{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
556 visninger | Oprettet:

Hvad har jeg ret til? {{forumTopicSubject}}

Halløj.

Jeg er endt i en ret træls situation, og kunne godt tænke mig at høre nogle meninger og holdninger, fra folk der hverken kender mig eller min cykelhandler.

Sagen er den, at jeg har en 2½ måned gammel racercykel med Ultegra skivebremser. Jeg startede ud med at skulle have et sæt trænings hjul og et sæt løbs hjul. (Begge hjulsæt er købt sammen med cyklen)
Efter 3-4 uger begyndte jeg at have problemer med at bremser gik på når jeg skiftede hjul. Efter både jeg selv og min cykelhandler havde forsøgt at indstille bremserne, så jeg kunne køre med begge, måtte vi give op. Jeg besluttede mig så for at jeg ville nøjes med et sæt hjul.
Problemet med at bremserne ville gå på fortsatte dog. Primært når jeg står op, og læner cyklen ud til højre, svinger til venstre, og det kommer og går når jeg kører flad vej. Jeg har selv forsøgt at rette på kaliberen, uden held. Min cykelhandler påstår at have skiftet kaliber, klodser og skiver. Eksperimenteret med noget fra et sæt MTB bremser. (Sorry, så teknisk er jeg ikke, så jeg er meget i tvivl om hvad det præcist er). Også uden held.
Nu mener min cykelhandler, at han ikke ved hvad han skal gøre ved den. At han ikke kan gøre noget ved det, og dermed ikkevil gøre mere ved det. Han påstår at have kontaktet både producenten samt Shimano, og de vil ikke hjælpe ham. Han påstår at det skyldes cyklens størrelse, min størrelse og hårdt tråd. (Cyklen er en str. 60, jeg er 202cm. Men det er ligemeget hvor hårdt man træder, det går stadig på).

Nu står jeg altså med en cykel og hjul til 45.000, hvor bremserne går på, og ingen hjælp at hente fra cykelhandleren, hvor jeg har købt den. Der har på intet tidspunkt været tvivl om, hvad cyklen skulle bruges til.
Jeg har ikke lyst til at køre nogle fælles ture, da andre ryttere har kommenteret at den "skuger" metallisk.

Men hvad har jeg ret til? Jeg påstår at cyklen ikke virker som lovet. Jeg har haft den ved min cykelhandler 5-10 gange, for at forsøge at rette problemet. Men det har ikke hjulpet.
Jeg har selvfølgelig solgt trænings hjul, men også sadlen fra cyklen. Hvilket nok ikke er til min fordel smiley

Sorry for det lange opslag, og mange tak til dem der har læst det hele!

Kommentarer på:  Hvad har jeg ret til?
  • #1   11. aug Kan du lægge film op med det, det er muligt at når der trædes hårdt og drejes skarpt at nav giver sig derved rammer bremsen, det kan jo være navet som ikke er stift nok pga. Lettere hjul.
    Kan du ikke ligge info osv op.

Og vil sige det ikke er muligt at returner eller kræve noget af cykelmekaniker. For der er såmænd ikke en fejl vil jeg sige smiley
    Prøv at kontakte Rold skov cykel shop. Det er ret gode og tekniske, et andet syn på cyklen fra anden mekaniker er altid godt.

• #2   11. aug Uden at kende til det juridiske bag, er jeg af en helt anden mening. Det er klart en fejl på cyklen, at bremsen hænger på en eller anden måde. Dels er det en dyr cykel og dels er den under tre måneder gammel.

Når det så er sagt, ved jeg ikke, om du kan få noget ud af at bokse videre med cykelhandleren og/eller retssystemet. Jeg ville også få en second opinion fra en dygtig mekaniker.

• #5   11. aug Der er tale om en Orbea Orca Aero i Str. 60. Ultegra bremser 160mm for og bag. Og et sæt Scope R5D hjul. Vægten ligger omkring 82-83kg. Jeg synes ikke selv jeg er urimelig tung.
    Hvis det så bare var sådan, at det kun var når jeg trådte hårdt. Men hvis man rejser sig, og fortsætter med samme fart, går skiven også imod. Som sagt sker det også on/off når man kører på flad vej.
    Jeg kan ikke lige gennemskue en måde jeg kan optage video af det desværre. Men lyden kan nok bedst sammenlignes med at stryge en kniv.
    Jeg synes ikke det virker fair at det er mig som forbruger, der skal stå med problemet/"tabet".

