{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.847 visninger | Oprettet:

Valg af hjul {{forumTopicSubject}}

Når du skal vælge hjul, skal du først gøre dig klart, hvad de skal bruges til. Er det f.eks et træningshjulsæt, der skal bruges året rundt eller et hjulsæt til løb i det danske vejr og terræn? I det følgende kommer et lille overblik over de forskellige faktorer, typer af materialer og hjul.

Vægt: I mange hår har dette været kriteriet, hvormed man målte hjul mod hinanden. Og det er fakta, at skal du vægtoptimere din cykel er hjul (sammen med dæk og slanger), det første, mest mærkbare sted at spare gram. Selv ganske få gram kan effektivt føles på cyklen - især når den skal op i fart, dvs accelerere. Skal du en tur i bjergene, hvor hårnålesving og stigningsprocenter tvinger dig ned i fart, er et let hjulsæt absolut at foretrække.

Carbon vs Alu: Materialevalget til hjul spiller naturligvis også ind på egenskaberne. Carbonhjulsæt kan laves relativt lettere i forhold til stivheden, så står valget mellem carbon og alu, vil carbons egenskaber være at foretrække. Når det er sagt har alu-hjulet nogle åbenlyse fordele. Prisen er lav og de kan tåle flere tæsk i form af direkte stød end carbon.

Herudover er bremsefladens materialevalg et kapitel for sig selv. Dels kræver en fullcarbon bremseflade en speciel type bremseklods af hensyn til varmeudvikling og bremseevne, dels er det dyrt at producere en rigtig god carbonoverflade, hvilket afspejles på prisen.

På de danske veje, med danske forhold vil en alu-bremsekant typisk være at foretrække, da bremseevnen i våde forhold ikke er i top og risikoen for småsten i bremseklodserne - og dermed skader på carbon-fælgkanten - er høj.

Højprofil vs lavprofil: I Danmark blæser det og der er ingen bjerge - næppe en nyhed for nogen. Men alligevel fokuserer mange på vægten af hjulet, frem for aerodynamikken. I de senere år er fokus dog i stigende grad flyttet mod netop aerodynamikken, da de sparede watt - på både hjul og rammer - langt overstiger fordelen ved den lave vægt på et ultralet hjulsæt.

Er vægten forholdsvis lav, så er der mere fart at hente på en aerodynamisk fælg - som f.eks Mavic & Roval hjulsættene nævnt længere nede i mailen - end på et superlet hjulsæt, der gør sig bedre på accelerationer og i bjergene.

Det næste spørgsmål der melder sig er så hvor høj fælgen skal være. Generelt vil de højeste fælge på 60-100mm være meget aerodynamiske, men også vindfølsomme, så sidevind på en dansk forårsdag er ikke specielt sjovt - især ikke hvis I er flere der kører tæt. Så vil en lavere profil være mere anvendelig og stadig mere aerodynamisk end en helt lav fælg. Altså igen et spørgsmål om formål og temperament.

Holdbarhed: Er du en tung rytter har du brug for et stærkt, stift hjulsæt der tåler ekstra stress. Vægtgrænserne på hjul er fulgt med udviklingen og de helt lette hjul tåler nu også ganske stor vægt. Hvor man tidligere anbefalede håndbyggede hjulsæt med nippelforstærkninger, tykkere & flere eger, samt stærkere fælge til ryttere allerede omkring 90kg, kan de masseproducerede hjul nu typisk sagtens tage over 100. .

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Valg af hjul

Annonce