{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
980 visninger | Oprettet:

Forskifter uden bagskifter {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg overvejer at gå i gang med at bygge min egen cykel.
For tiden er single speed cykler utroligt populære, men jeg ønsker at have nogle gear på min cykel, da jeg bor i Aarhus (her er lidt bakket).
Jeg har tænkt lidt over min gearkonstellation. F.eks. en klinge med 7 gearskassette (1x7), men jeg kom også til at tænke på, om det kunne lade sig gøre at have tre klinger med forskifter og så et single speed hjul, altså uden kassette (3x1). Er dette en mulighed? Eller vil det skabe for meget pres på kæden?

/Jakob


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskifter uden bagskifter
  • #1   27. jan 2018 Umiddelbart tænker jeg godt at det kan lade sig gøre,men du vil ikke kunne slippe for en bagskifter, da den jo skal bruges til at holde kæden strammet op.

  • #3   27. jan 2018 Men hvorfor. Du vil have monumentalt spring i dine gear samt der kun er 3 af dem. Så kan du lige så godt have 7 gear bagpå. Eller et hjul med 3 eller 7 indvendige

  • #4   29. jan 2018 Enig med LaLLe

    Jeg kan kun se to grunde til at man ville vælge det setup du spørger efter. 1: Det skal være anderledes end alle andres, og det vil det være men ret upraktisk i forhold til kørslen. 2: Du ønsker det "clean" look fra en singlespeed, men du vil alligevel ikke kunne undgå en kædestrammer.
    Jeg tror du vil foretrække et 1x7 setup (måske endda 8, 9, 10 eller 11?) og hvis du bruger MTB bagskifter og kassette, vil du få et større gearområde at arbejde med, ligefra den lave gearing til når du skal op af de lange bakker i Århus, til den højere gearing til når du skal ned af dem igen.


  • Martin P
    Martin P Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #5   31. jan 2018 Jeg har en ældre alu MTB med fast gaffel og slick dæk (26 tommer). Den kom med 3 x 8 gear, men jeg har skrottet forskifter og to klinger til nu 1x8 . Det er perfekt og der er altid et gear der duer. Og det er nok med 8 gear, 7 kunne også gå. Men 3 gear foran og en kædestrammer, det er for ikke vejen frem.
    God tur, Martin


Kommentér på:
Forskifter uden bagskifter

Annonce