{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
347 visninger | Oprettet:

XC forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hey forum.
Næste led i mit kommende selvbyg XC hardtail MTB, er at finde en fornuftig forgaffel.
Søger naturligvis noget med en acceptabel stivhed og vægt. Lockout på selve gaflen, eller remote på styret er ikke afgørende. 100mm vandring.
Pris: Håber at holde mig under 5k.
Første forslag: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=276498

Andre gode/bedre bud?

På forhånd tak:-)

Kommentarer på:  XC forgaffel
  • #1   14. jun I min bog ramte du rigtigt første gang - Easy peasy....

Dog kører SID gaflen nu med en Charger dæmper og ikke den MEGET brugervenlige Motion Control. Ergo vil gaflen med Charger dæmperen så også køre det lækrere. Det betyder også, at dit 200timers service bliver noget mere omfattende end før, men det er slet ikke umuligt, og Rock Shox har nogle konge manualer til al deres service.

• #2   15. jun Har aldrig selv prøvet at lave service på en forgaffel.
    Hvad indgår i en "fuld service"? Er det rens og smøring, eller er der også sliddele der skal skiftes jævnligt?

• #3   15. jun @Peder P

Ang. "fuld service" så kommer det helt an på mærket og modellen af gaflen, hvad der præcist skal gøres. Men i grove træk vil det være udskiftning af: støvhætter, skumringe, crush washers, o-ringe, glideringe, specielle dæmperdele, rens af alt, ny fedt og olie. Nogle gafler skal sendes ind til et autoriseret værksted, da de er lavet, så den alm. bruger ikke kan vedligeholde den.

Men her hos mig er det vigtigste service/vedligehold, at du holder olien i yderbenene frisk, får mættet skumringene i ny frisk olie og får gennemgået og rengjort støvhætterne ved hver ca. 50timer.
    Det er olien i yderbenene, som er mest udsat, da der kan trænge skidt og vand ned ved støvhætterne og det vil vi ikke have.

Dæmperdelen kører som en lukket enhed, så den kører, indtil en pakning eller o-ring giver op, og så fungerer gaflen ikke mere = tid til stort service. Men jeg ville nok sætte et max på 2år ml. hvert stort service.
    Luftstemplet er udstyret med div. o-ringe, og når de giver op, så vil luften fra kammeret begynde at fise ud i yderbenene, hvilket kan få den venstre støvhætte til at poppe ud af yderbenene.

Kommentér på:
XC forgaffel

x