• #6   12. aug Jeg vil have en second hans fra en anden mekaniker.
    Det kan også være så lille en ting som en løs bolt eller en skæv Skive.
    Men et tip til at indstille kaliber er man kan købe en lille klips til skiven som giver luft til begge sider, så du får den rigtige placering. Eller kig ind i i kaliberen og se om du kan få luft på begge sider.

• #7   12. aug Har du haft skivebremser før? Har du prøvet en af dine trænings venners cykler med tilsvarende??

Umiddelbart kan jeg jeg huske den lyd og den problemstilling på min Marin pine med alm qr der kunne hjulsæt og dæk godt flexe nok til at bremsen og rotoren lavede lyde.... Med thrue axle oplever jeg ikke samme problem

• #8   12. aug Skæv skive, løse bolte. Det tror jeg ikke på. Der har været 2 skiver på, og begge er blevet rettet. Man kan heller ikke se den slår. Og det har simpelthen været skilt ad og samlet så meget, at jeg ikke tror på en løs bolt. Problemet har været der hver gang der har været makket i det.
    Der er luft på begge sider af skiven.

Ingen af dem jeg træner med kører med skivebremser. Jeg er den første der er hoppet på trenden smiley
    Har skivebremser på min MTB. Der er ikke noget problem med skiverne. Til gengæld ved jeg at hjulene flexer/vrider sig meget.

• #9   12. aug Er kaliber centeret i forhold til skiven, altså sidder skiven i midten af bremsen, eller trykker i bare på bremsen og så spændt kaliberen fast

Er bremsen korrekt bleeding ovs

• #10   12. aug Ja, kaliberen er centeret.
    Jeg må formode det er bleedet korrekt. Det er min cykelhandler der har stået for det. Det er ikke noget jeg selv har mulighed for at gøre.

• #11   12. aug Går den på konstant eller siger den ding ding

Er der slør i navet måske

• #12   12. aug Det er ikke konstant, men den går meget mere på end at det bare siger "ding ding". Når jeg står op og læner cyklen til højre lyder det som at stryge en kniv. "Sshhing"
    Jeg forestiller mig ikke der er slør i navet. Det er stort set nyt det hele. Hjulene har kørt 1000-1200km.

• #13   12. aug Lyder nu lidt som en skæv skive, har du en måler til at rette hjul op, så du kan se hvor meget den evt slår

• #14   12. aug Der har været 2 skiver på, begge er blevet rettet op. Jeg har sågar selv eksperimenteret med at sætte kaliberen "skæv", så der kun er luft på den side, hvor den går på. Men alligevel går den på.
    Jeg har ikke noget til at rette hjul op med. Men med det antal gange min cykelhandler har haft den, vil jeg da håbe det er noget han har styr på.

Jeg formoder ikke det er noget så småligt som en løs bolt eller en skæv skive, når min cykelhandler har opgivet. Jeg har fået af vide at han ikke ved hvad han skal gøre, fordi han ikke ved hvad der er galt længere.
    Jeg har netop valgt at købe en cykel i en fysisk butik, fordi jeg ikke ville bakse og betale med et eller andet latterligt selv. Og hvor er jeg nu?

• #15   12. aug Rasmus
    - skriver du du har haft 2 forskellige skiver på? Som i 1 sprit ny?
    - du skriver også det er et brugt hjulsæt, prøv at lån et hjul af en og så indstil det. Det kan være navet/skiven problemet er ved, man er nød til slavisk at fejl finde. Jeg kan ikke sige noget om din cykelhandler, men det er lidt vatter han giver op.

• #16   12. aug Cykel var ny, og den skive der var på fra ny er blevet skiftet med en ny. Ja.
    Hjulsættet er ikke brugt mere end jeg har kørt på det. Cirka 1000-1200km på de sidste cirka 4 uger. De var ligesom cyklen helt nyt.
    Jeg har ikke mulighed for at prøve med et andet hjul. Jeg har kun et sæt, og kender ingen andre der kører med skivebremser endnu.
    Ja, man skal gå det hele igennem slavisk. Men det synes jeg, mig og min cykelhandler har gjort.

Ja, det er sølle at min cykelhandler giver op. Derfor ville jeg gerne have nogle andres mening om hvad jeg har ret til. Jeg påstår at det ikke er som det skal være, men det gør min cykelhandler. Og så mener han at der ikke er mere at gøre, og ikke vil gøre mere.
    I bund og grund er jeg ikke ude på at fejlfinde. Jeg makker ikke selv længere i det, for jeg vil ikke pludselig beskyldes for at det er mig der har ødelagt noget.

