{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.579 visninger | Oprettet:

Gripshift vs trigger {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er lige ved og tykke på købsknappen på en Sram XO1 geargruppe, men kan ikke beslutte mig for om det skal være med gripshift eller trigger.

Det skal bruges på en XC fully og skal bruges til teknisk MTB kørsel på spor.

Jeg kører allerede med Gripshift på begge mine MTBs og har kørt med triggers, men det var i starten af min cykelkarriere, så har aldrig rigtig kørt med dem under vanskelige og tekniske forhold.

Årsagen til at jeg overvejer triggers er for , at prøve noget andet, men også fordi jeg oplever enkelte gange, at lave uprovokerede gearskift på gripshift hvis jeg rammer et hul/forhindring. Uprovokerede gearskift der sker opad bakker er problematiske, men også nedad er irriterende. Desuden får jeg nogle gange lidt ondt i håndledet af at køre 4 dage om ugen med gripshift...

Imod triggers taler, at geargruppen skal bruges på min vinter-mtb. Om vinteren kører man med handsker og her forestiller jeg mig, at det er klart lettere at skfite med gripshift.

Desuden, min måske vigtigste bekymring ved triggers.....hvordan kan man bremse ned ad bakke eller rundt i sving, samtidig med at man gearer ned i tungere gear, så man er klar til at træde ud af svinget. Ved en trigger der skal man jo bruge pegefingeren til at skfte til et tungere gear og så kan man jo ikke bremse samtidig....

Selv i fladt tærren på spor der bruger jeg hele tiden bremsen til at korrigere lidt med hvis der er mange sving og forhindringer. Dette skal jo ske samtidig med, at man skal gearer op og ned.

Når jeg bruger gripshift, så har jeg hele tiden en pegefinger på bremsen samtidig med jeg har fuld fast i styret med de øvrige 4 fingre og jeg kan skifte flere gear op og ned i denne position. Skal jeg skifte fra tungeste til laveste gear på en gang, så har man dog ikke fuld kontrol på bremsen med pegefingeren.

På stejle bakker, særligt i tærren man ikke kender, så kan man ramme en bakke i et for tungt gear. Her kan man hurtigere skifte ned med Gripshift (skifte hele kassetten i et sving med håndledet)....Dette ville jeg nødigt undvære at kunne gøre....

Jeg er interesseret i svar fra folk som bruger deres MTBs i vanskeligt og krævende tærren, hvor man skifter gear hele tiden, da jeg er af den opfattelse, at kører man på skovstier/grusveje/asfalt, så er det ikke så vigtigt hvilket gearskift-system man bruger, da man jo vil have masser af tid til de enkelte gearskift....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gripshift vs trigger
  • #1   7. dec 2014 Sram triggers er til tommelfinger. Og du kommer let ud over forskellen når du kender dine gear.
    Du kan godt lave 2-3 skift tæt efter hinanden når du lærer hvornår den har taget et 'klik'.
    11speed kan godt blive lidt meget i gripshift.

• #2   7. dec 2014 Det vidste jeg ikke....altså det med at trigger kun var til tommelfinger....så er min største bekymring sparket til hjørne, nemlig, at jeg godt vil have en pegefinger på bremsen hele tiden.

Ved gripshift, der oplever jeg også, at skifte for mange gear på en gang og så må skitte et gear eller to tilbage igen....

• #3   7. dec 2014 Så har jeg bestilt en gruppe med trigger.....tak Gustav.

• #4   7. dec 2014 Når man står som cykelmekaniker er det mere tilfredsstillende med et kontant klik fra en trigger. så ved man den skal være der når man har skiftet. Indeks i gripshift er lidt..
    Nu kan du bruge tiden på at finde de helt rigtige greb.

• #5   7. dec 2014 Bare lige en note: Shimano har i de sidste par år lavet deres skiftere så den øverste pal kan vippes begge veje for at skifte, alså så man både kan bruge pege og tommelfingeren, hvilket er rart når man går fra en cykel med sram til en cykel med shimano smiley

• #6   7. dec 2014 Hvad måtte du give for gruppen... Jeg har nemlig også lige bestil?
    Og hvad fik du med?

