{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.661 visninger | Oprettet:

Rust på tandhjul efter vask ?? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Har købt en sprit ny cykel og vasket den i alm. vand.

Den har lufttørret og dagen efter var der rustpletter på mine tandhjul.

Hvad skyldes det ? skal jeg tørre tandhjul af med det samme efter vask eller hvad er grunden ?

Kan jeg evt prøve at få det af med en tandbørste ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rust på tandhjul efter vask ??
  • #2   23. maj 2013 det er ikke selve kæden, den er fin smiley

Det er på alle tandhjulene bagpå

• #4   23. maj 2013 Det er en helt stadard Trek 4300 jeg har købt smiley Kan godt være den er i den billige ende, det er jo ikke en dyr cykel smiley

Men kan da lige prøve at smide et billed ind, det er dog ikke så tydeligt efter jeg har smurt kæden, men det sidder inde under oliet nu

• #5   23. maj 2013 kæden skal pustes med kompresser så snart cyklen er vasket og så skal den smøre s med noget kæde spray og ik wd40 hvis du evt skal ha det rust væk så giv den en gang lampeoile og lad det side i 5 min og så skøl den af og husk og smøre og tøre det ordenligt .

• #6   23. maj 2013 Det er jo ik noget dyrt grej der sidder på, så det ruster lidt når det får vand, smør din kæde med noget go olie, og kør en tur, så spiller det igen, køb evt noget go smørrelse på spray, og gi kassetten en tur efter vask.

• #7   23. maj 2013 Gør som Thomas skriver og hold den kompressor Jonas foreslår langt væk fra din cykel, du får bare blæst skidt og møg ind i lejerne smiley

• #8   23. maj 2013 Jeg har ingen komprssor til at puste med smiley

Jeg har købt kædespray fra Cykelgear som den har fået en tur med..

Har også idag været på skovtur og den er godt beskidt, så skal ud og vaske igen idag, så skal jeg da lige huske at tørre efter med det samme og give kæden smørelse

• #9   23. maj 2013 kan jeg vaske med tandbørste ved tandhjul og kæde for at få alt skidt væk ?

• #10   23. maj 2013 Tandbørste/opvaskebørste er glimrende til vask smiley
    Og husk at tørre overskydende olie af kæden efter det har siddet lidt - olien skal smørre kædens rullere indvendigt, alt udvendig olie vil bare binde sand og skidt og give ekstra slid på geardele.

• #11   23. maj 2013 Super tak for info Magnus.. Jeg vil køre ud og få den vasket med det samme smiley

• #12   23. maj 2013 Det er altid lettest (og bedst) at vaske og smørre den lige når man kommer hjem - inden skidtet når at tørre ind smiley

• #13   23. maj 2013 God tråd. Fik også lidt viden smiley

Mange tak.

Har dog et enkelt spørgsmål: har set flere kæder der er fuldstændig rene og pæne.. HELE tiden. Min er mørk. Sort og kedelig at se på.
    Tænker at olie jo er mørkt, så hvordan kan deres kæder Være så pæne?

• #14   23. maj 2013 Du bruger for meget olie, og tørrer ikke overskydene olie af inden du tager ud og kører. Altså det er mit gæt

• #15   23. maj 2013 Jeg har idag fået min vasket godt og grundigt, synes dog det er umuligt og få selve kæden helt ren trods jeg har brugt tandbørste..

Troede egentlig også min krank var lidt defekt, men efter jeg vaskede de 3 forreste tandhjul godt, så var der ingen knasende mere.

Iøvrigt, hvorfor piver min bagbremse når jeg tager den ? lyder lidt voldsomt, kærestens gør det ikke og vi købte samme cykel... Det er skivebremser

• #16   23. maj 2013 Når jeg vasker min bike efter træning, Vasker jeg kæden med sæbe, skyller godt efter med en masse vand,tørre den helt ren og tør med en klud, smørre med enten Muc Off Ceramic olie, eller FinishLine Ceramic voks, kører det hele rundt, mens jeg skifter gear, op og ned og tilsidst tørre jeg kæden af igen med en klud.
    Kører godt nok med XTR kæde og kassette, men det har altså holdt siden august sidste år.

• #17   24. maj 2013 tag jeres kæde pil den af og læg den i blød i lampe olie, det løsner alt fuldstændig . Og så lige tøre den af når den er ren gjort og så smider i den på igen og så lige smøre den med kædespray . Men der er jo også mange forskællige kædesprys, nogen meget klistret og fedet andre mere tøre i det . Ved den gang jeg kørte motocross ku man få noget der hed tørspray til kæden det var faktisk rigtig lækkert og ha med og gøre.

• #18   24. maj 2013 har kørt med min kæde i 7 måneder nu og også i vinters .

• #19   24. maj 2013 Det kan være fordi at på nogle kassetter er de mindste klinger lavet af stål, som kan få flyverust.

• #20   24. maj 2013 tog tandbørsten igår og skrubbede godt, men det sidder der stadig.. og på bagsiden kan jeg også se der er noget som jeg ikke kan komme til..

• #21   24. maj 2013 Mikkel, gør som Jonas foreslår, det virkede for mig smiley
    af med kæden, og i blød med den!
    jeg gør det samme med kassetten næste gang!

• #22   24. maj 2013 Spørg måske dumt, men hvordan skiller jeg kæden af ? og hive kassetten af ved jeg ikke om jeg lige tør med mine ti tommelfingre

• #23   24. maj 2013 du har et samleled. nu ved jeg ikke hvilken kæde du har, men mon ikke det er sådan en fætter her?
    http://www.youtube.com/watch?v=NG2WW5CTIqc

ved det dog ikke smiley

• #24   24. maj 2013 Det ser jo meget nemt ud smiley Jeg har bare en standard kæde ?

• #25   24. maj 2013 kan du see om der er et led på kæder der er anderledes end alle andre og så kan du see der er sådan en form for låsemekanisme hvor man kan skubbe det sammen . det er ik sikkert du har et samleled på std kæden men ellers køb en kædeskiller og et kæde led hos den lokale cykelsmed så den kan skilles frem over evt lige fjenerne et led så det passser i længten

Kommentér på:
Rust på tandhjul efter vask ??

Annonce