{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.827 visninger | Oprettet:

Svejse revnet stel? {{forumTopicSubject}}

Jeg har idag fundet ud af at mit gammle Giant Speeder lite stel er revenet ca. 5 cm fra hvor baghjulet spændes (højre side).

Min far er mekaniker og er rimelig habil til at svejse og vil gerne give det et forsøg.

Har lige ofret 600 kr til ny krankboks da jeg/en anden cykelhandler troede det der var problemet- øv. Men nu er den skiftet, og jeg vil se om cyklen ikke kan reddes.

Mit spørgsmål er: kan jeg forstærke stellet der hvor den bliver svejset. Hvis ja. Hvordan og med hvad?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svejse revnet stel?
  • #1   16. sep 2013 Op på væggen med det, og find et nyt stel smiley medmindre der selvfølgelig er garanti på den?

• #2   16. sep 2013 Det kan sagtens svejses, men det blir aldrig lige så stærkt igen.. MEN MEN jeg kørte 2 vintre med et stel jeg havde tigsvejset og det holdt til mine 100kg (trek 4300)

• #3   16. sep 2013 Hvis det bliver svejst ordenligt er det i sig selv en forstærkning.
    Men er du sikker på din far har udstyr til at svejse alu - og rent faktisk også kan det, så det bliver godt? Det er langt fra det samme som at svejse i stål.

• #4   16. sep 2013 Ikke for at gøre mig klog på den slags, for ved egentlig ikke så meget om det. men har engang tjekket op på den slags pga en revne i et stel for en kammerat.

Stellet er formentligt af Alu, og det kræver vist noget "special" udstyr og det er noget med at man skal skære revnen konisk og så kan man fylde den igen.

Hvis det bliver gjort rigtigt skulle den være så god som ny.
    Det gør man i hvert fald med fælge til biler.

• #5   16. sep 2013 Den skal skærpes og sjejses med enten TIG eller alutråd.. Balladen er bare, at alu blir hårdt når det har været varmet meget op og så kan det knække.. (Worst case) Men som jeg skrev længere oppe så kørte jeg 2 vintre med et svejset stel uden problemos.. Prøv da at få det svejset hvis din far har styr på det, stellet er jo alligevel til at kassere..

• #6   16. sep 2013 Afaik så er en giant speeder lite med den alder, en stål ramme. Burde godt kunne svejses, men overvej lige hvorfor det er knækket. Kan det f.eks. Være rustet indefra? Med super ærgerligt at den var knækket smiley trist at cykelsmeden overså det.

• #7   17. sep 2013 Casper..

Husker jeg ret så er Giant Speeder Lite lavet af High-Ten 1020 stålrør og de har mindre kulstof i end feks cromo rør hvilket er en fordel i dit tilfælde at der skal svejses men røret har også en lavere brudstyrke end cromo så der er brugt tykkere gods i de rør (typisk 0,8/1,0mm på lite udgaverne) så hvis din far har adgang til en tigsvejser og en god tilsats til tyndplade så kan det godt lade sig gøre så længe emne er gjort grundigt rent og en lav Ampere på 30-35.

Hvis han kun har adgang til co2 (mag svejser eller også kaldt sprutte) så skal han ikke gøre det for giver et meget lidt brugbart resultat.

Skulle det gå galt så kan man købe en ny ramme i samme eller lidt bedre kvalitet stål til ca 6-800kr ulakeret.

• #8   17. sep 2013 Jeg har haft et freeride stel som knækkede, fik det svejst igen af en smed. Det holdte til alt hvad jeg udsatte det for smiley

• #9   17. sep 2013 Casper A
    må vi se et billede af skaden ?

• #12   18. sep 2013 Bor på Amager 2300 s. Lige ved Drbyen.

Ved ikke hvilken svejser der er på min fars arbejde, men de er ca. 30 lastvognsmekanikere samme sted, så tror at de har lidt forskelligt.

Til et lidt andet spørgsmål. Har for nylig købt denne ældre Everton "Tour De France". Er der nogen der kender noget til sådan en. Hvis nu at det går helt i vasken:
    http://i416.photobucket.com/albums/pp241/Casper4640/everton_zps54acf9f6.jpg

• #13   18. sep 2013 det er stål så den er god nok smiley

Alligevel flot at mekanikeren ikke spottede at den var knækkede der.

• #14   18. sep 2013 Ja. Tror det var fordi at jeg kom ind og sagde at det var det jeg troede var problemet pga. jeg havde haft den hos en cykelsmed før der sagde det var det.

Kranken kunne sikkert have nøjes med at blive spændt:)

• #16   18. sep 2013 Men mange tak Jesper:).

• #17   19. sep 2013 Casper

Son jeg ser skade ud fra billed (rengøring ville gøre det en smule lettere at se) men det jeg ser er at det er selve droppet som er knækket og det er ikke det værste at reparere, der er masser af gods at svejse i og hurtigt at svejse hvis der er rengjort grundigt og gear samt hjul er afmonteret men igen tig svejser er løsningen.

Hvis de ikke har en tigsvejser på hans arbejde så kan du helt sikkert få en mindre lokal smed til at svejse det mod en beskeden betaling til kaffe kassen, skal det laves ordentligt så skifter man droppet men det kommer til at koste mere end stellet så det gør man kun hvis der er sentimetale grunde til det eller du selv kan gøre det og har et drop liggende men for funktion har det ikke den store betydning om du svejser det, det som skal huskes under montering er at det skal sidde lige og ha nøjagtig 130mm indvendig mål mellem de to drop der hvor hjul monteres.

Noget som kan være en stor hjælp under arbejdet er at du tager ned til cykelhandleren og høre om du ikke kan få et mellemstykke i plast som sidder som beskyttelse på en ramme under forsendelse, det er noget de normalt smider ud men det sørger for den rigtige afstand samt det hjælper med at holde stumpen på plads (et løst bagnav kunne også gøre det men det har du jo nok ikke liggende).

Havde du været i Vejen så kunne jeg lave det på 15min gratis men skal du betale dig fra det så skal du nok af med 100kr til kaffe kassen smiley

• Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #18   19. jul 2015 Hej
    Ingen problem for en dygtig TIG svejser.
    Måske er det smart at forstærke svejsestedet med et stykke stål som stuksvejses på hjulmøtrikpladen og stikkes ca 2-3 cm ind i rørstykket. Bor et par huller i røret så der kan svejses herigennem.
    Der er jo ikke moment på svejsningen, træk og tryk. Også derfor at materialet er så tyndt lige dette sted.
    Held og lykke med projektet
    MVH KP

• #19   19. jul 2015 smiley (driller bare, kan jo være en anden kan bruge dit råd)

profilbillede
Kommentér på:
Svejse revnet stel?

Annonce