerne sagde at 1x12gear er det nye sort.
Vil det også være nok til også at køre på grusstier og landevej?

Størrelse
Jeg er omkring 167cm, så er der noget ved en cykel jeg skal være opmærksom på?

Ny eller brugt?
Budgettet er lidt sat af forhandlerne, som mener det bør ligge på en 6-8.000 for en ny begyndercykel.
Vil helst hente cyklen omkring Randers området - eller Østjylland.

Er der nogen mærker eller modeller, jeg bør se mere efter end andre?
Det er mig en jungle at se, hvad forskellene er på de forskellige modeller.

Forhandlere i Randers foreslår følgende modeller;
Cube Acid 1x12
Scott Scale 970

Kan det svare sig at købe en brugt, hvis det er cirka samme klasse cykel ift. nyprisen?
Primært ift. at hvis de har kørt, skal de formentlig også have en serviceomgang.
Og er det i det hele taget til at finde nogen i de små størrelser?

Kommentarer på:  MTB til en begynder - stier og landevej
  • #1   11. apr 1x12 overkill 1x11 er mere end rigeligt

• #2   11. apr Hvis du gerne vil købe din kommende mtb i en fysisk butik, så vil jeg anbefale dig at finde et sted, hvor der sælges Trek. Jeg vil mene, at som nybegynder mtb, så er en Trek Roscoe MEGET svær at komme udenom. Hvis der er lidt kræmmer over dig, så ville jeg forsøge at presse prisen lidt på en Trek Roscoe 8 (vejl 9500kr). Her får du en mtb med den helt rigtige geometri til en nybegynder, luftfjedret gaffel, du får sikkerheden med en dropper post, 1x12, og det ekstra greb og komfort med de brede dæk.

profilbillede
  • #3   11. apr En skam dette er på Sjælland, her kan du få en Trek Roscoe 9 for 8495 kr. Enig med TS i at dette er en super cykel at starte ud på.

https://billigcykel.dk/shop/trek-roscoe-9-7252p.html

• #4   11. apr Også herfra!

• #5   12. apr Tak for input om Trek - godt med lidt alternativer, da jeg slet ikke havde overvejet Trek.

Vil helst hente cyklen så tæt på som muligt, for heller ikke at have super langt ift. de kommende serviceeftersyn - og for også at kunne prøve den inden. Mest fordi jeg er usikker på størrelsen, da jeg i flg. diagrammerne ligger lidt i mellemlejet mellem S og M.

Jeg har ikke gået nærmere ind i om det er 1x11 eller 1x12 - så bare at de nye cykler kører med 1x12, så tænkte at det var standarden efterhånden smiley
    Der er vel heller ikke grund til at finde en anden cykel, bare for at få 1x11 hvis det er?

• #6   14. apr Casper, nu er det jo en mtb, som du er ved at købe, og ikke en racer, hvor du sidder meget mere statisk. Du skulle gerne være dynamisk på en mtb, så derfor er str på stellet ikke lige så vigtig som på en racer cykel.
    Hvis du lander lige mellem to str, så ville jeg tage den større str og smide en 35-40mm frempind på.
    Kør hellere 50km mere efter den rigtige cykel. Det med service kan de fleste cykelhandlere klare, og hvis du har hænderne skruet nogenlunde rigtigt på og har mod på det, så kan du sagtens klare det selv. Ellers spørger du bare - fx herinde i forumet smiley

• #7   15. apr Jeg er absolut begynder på mtb, men jeg har 3-4 stykker du kan købe for 1000 - 1500 i Århus. Så kan du prøve det uden at smide mange penge efter en ny cykel!

• #8   15. apr Hvis du regner med at komme til at køre en del landevej / asfalt på den også, vil jeg foreslå en 2*11 gearing Scott laver nogle dejlige cykler men trek er muligvis billigere

• #9   15. apr #6
    Jeg har været lidt frem og tilbage, hvor der er lidt delte meninger. Nogen, at det er nemmere at gøre en cykel længere (med en frempind), fremfor at skulle gøre den mindre. Også ift. at kunne styre den. Men det er nok overtænkning i sidste ende, fremfor bare at tage en størrelse og så komme afsted.
    Hænderne er såmænd skruet OK på, omend det ikke lige er cykler de har gjort mest i - men det er mere ift. garantisager og lign., hvor jeg formoder der skal laves service ligesom ved bilen.

Tak for buddet - har kort overvejet at købe en billig model, men må nok sande at det også trækker lidt for at få en nyere og OK cykel.

Tak - det skal lige op og vende med realistiske briller på, hvordan fordelingen kommer til at ligge ift. skov/stier.

• #10   15. apr Kortere frempind er den bedste opgradering jeg har lavet (ud over dropper post), det giver en helt anden MTB at køre på, så dem der siger man bare smider en længere frempind på, tror jeg ikke helt ved hvad det vil sige at køre teknisk kørsel på en MTB

• #11   16. apr Hvis nogen anbefaler dig at få en længere frempind på en mtb, for at du kan passe et mindre str stel, så ville jeg skynde mig ud af den biks.
    En cykel, som bruges til tekniske op- og nedkørsler har brug for direkte styring.
    Men længden af frempinden er kun en del af den samlede vejledning til dig, som du skal have, når du tager ud for at købe ny mtb. Hvis forhandleren udelukkende fokuserer på, hvor fin bagskifteren er, eller hvilken højteknologisk måde aluminiumet er formet på, og hvor let det har gjort stellet - tja, så er det bare 180grader rundt og videre til en ny biks.
    Men prøv og forklar sælger, hvad du har i tankerne, og hvad du synes er sjovt/ser sjovt ud.

Kommentér på:
MTB til en begynder - stier og landevej