{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.444 visninger | Oprettet:

Peder P
Peder P
Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166

Pulleys {{forumTopicSubject}}

Jeg synes at jeg bøvler lidt med pulleyhjul denne her vinter.
Jeg har haft et par der døde efter et par mudderture og nu er der ballade igen. Jeg har haft dem af, renset med en tandbørste og smurt rigtig godt, men der er stadig lidt modstand på lejet. Monteret på cyklen, mærker man det ikke.

Men har i nogen gode fif til at få de lukkede lejer renset helt i bund? Skal de lægges i lampeolie natten over, eller hvad?

Jeg holder altid min cykel ren og fin - så det er ikke fordi jeg ikke passer på mit grej.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pulleys
  • #1   17. feb 2014 Ideen med lukkede lejer er netop smiley
    Eneste rigtige holdbare måde er at koge dem op i lejefedt og hvile i 8 timer.

Om der er et andet alternativ ved jeg ikke smiley

• #2   17. feb 2014 Du kan ikke tilføje lukkede lejer noget godt, medmindre du lirker selve pakningerne af og renser dem igennem og smører dem op med noget nyt fedt.
    Er de først begyndt at køre dårligt, så har kuglerne / skålene allerede taget skade desværre.

Hvad renser du dine pulleys med ?

profilbillede
  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

#3   18. feb 2014 Ah - hjælpsomt indlæg. Tak.

Normalt "ryger de bare med i vask" når jeg tager cyklen, men dem her har jeg forsøgt at flushe ud med isopropylalkohol og smøre op med keramisk lube bagefter (fordi det er tyndt)

Hvis de har taget skade blive det vel bare værre og værre? Så skal de nok bare skiftes. Er der mindre bøvl med de pulleys som har en lille metal bøsning istedet for et lukket leje?

• #4   18. feb 2014 Du skal sgu ikke bruge sådan alkohol! Det affedter det hele, så er det klart det går til:)

• #5   18. feb 2014 Den med at skylle dem igennem er som nævnt ikke en god ide, medmindre du gør som jeg skrev længere oppe.
    Du kan forsøge at "lirke" pakningerne af med en lille skruetrækker, som billedet jeg satte ind (Vær påpasselig, da du nemt kan ødelægge pakkefladen) og rense dem fuldstændig igennem for derefter at smøre dem op.

Jeg tør dog godt ligge en 10'er på, at de ikke kommer til at trille optimalt smiley

• Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

#6   18. feb 2014 Det er efter at de var døde at jeg skyllede dem igennem med iso og smurte dem op. Der må være sneget sig noget skidt ind i lejet under turen og så er det nok slidt op. Det er vel rust eller korrosion af en slags, so, gør at lejet sætter sig.
    Det har haft en eller anden effekt, fordi de kører jo igen. Bare ikke optimalt smiley

Mit spørgsmål gik mere på tips og tricks til vedligehold af pulleys om vinteren.
    Heldigvis er det jo en lille billig sliddel, men jeg synes bare jeg skyder flere af en jeg plejer.

• #7   18. feb 2014 Hvis de begynder at slides hurtigere, skyldes det forkert indstilling, og/eller skæv geardrop.

Jeg skiftede osse ret ofte, skiftede geardroppet, og har ikke skiftet siden smiley

• Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

#8   18. feb 2014 Det giver god mening, men jeg har lige tjekket mit drop i sidste uge med min fine nye park dag-2 opretter og det var helt lige.

• #9   19. feb 2014 Hvilke pulleyhjul bruger du? Og prøv at fylde dem med fedt inden du monterer dem, det plejer at holde det værste vand ude smiley

• Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

#10   19. feb 2014 Jeg er ikke stolt af det, men det er nogen billige XLC fra cykelgear som jeg har monteret. Men jeg har nogen shimano liggende, som nok er lidt bedre.

De kører nu faktisk ret ok igen, så jeg ser lige situationen an inden jeg gider gøre noget. Der er et løb i næste måned, hvor jeg alligevel havde tænkt mig at smide nye pulleys og kæde på...

• #11   20. feb 2014 Hvis gearet er justeret ordentligt kører Shimanos ikke bedre, da der er en glidebøsning i det øverste pulleyhjul, så det kan bevæge sig fra side til side - smart nok, hvis man ikke kan finde ud af at justere gear - pisseirriterende, hvis man vil have et mere kontant skifte! Efter min mening er de billige plasticpulleys ok, så læge de er med lukkede lejer smiley

• #12   21. feb 2014 er der nogen der har eksperimenteret med at bytte rundt på de 2 Shimano pulleys? hvis man kan få et bedre skifte uden bekostning..

Kommentér på:
Pulleys

Annonce