{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
143 visninger | Oprettet:

TS
TS
Online Tilmeldt:
16. jun 2007
Følger: 10 Følgere: 74 Cykler: 4 Emner: 32 Svar: 1.267

Glæden ved at kunne selv {{forumTopicSubject}}

Jeg slår lige et slag for "selvgjort er velgjort".
En kammerat kom med et hjulønske til en 29er FS enduro ged:

Stærkt
Lækker kvalitet
Fit and forget

Hjulsættet blev strikket op omkring Hope Pro4 Boost nav for og bag, Duke Fury Star 6TERS asymetriske fælge, Sapim D-Light eger og Sapim Polyax Secure Lock messing nipler. 32eger 3-kryds for og bag.

Hele herligheden endte på et respektabelt 2010gram, og det er ganske fint med de lidt tungere Hope nav.

Kommentarer på:  Glæden ved at kunne selv
  • #1   17. nov Færdige

profilbillede
  • #2   18. nov Det er imponerende. Selvom jeg har prøvet de fleste reparationer/genopbygninger af cykler, har jeg stadig ikke prøvet at bygge hjul. Hvordan filan finder man i første omgang de rigtige eger? Og hvad bruger du til at sikre at hjulet ender rundt, lige og med centreret fælg?

• #3   18. nov Hehe. Tjaaa, det hele starter jo med, at man sætter sig ind i skidtet.
    Egerlængden findes ved at man måler ERD målet (en form for diameter i fælgen) ud på din fælg, bruger dimensionerne fra det ønskede nav, viden om antal kryds af eger, tager højde for en asymmetrisk fælg. De oplysninger smider du i en formel, eller bruger en udregner, og så får du egerlængderne for højre og venstre side.
    Er fælgen af en god kvalitet, så er den allerede ret rund, når man starter. Men det handler om at arbejde roligt, spænde niplerne ens på højre side, og spænde dem ens på venstre. Samtidig med det, så skal man tage højde for, at navet er centreret i hjulet, og her bruger man et "dish tool". Det minder om en stor bøjle, hvor der i midten er en skyder, som føres ned til end cap'en på navet. Så flipper du hjulet, og måler på den anden side og spænder den rigtige side for at trække navet ind.
    Men målet er at få egerspændingen rigtig og ens på højre side og på den venstre.
    Ellers har jeg faktisk lavet en "How to" udi at bygge hjul

• #4   18. nov Tak for beskrivelsen. Jeg tror faktisk, at jeg har din guide liggende. Men der er måske lidt mystik/magi omkring processen for mig. En dag må jeg kaste mig ud i det

• #5   19. nov For mig kan jeg huske, at mystikken var omkring længden af eger, forberedelsen og selve strikningen af hjulet. Hvis det gik op i snot, så ville jeg bare aflevere hjulet hos en dygtig cykelsmed, som så kunne færdiggøre opspændingen.
    Men det er super lækkert at kunne fixe ALT fra A-Z på sin mtb, og når den så også er bygget op fra grunden af de samme hænder, så mener jeg, at man er godt klædt på til maaaange ture og vedligeholdelse af dyret.

• #6   19. nov Ja, det er måske rigtig nok. Hvis jeg stod med de rigtige stumper og havde uendeligt meget tid, kunne jeg nok godt få et tåleligt hjul ud af det.

Og ja, det er tilfredsstillende at kunne klare tingene selv.

Kommentér på:
Glæden ved at kunne selv

x