• #17   12. aug Nej reklamations lovgivning lyder jo således, at du har 2 års reklamationsret. Men hvis fejlen er opstået efter følgende pga. Slidtage er det dig der sidder med den.

men er det en konstruktions fejl eller en fejl fra før du fik cyklen så er det sælger/butik/fabrikat.
    Men prøv at slå op i det, tror desværre ikke der er så meget at gøre.

• #18   12. aug De første 6 måneder af reklamationsretten er særlig. Her må fejl forventes at have været til stede fra starten af. Hvis sælger og køber er uenige i dette, skal sælger (i de første 6 måneder) bevise, at det er køberen, der har forårsaget fejlen.

• jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 489
    #19   12. aug Jeg kører ikke selv med skivebremser, men jeg kører løb sammen med ryttere der har skivebremser.
    Det er ikke unormalt at der er lyd fra skiverne, mest når der trædes igennem, eller i regnvejr (grus/sand på skiverne)
    Men om de pågældende ryttere med skrabelyde fra skiverne, ikke kan finde ud af at indstille kalibrene, eller om det er en generel fejl ved (visse bremse-Skive-hjul) skivebremser ved jeg ikke

• #20   12. aug Hej Rasmus
    Selv om du siger at alt er nyt, kan der godt være lidt slør i navet, hvis det ikke er samlet korrekt med slidskiver osv. Så en rigtig god ide at få en second opinion fra en anden cykelsmed. Normalt skal sådan noget køre lydefrit, ihvertfald så længe det er rent.

• #21   13. aug Her er video..
    https://youtu.be/OIpftZUrn9Q

Min cykelhandler mener altså at det her er som det skal være, og vil ikke gøre mere ved det. Han har som sagt haft et sted mellem 5-10 (kan ikke huske det præcis længere) forsøg på at rette det.
    På videoen læner jeg naturligt cyklen til højre og overkroppen til venstre, for at filme. Jeg træder ikke særligt, da jeg kun kører med en hånd og har omkring 8ms medvind. Så jeg straffer den altså ikke..

• #22   13. aug Det er værre, end jeg troede. Det er fandme ikke i orden det der.

Ja, skivebremser kan larme, især når der bremses eller hvis der er mudder over hele cyklen. Men de skal eddermame ikke hænge, når de er rene og justeret korrekt. Det gælder både for det billigste sæt og det dyreste sæt bremser

• #23   13. aug Helt klart der ikk er noget som spiller, hænger bremsen

• #24   14. aug Tror din mekaniker er lidt en kegle og man kam tvivle på om han har gjort noget.

• #25   14. aug Er det ligesådan bag på, eller kun foran

• #26   14. aug Er cyklen næsten ikke helt ret op eller? Læner du den til siden....

• #27   14. aug Det er primært foran. Men den i bag kan også snakke..
    Jeg læner cyklen lidt til højre, for at filme ud til venstre. Det nærmeste sammenligning, må være at tage en flaske.

• #28   14. aug Og for at skære det ud pap så gør den det kun når du læner cyklen til siden? Ellers kører de perfekt?

Har du overvejet at konktate orbea?

• #29   14. aug Nej, den "snakker" også når man kører lige ud. Det er især påvirket af ujævnheder i vejen. Men den snakker altså også på flad vej. Men det er ret slem når man læner med cyklen. Ja.

Jeg har kontaktet Orbea, og de mener jeg skal kontakte min forhandler og prøve at finde en løsning. Og ellers vil de have forhandleren til at sende cyklen til dem.

Jeg har idag afleveret cyklen ved min forhandler, og afventer nu om jeg kan få penge retur eller hvad der ellers skal ske.
    Han mente dog ikke at han kunne refunderer før Orbea gav grønt lys. Hvilket jeg ikke forstår, hvis man læser på forbrugerrådets tænks hjemmeside.

• #30   14. aug Tror ikk du skal regne med at få alle pengene retur, når du har brugt den og solgt sadlen

• #31   14. aug Det jeg ikke ejer længere, har jeg fuld forståelse for ikke kan refunderes, og det skal selvfølgelig modregnes. I hvert fald efter min mening.

At den er brugt ser jeg ikke som et problem. Det er efter min mening meget normalt at man bruger ting man køber.

Men nu må jeg jo afvente og se smiley

Kommentér på:
Hvad har jeg ret til?

x