{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Orbea Rallon Custom Mountain

462 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen cykel er oprettet og stemt ind. Opret din egen cykel

Thomas M
Online
Mand | 38 år | Oprettet: 7. apr 2016


Orbea Rallon Custom

Type:
Mountain
Stel:
Rallon R5 fuld carbon stel
Blue/mint farver
Internal cable routing
Flip-chip ved bagdæmperen (der kan ændre vinkler med 0.6 grad og løfte BB med 8mm)
Ikke mindre en 12 forsejlet kuglelejer placeret rundt omkring på rammen.
Threaded BB
2020 Travel linkage kit (Giver 10mm mere vandring, tilføjer progressivitet og følsomhed til bagdæmperen)

Geometri:
Str: Large
Wheelbase: 1225mm
Reach: 455 / 460 mm
Head-angle: 65 / 65,5 grader
Seattube-angle: 75.5 / 76 grader

Bagdæmper 1: FOX DPX2 Factory 230x60
Serviceret hos FoxService.nu Maj 2020

Bagdæmper 2: Marzocchi Bomber CR 230x60
Super alloy racing (SAR) light weight coil spring 500 lbs

Købte stellet brugt og derefter givet den nye lejer hele vejen rundt (12 stk ialt) fjernet første ejers invisiframe og lavet min egen form for beskyttelse de vigtigste steder. Installerede derefter 2020 linkage kit og fik sendt DPX2'en til fuld service.
Forgaffel
Rockshox Lyrik RC2 (Ultimate)
Charger damper 2.1
Debon Airspring (version 2021)
SKF seals
Vandring: 160mm
Offset 51mm

Købte gaflen brugt fra en fyr som havde skåret for meget af steerertube til at den kunne bruges på hans cykel. Heldigvis var det min plan ikke at køre med spacer under frempinden, derfor passede den perfekt på min. Gaflen havde aldrig kørt.
Gaflen var oprindeligt en Lyrik RCT3 fra 2018 - nu har jeg opgraderet damper, airspring og seals så det er en Ultimate.
Bremser
Shimano XT BR-M8120 4 pistons
Metallic pads
Shimano XT BL-M8100 Brake levers (I-spec EV)

Front/rear:
Shimano RT86 203mm Ice-tech / 180mm Ice-tech
Dæk
Front:
Schwalbe Hans Dampf
Addix Soft
29x2.35
Tubeless
Måler 63mm i bredden på mine fælg

Rear:
Schwalbe Nobby Nic
Addix Speedgrip
29x2.35
Tubeless
Måler 63mm i bredden på mine fælg
Hjul
Newmen Evolution SL.A 35 Gen2 2020
35mm indvendig bredde
29 tommer

Vægt: 1780 gram
36T ratchet system
Shimano micro spline

Robust bredt alu hjulsæt det blandt andet er testet i EWS ligaen, så mon ikke det er godt nok til mig :)

Dette hjulsæt er efter min mening det bedste hjulsæt du kan købe til prisklassen (ca 6000kr.)
Fåes også i en 30mm udgave og en super let 25mm

Rimpact tyre inserts
Gear
Shimano XT M8100 Crankset 170mm armlængde
Shimano XT M8100 Bagskifter SGS 12 Speed
Shimano XTR M9100 kæde
Shimano XT M8100 Shifter (I-spec EV)
Shimano XT M8100 Kassette 10-51T
Absolute black Oval chainring 32T direct mount
Styr
Styr:
Ultimate U.S.E Carbon Riserbar
Bredde: 780mm
Rise: 40mm
Vægt: 185gram

Grips:
Ergon GA2

Frempind:
Syncros FL.1.5 50mm

Alt i I-Spec EV og cabler kørt igennem Heat shrink for at skabe et clean og stille cockpit
Saddel
Fabric Scoop Radius Ultimate (har fulgt mig på de sidste 3 cykler, så er det vel ok at give så meget for en saddel :)

Dropper post:
Crank brothers Highline 7 150mm
Shimano Dropper remote I-spec EV
Ekstraudstyr
Pedaler:
Shimano XTR M9020 Trail pedals

Cable routing:
Heat shrink
Cable ties
Electrical tape

Mudguards:
2x Mudhugger short til at beskytte cyklens vigtige punkter/lejer, og lidt mig selv.
Bemærkninger
Har bygget cyklen del for del. Hele bygge/købe processen tog mig ca 6 måneder da jeg hyggede mig med at finde gode tilbud osv. Man skal jo nyde processen da dette er noget af det sjoveste.

Noget er købt brugt noget er købt nyt.

Cyklen vejer 13.5 kg uden pedaler

Egentlig var motivationen for at bygge cyklen selv, slet ikke at spare penge da alle mine beregninger i starten viste at dette ikke var muligt. Men da jeg lykkedes med at finde gode brugt-handler på rammen og suspension endte projektet med at stå mig i 33000 kr. hvilket så alligevel blev en besparelse - hvis jeg sammenligner med en Rallon M-team som er det udstyrs niveau der minder mest om min.

Køreegenskaber:
Jeg startede min MTB rejse på en XC hardtail som så mange andre, derefter blev det til en 130/110mm trail bike og nu er jeg så på en 160/150mm enduro cykel.
Jeg troede i starten at travel var lig med en langsom tung slæde som ville være umulig at køre op af en bakke. Hvor var jeg dum....
Jeg vil ærligt mene at min gamle 9kg carbon hardtail max gav mig 10% mere end denne på stigningerne, men når vi snakker om tekniske nedkørsler, og rockgardens, drops, jumps osv så giver denne 100% mere end hardtail'en.
Selvfølgelig kan de 10% betyder meget for nogen, men jeg blev chokeret da jeg fandt ud af at jeg nemt kunne klare de samme bakker som jeg havde kunne på min XC cykel, uden at det koster mig meget mere energi - jeg kommer måske et par sekunder langsommere op - men det er jeg faktisk pænt ligeglad med når hele MTB oplevelsen er 100 gange federe på denne cykel.

Glæder mig dog til at smide den ned af nogle rigtige bjerge sydpå :)
Kommentér på:
Orbea Rallon Custom
x