{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.951 visninger | Oprettet:

Oval klinger og knæ {{forumTopicSubject}}

Har lige købt oval klinge, og har prøvet den af i aften, det virker rigtig godt specielt i accelerationer syntes jeg. Har bare det problem at jeg nu har rigtig ondt i højre knæ. ( også det venstre men det plejer at gøre ondt efter skiskade sidste år) men har aldrig haft problemer med det højre. Så spørgsmålet om det er tilvænning, eller er der andre der har problemer med oval klinge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Oval klinger og knæ
  • #1   11. jan 2017 tilvænning, nogle laver nogle grimme hug i knæet, hvor der bare skal køres et konstant træk og tryk eller som man skal vænne sig til.
    Ligeledes kan det også være justering af sæde højde mm. smiley


  • #2   12. jan 2017 Dvs sldehøjde skal justeres når man skifter, har kørt med samme sædehøjde rigtig længe uden problemer.

  • #3   12. jan 2017 Prøv at læse et tidligere indlæg om det samme.

    Jeg har oplevet lidt lignende, mest en smerte i knæhassen. Efter 4-5 ture har jeg nu valgt at skifte tilbage til rund. Det er muligt at det kunne virke med lidt justering, men for 2år siden havde jeg knæproblemer, det vil jeg ikke ud i igen.





  • #4   12. jan 2017 Jeps har læst tidligere indlæg. Er ude i det samme som dig, er bange for at give det en chance, hvis det ender med man ikke vender sig til det.

  • #5   12. jan 2017 Det er lidt underligt, for en oval klinge skulle være med til at skåne knæet?

    - den smerte i snakker om hvad er det for en slags?

    Jeg har korsbåndsskade mm, og har kørt med oval klinge 3 år. Jeg oplever kun det gør ondt hvis jeg har indstillet sædehøjden forkert og mine cleats smiley


  • #6   12. jan 2017 Jeg har ikke ændret saddelhøjde eller cleats position ved skift til oval klinge. Med rund klinge har jeg ikke knæproblemer, men ved oval klinge mærker jeg en smerte/ømhed i knæhassen efter ca. 40min. Den er ikke større end jeg kan køre 2t med den, men min frygt er at det udvikler sig.

    Meget subjektivt har jeg også en følelse af ofte at sidde i det forkerte gear med oval klinge. Det lyder måske lidt mærkeligt, men enten er trådet for nemt og kadencen høj eller trådet er hårdt og kadencen hurtigt for lav. Det er ligesom lidt svært at finde det rigtige gear i terrænet.

    Skal ikke udelukke at der en fordel ved oval klinge til MTB, tænker det kunne være lettere at dosere kraft på baghjulet, men for mig er fordelen ikke så mærkbar at jeg gider bruge mere tid på oval klinge.

    Så min oplevelse er at oval klinge nødvendigvis er god for knæet og jeg har heller ikke kunne finde videnskabelige beviser for det. Producenterne vil måske hævde at det er tilfældet.


  • #7   12. jan 2017 Mit gør ondt på forsiden af knæet over knæskallen. Gider heller ikke satse så køber mig en rund klinge (var jo så smart at sælge den anden med det samme )

  • #8   12. jan 2017 jeg oplevede akkurat det samme som jer med oval rotor klinger smiley

  • #9   12. jan 2017 Kan godt forstår at knæet strejker....

    Nu har dine knæ/jeres knæ været vant til at kører med helt runde klinger i gud ved hvor mange timer/kilometer og bliver så skiftet ud til oval.

    Knæene for så mange tæsk igennem et liv og det er nok sværere at lave en ændring hvor knæene er involveret end eksempelvis sadlen hvis man skifter til en ny...det gør ondt de første 10 timer men går over. Der er knæene en anden snak...

    Jeg kører ikke med oval klinge men har en klar oplevelse af at mit højre knæ bliver mere belastet end det venstre fordi jeg er højrebenet....



  • #10   12. jan 2017 Ja er nok blevet for gammel til at vænne knæet til noget nyt. Så det bliver rund klinge igen

  • #12   13. jan 2017 Har i prøvet af justere klingen i nogle af positioner der er at vælge imellem? Kunne være det ville hjælpe.