• #7   7. dec 2014 https://www.bike-components.de/de/Sram/X01-Trigger-Gruppe-1x11-GXP-ohne-Naben-black-p36484/

Og en Rotor Sram XD til 65 EUR...

....og så skulle det gerne stå foran min dør på onsdag....

• #8   7. dec 2014 Der skulle være kommet en ny bagskifter type 2.1......om jeg får den med ved jeg ikke.....

• #9   8. dec 2014 Nu har du jo købt, men jeg havde nok taget XTR triggers. På XX skal man ikke trykke særlig meget før den skifter, så har man tommelfingeren på knap og kører over ujævnheder, kan man nemt utilsigtet få skiftet gear.

• #10   8. dec 2014 Kan man køre med xtr triggers på en XO1 geargruppe...?

• #11   8. dec 2014 Hvorfor skulle man køre med tommelfinger på trigger knap medmindre man har tænkt sig at skifte inde for de næste få sekunder ?
    XX og X01 er ikke helt det samme.

• #12   8. dec 2014 Shimano trigger fungerer ikke med sram bagskifter.
    Jeg kører med den nye 2.1 skifter, dog i x9, og den er forbedret i forhold til 2.0.

• #13   8. dec 2014 Håber på den nye 2.1 følger med. Man vil jo helst have det nyeste udstyr hele tiden....

• #14   9. dec 2014 Nu har du jo købt, men du får mit input alligevel.

Jeg køre med X1 Gripshift, og jeg er svært glad for det, at der er 11 gear er ikke meget for et gripshift og det ekstra gear kontra 11 speed, oplever du ikke når du skifter gear, du ligger ikke mærke til om du skifter 9-10 eller 11 gear, du oplever kun at du har det gear du skal bruge.

Det skifter super sprødt, super præcist som deres 10 speed. Jeg bruger min fully i alt terræn (omend jeg ikke køre downhill) og jeg er glad for altid at have hænderne solidt plantet på styret.

tilgengæld blev jeg meget hurtigt træt af triggers allerede på 10 speed, da jeg syntes man klikker derud af konstant, og så er ens tommel rimeligt flad sidst på dagen, eller man bliver måske længere i et for let/tungt gear end nødvendgt, hvor jeg med gripshift glædeligt små skifter ved nødvendighed.

Jeg kører primært XC og marathons, men elsker de tekniske spor, og små hop. Og gripshift har fulgt mig uden problemer hele vejen igennem. Jeg overvejer kun triggers igen, fordi Shimano's XTR di2 kun kommer med det.

• #15   9. dec 2014 Jeg har lige nu XO1 og XO gripshift på mine to MTBs.....jeg er rigtig glad for det, men oplever som sagt at skifte på tidspunkter det ikke er meningen og så kan jeg godt bruge lidt aflastning til håndledet efter at dreje 8 timer om ugen med gripshift (kan dog være at det er andre ting jeg får ondt i håndledet af... :).

Men nu jeg prøver jeg, at få lidt erfaringer med trigger....man skal jo prøve lidt nyt en gang i mellem for at få erfaringerne....jo trods alt ikke større problem, end jeg kan skifte triggeren ud med en gripshift, hvis det ikke er mig....

• #17   10. dec 2014 DaveB hvad tænker du på med integreret greb løsning?

Du kan bruge alle greb med gribshift, du er ikke låst til at bruge srams eget greb.

• #18   10. dec 2014 @bamze
    Sram ligger meget op til at du bruger den integreret greb løsning på de nye Gripshift. Ikke at det er nødvendigt.

• #19   11. dec 2014 Jeg kan ikke se hvad der er skidt ved deres greb løsning men der medfølger til grebene en skive/spacer så du kan bruge lige de greb du ønsker. (Og det kan du også uden at bruge den spacer)

• #20   12. dec 2014 Jeg køre med triggere og det og det syntes jeg bestemt er lykken frem for det andet. Srams triggere fungere super godt, så dem vil jeg klart anbefale

Kommentér på:
Gripshift vs trigger

Annonce