{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.879 visninger | Oprettet:

Ny cykel - I tvivl om Sram NX 1 geargruppe {{forumTopicSubject}}

Hej venner

Jeg har ledt og ledt og ledt, men kan ikke finde svar på mit spørgsmål. Jeg står og skal til at købe min nye mtb, og jeg har er lidt lun på denne: http://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/zr-team/zr-team-275-nx/

Men. Jeg er i tvivl om NX-z geargruppen. Den får pæne ord med på vejen af hvad jeg har fundet af test osv. Men jeg er lidt nervøs for om det er for lidt med kun 1 klinge foran? Kommer man ikke til at savne en ekstra klinge, hvis man rammer fladere stykker?

Sidst jeg købte en mtb var tilbage i 2012. Den er stjålet nu, så jeg er sgu slet ikke opdateret i forhold til havd der er nyt og godt smiley

Håber i kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny cykel - I tvivl om Sram NX 1 geargruppe
  • #1   13. feb 2017 Jeg har to mountainbikes med hhv. en og to klinger foran. Den ene kører med 1x10, 34T klinge og 11-40 kassette, mens den anden kører med 2x10, 36-24T klinger og 11-36 kassette. Bruger begge flittigt, og har lange transportstykker til nogle af sporene, men føler ikke jeg savner to klinger når jeg kører på 1x10'eren. Begge cykler er med 26" hjul, og tror tommelfingerreglen er at formindske klingen med 2 tænder hver gang man går en hjulstørrelse op.

    Hvis du er i OK form, kan du altid skifte til en lidt større klinge foran, hvorved du kan opnå en højere topfart på bekostning af lidt mere arbejde på opkørslerne. smiley


  • #2   13. feb 2017 Mange tak for svar.

    Ja, for da jeg havde min 26" Radon, der kørte jeg med 24-32-42T. Jeg brugte klart mest den midterste klinge, men jeg bliver lidt i tvivl om det så er OK med en 30T klinge som det eneste på denne 27,5" cykel. Men i forhold til din tommelfinger-regel med at gå to tænder ned, hver gang man går en hjulstørrelse op, så passer det jo meget godt.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #3   13. feb 2017 32t på en 27,5 er rigeligt

  • #4   13. feb 2017 Men er 30T også rigeligt? Det er 30T, der sidder på den jeg kigger på...

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #5   13. feb 2017 30t er for lidt til en 27,5

  • #6   13. feb 2017 Hvor hurtigt planlægger du at ville cykle på de lige stykker?
    Min 29'er med 1x10 skyder 43 km/t med 32t klinge foran når jeg er på de 11t bagved. Det tempo kan jeg sq ikke holde ret længe alligevel.
    Ifølge http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence vil den cykel du kigger på ramme 35,8 km/t ved en kadance på 100. Ja det kan da godt være du har kondi til at ligge og træde det i lang tid, og så er 32T da oplagt opgradering (400 kr eller lign)
    Personligt vil jeg hellere "nøjes" med knap 36 kM/t og kunne have gear i overskud til når det går rigtigt opad.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #7   13. feb 2017 Normal XC gearing på en 27,5 er 34-36 foran, all-mountain og enduro 30-32.

    En 29'er med gearing 32 svarer til en 27,5 med 34, så en 30t på en 27,5 vil svare til 28t på din 29'er og det er ren alpegear


  • #8   13. feb 2017 Tjah, jeg kører mest singletrack og har sjældent behov for så høj hastighed alligevel, så det ville jeg sådan set også sagtens kunne overleve med.
    Men så er vi igen tilbage ved diskussion om hvad og hvordan man kører sin cykel. Og ikke mindst ens kondition.
    Men tror vist vi alle kan blive enige om at 1x er vejen frem, og skulle det være for lidt for trådstarter, så sælger superstarcomponents.com klinger til 29.99 pund stykket som passer på. Den originale kan sikkert sælges for mindst det halve.
    Man kan sikkert også skrive til bike-discount.de som står for salget af radon og høre hvad det koster at få dem til at smide 32 eller 34 på.


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #9   13. feb 2017 Kører selv 32t på min 27,5 trail/enduro og det er fint til den. Kørte 34 på min XC og det var perfekt til den smiley Og fuldstændig enig i at købe som den er og så prøve sig frem, det er jo ikke den store udskrivning ✌️

  • #10   13. feb 2017 Jeg er bestemt ikke i superkondi.

    Men jeg tænker at jeg gerne vil have en cykel, som jeg ikke bliver træt af, når jeg skal cykle 10 asfalterede km til og fra hareskoven...

    Jeg har aldrig cyklet i Hareskoven før. Har kun kørt mtb i aarhus, og er lige flyttet til kbh. Men jeg har kunnet læse mig til, at det er en ret flad skov.. og i en sådan skov vil jeg gerne være sikker på, jeg ikke savner den ekstra klinge.

    Det samme gælder hvis jeg i mudrede tider vil og køre konditionstræning på grus eller lignende...


  • #11   13. feb 2017 Altså som skrevet kan du jo se hvad max farten er, og så kan du jo gøre op med dig selv om du kan leve med det eller der skal smides 300 kr efter en ny og større klinge. Du kommer IKKE! til at opleve at du savner din 3x10.

  • #12   13. feb 2017 Det er godt at vide. Mange tak for jeres store hjælp smiley

  • #13   13. feb 2017 Klinge til nx koster 140kr i stål. smiley

  • Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #14   15. feb 2017 Jeg kører med fuld NX-gruppe på en 27,5'er. Jeg kører med 33t foran og mangler kun et lavere gear, når jeg kører i Harzen. Der kører jeg med 30t foran. Det går alligevel så stærkt på nedkørslerne, at jeg bare coaster. smiley Jeg kommer fra 3x9 og vender ALDRIG tilbage til 2 eller 3 klinger foran. #1xforlife smiley

    Held og lykke med dit køb.


Kommentér på:
Ny cykel - I tvivl om Sram NX 1 geargruppe

Annonce