{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af MTB?
  • #1   7. jun 2015 Hvad skal cyklen bruges til? Er det en hverdagscykel, eller er det fordi du vil i skoven og køre? Jeg ville ikke anbefale nogle af de cykler du har fundet til længerevarende skovbrug, hvilket hovedsageligt skyldes de billige Suntour forgafler, som plejer at ruste fast indenfor et til to år..

    Hvis du skal i skoven, og ikke har tænkt dig at bruge mere end maks 5.000 på en cykel, vil jeg anbefale dig at lede efter noget brugt, eller måske en udstillingsmodel med 26" hjul hos en af de lokale cykelbutikker. Så får du bedre dele og lærer hurtigere teknikken. Gå gerne efter en med Rock Shox forgaffel, da deres "discount" modeller plejer at holde væsentligt bedre end de billige Suntour, som sidder på de cykler du linker til.


  • #2   7. jun 2015 Ellers kunne en X-Caliber også være et fint valg, hvis det skal være en ny cykel. Selv om de skriver "Suntour" i deres reklamebeskrivelse, så sidder der en Rock Shox forgaffel på den: http://www.fribikeshop.dk/cykler/motion/mountainbikes/trek-x-caliber-7-27-5-29-blue-2015

  • Jonas R
    Jonas R Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #3   7. jun 2015 Jeg skal bruge cyklen i skoven 1-2 gange pr uge

  • #4   7. jun 2015 Så kig efter en brugt, eller en ældre udstillingsmodel fra en butik. Alternativt kan du også købe fra Canyon. Der får du luftforgaffel, udemærkede gear og 29" hjul for omkring 5.500 plus fragt:

    https://www.canyon.com/da/mountainbikes/bike.html?b=3601

    Eller hvis det skal være lidt finere og næsten et kg lettere for ca. 800 kroner mere:

    https://www.canyon.com/da/mountainbikes/bike.html?b=3642


  • Jonas R
    Jonas R Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #5   7. jun 2015 Fed cykel.. Hvad er forskellen på de 2?

  • #8   7. jun 2015 Den dyre har anelse bedre gearvælgere og en speciel belægning på inderbenene af forgaflen, der gør at den ikke ruster fast.

    Jan: Kører også selv på en hjemmebygget cykel, som blev smidt sammen for ca. 3.000, med den billigste Rock Shox gaffel man overhovedet kan få, 1x8 gear og hele skidtet, men det fungere helt fint. Skal bare aldrig have de billige Suntour, da jeg aldrig har oplevet andet end problemer med dem, så det er egentlig grunden til jeg fraråder dem han linker til.


  • Jonas S
    Jonas S Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 20
    #9   7. jun 2015 Er da lidt nysgerrig på at høre hvad i har haft af problemer med de Suntour forgafler og hvor hurtigt de er opstået efter i har købt cyklen? Bare så man ved hvornår man skal begynde at overveje en ny smiley

  • #10   7. jun 2015 Har ikke selv ejet en, men min lillebror har aflivet 2 stk. på 3-4 år, da de billigste får rustpletter på benene, som ødelægger pakningerne, så yderbenene bliver fyldt op med skidt. Har igennem arbejde i en cykelbutik også erfaret, at der ikke findes servicekit til en stor del af dem, der bliver solgt på entry-level cykler. Men det skal dog siges at Suntour også laver nogle rigtig fine gafler til lidt flere penge, som slet ikke lider under de problemer. smiley

  • Jonas S
    Jonas S Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 20
    #11   7. jun 2015 Så efter 1½ års tid kan man godt regne med en opgradering smiley

  • #12   7. jun 2015 Ikke nødvendigvis. Hvis der ikke er tale om den helt billige model, og man oven i det servicere den med de anbefalede intervaller, og sørger for at få gjort den ordentligt ren efter turene, burde den godt kunne holde længere. Det var ikke lige frem det, min lillebror gik mest op i.. Men jeg har i hvert fald bedre erfaringer med de billigste Rock Shox frem for Suntour's entry-level modeller. smiley

    Ved dog ikke om de har oppet sig, da jeg ikke har haft fat på en gaffel fra Suntour de sidste to år. Kan sagtens være der er kommet nogle forbedringer.


  • Jonas S
    Jonas S Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 20
    #13   7. jun 2015 Har en Suntour XCR-RL-R, 100mm på min Scott Aspect 730.

    Okay, jeg er rimelig panisk med at rengøre min cykel smiley
    Så den må holde det den kan med service og det


  • Jonas R
    Jonas R Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   7. jun 2015 Er den dyre så de 800,- mere værd ;-)? hvordan er den sammenlignet med de 2 cykler som Jan J linker til?

  • #15   7. jun 2015 Ja, den er de 800,- mere værd, alene det at inderbenene i forgaflen er lavet i anodiseret aluminium( de kalder det gold ), i stedet for forkromet jern.
    Det vil nok også være den cykel jeg vil anbefale til prisen, og køb ikke billigere hvis du gerne vil have en cykel der holder, og er god at køre på i skoven .-)


  • #17   8. jun 2015 Canyon AL5.9 til 6400kr.
    Forgaffel RockShox 30 Gold TK 29
    Jo, det er en 1830gram Alu/magnesium gaffel til 245€ på bud i .de


  • #18   8. jun 2015 Den Canyon til 6400 har en væsentligt bedre forgaffel end de Cube's Jan linker til, hvilket Carsten også har forklaret i oplæg 15 og 17. smiley

  • Jonas R
    Jonas R Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
  • Jonas R
    Jonas R Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #24   10. jun 2015 Hvis forskellen kun er det, snupper jeg så den lette Canyon (12.1kg)

Kommentér på:
Valg af MTB?

Annonce