{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Trek 4.9 {{forumTopicSubject}}

Hej venner har jeg nærmest lyst til at sige. Men hej cg.
Jeg har lige bestilt en Trek Madone 4.9.
Som er monteret med en fsa gossamer bb90 compact krank, med en 50 tands klinge.
Da jeg skal køre flere motionsløb i år, vil jeg gerne opgradere til en 53 klinge. Hvis jeg kan?
Er det en løs klinge eller nyt komplet kranksæt?
Og passer en 53 tands klinge overhovedet sammen med ultegra di2 ?
Håber i kan hjælpe.
Mvh Tonny

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trek 4.9
  • #1   3. mar 2014 Nyt kranksæt - BCD på compact er 110mm og på standard 130mm.

Det skal nok passe sammen - måske skal du have ny kæde der er længere og forskifteren skal rykkes lidt op så den ikke går imod tandhjulet.

• #2   3. mar 2014 Så hvad skal jeg have på? En 110mm eller 130mm? Eller er det noget jeg måler når jeg får cyklen hjem.
    Og det med udskiftning, når jeg løsner pedalarmen, så er den anden side af krank armen vel løs?

• #3   3. mar 2014 130mm bcd er til standard klinger - 52 - 54T. så du skal bare have et BB90 kranksæt med standard klinger - er cyklen bestilt og hvor langt er den - evt hør dem du har bestilt den igennem om du kan få med standard istedet for compact

• #4   3. mar 2014 Sikker på det bb90 ? hvis det bb30 kan du købe dette http://www.chainreactioncycles.com/dk/en/fsa-gossamer-bb30-10sp-chainset/rp-prod96620

• #7   4. mar 2014 Fair nok, det sgu noget jeg ikke havde hørt før http://www.t-bikes.dk/token/klinge-token-road-xr06-53-39-110-sort-solv-alu-5.html
    Beklager

Men man køre bare ikke compact i dk medmindre det er krav indenfor licens..

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 39
    #8   4. mar 2014 Håber at det er i orden at jeg lige låner emnet. Jeg er ved at investere i ny racer. Har en Trek 1.2 nu og søger efter en fuld carbon med min. Ultegra. Har fundet et nogle brugte Trek Madone racere til omkring 10k.

Jeg er stødt på mange cykler hvor de har compact gear. Jeg var af den opfattelse at compact er to klinger foran. Er det helt misforstået?

• Rene K
    Rene K Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 39
    #11   4. mar 2014 #10 Takker. Blev lidt forvirret da jeg læste kommentaren om at man ikke kører compact i Danmark. Jeg går bevist efter to klinger foran da jeg mener at den tredje klinge er overflødig.

• #12   5. mar 2014 Dave hvad bygger du din viden på med at det giver bedre kædelinje?
    Btw du kan ikke sammenligne alle motionister, så at bruge det agument er sludder.

Er selv motionist og jeg har kørt med compact.. for længe - når du ligger i 50-11 så ærgre du dig over du ikke lige har 52 eller 53. Og hvor tit ligger du i 34-23 (eller hvad du har bagpå) - 39-23 er helt fint, og hvis du ved du skal tage et sted med flere bakker, har du bare en kassette og kæde liggende med 28.

Men smagssag for alle - så lad være med at generaliser.

Compact kommer som std på de fleste nye cykler (jeg kender til) i dk, men dk er så fladt at de fleste skifter til standard for at få lidt tungere gear,
    Og i skal ikke tage det jeg siger som en lov, bare min holdning og alle jeg kender der cyklers holdning.

• #13   5. mar 2014 Og nogle køre også tre klinger, dem er der også mange generaliseringer om, men smagssag - der har du det helt lette gear og et godt tungt, og hvis du skifter gear ordentligt vil kæden ikke lide mere belastning, fordi du godt kan have en fin kædelinje,
    De fleste køre dog to klinger std eller compact.

• #15   5. mar 2014 Jeg siger ikke jeg er perfekt og ja generaliserde også selv, er jeg udemærket klar over.

Jeg havde en tripel med 52 - men fair, det kan godt være de nye har 50 og/eller sidste ejer skiftede den ud.

Og nu siger du "hvis man absolut SKAL bruge den inderste" - hvis du primært ligger i 50 og sjældent bruger den lille, ja så kan jeg da godt se din holdning til ikke at køre med 53 - men kæden får en bedre linje af at bruge 34'eren noget oftere.

Nej det ved jeg nu ikke, sidst jeg var til et motionsløb var jeg lidt bagude.

Det eneste sted jeg har været glad for compact er på Lanzarote, og har kørt med forskellige setups der, det letteste var compact 12-28 og tungeste var std 11-25.
    Som regl lå den på compact 11-25 og det var helt fint.

Men Tonny H - lyt til #6, #9, #10 og #14 - han har så meget styr på hvad er bedst - Motionsløb omkring vejle kan jeg se fordel i compact, alle andre steder ville JEG personligt bare blive irriteret.

• #17   8. mar 2014 Beklager fraværet. Blev bare forvirret over de svar til højre og venstre.
    Ja jeg skulle have nyt kranksæt.
    På soloture pynter et gennemsnit på 42 mere end 36. Og det er min erfaring med forskellen på kompakt og standard. Pt er jeg motions rytter. Men kommer da i klub nu her. Hvor der er et par løb, også er standard klinger bare uundgåeligt.
    Kædelinje? Gælder det ikke bare om at bøje kæden så lidt som muligt, for at undgå unødvendigt dyrt slitage?

Kommentér på:
Trek 4.9

Annonce