    Køre også selv med Rotor ovale på min landevejscykel, det giver mig en langt mere flydende fornemmelse når jeg køre. Vil ikke tilbage til runde.


  • #13   13. jan 2017 Michael G... Min klinge er til direct mount, så det er lidt svært.

    Jeg tvivler ikke på at ovale klinger kan have fordele, feks til landevej hvor man ligger mere præcis og ensartet i kadencen.

    Min oplevelse er den samme som Evil P.. Det lyder måske mærkeligt, men med oval klinge oplever jeg at trådet enten var for let eller hurtigt meget hårdt. Om det forklarer knæproblemerne, ved jeg ikke.

    Jeg har kørt med AbsoluteBlack Oval klinge. Ved ikke om den er mere eller mindre oval end andre???

    En anden lidt nørdet tanke er; at den ovale klinge trækker i bagskifteren. Bagskifteren har jo lås for at holde på kæden, så trækket vil betyde at du skal træde lidt ekstra for hver pedal omgang for at trække bagskifteren lidt frem. Dette synes jeg slet ikke hænger sammen med at ovale klinge skulle give en mere optimal muskel udnyttelse.


  • #14   13. jan 2017 Tror ikke det hjælper at dreje den, da det jo så vil virke modsat. Men giver det da lige et forsøg, skal alligevel til at skifte. Når jeg tænker over det så føler jeg også det med at man ikke rammer det rigtige gear. Vender tilbage efter forsøget

  • #15   13. jan 2017 Måske forklarer denne video hvorfor kadencen kan drille med ovale klinger og MTB...

    https://www.youtube.com/watch?v=TCUWtj7lc8I



  • #16   13. jan 2017 Meget informativ video.
    Det dur slet ikke at dreje klingen ( en absolut Black ) det bliver meget forkert at træde den rundt.
    Talte med mindatter og svigersøn som begge er næsten færdige som læger, specielt min svigersøn går meget op i cykling, og det videnskabelige i træning smiley han mente ikke det var selve knæleddet der gør ondt da pedalerne jo kører i samme cirkel som normalt. Han mente derimod at det er fordi man får en anderledes belastning af musklerne i knæet, og at man sagten kan træne sig op til at bruge oval, såfremt man går langsomt frem i optrækningen, for at undgå overbelastningsskader af musklerne, han sagde at som med alt andet muskeltræning, jo ældre man er jo langsommere skal man træne, for at undgå overbelastning.
    Så min konklusion er at det goder jeg ikke at vente på, så hellere afsted i skoven, for fuld damp nu.


  • #17   13. jan 2017 Den sidste besked var en dejlig en tusind tak smiley


  • #18   22. jan 2017 Rotor foreskriver 500km tilvænning med deres Q-rings.

    Jeg har døjet meget med smerter i knæhasen på venstre knæ og smerter på undersiden af knæskallen på det højre, efter jeg skiftede til Q-rings forsvandt disse problemer.

    Nu kører jeg med Absolute Black ovale klinger på både mtb og racer, jeg skifter aldrig tilbage til almindelig runde smiley


  • #19   22. jan 2017 Jeg står åbenbart udenfor som en vandskabning. Har oval (absolute black) på mtb'en og runde på de andre cykler og mærker ikke forskel om det er det ene eller det andet jeg sætter mig op på. Da jeg monterede den ovale var jeg edderspændt på at se hvordan det var at køre med og kunne så konstatere at jeg ingen forskel kunne mærke overhovedet...

  • #20   22. jan 2017 😀 det må være fedt at være en vandskabning, min saddelklampe knækkede i torsdags, fik hurtig en ny og sadlen på igen, da jeg kom hjem fra job fik jeg sindssygt ondt i højre knæ, satte den så 0,5-1 cm ned næste dag gjorde det så ondt i venstre lår 😳. Satte den så 3mm op i dag, og kørte 2 runder i Silkeborg uden problemer overhovedet(men sad heller ikke ret meget ned) så spændende i morgen. Men konklusionen er at min gamle krop må være meget sensitiv

Kommentér på:
Oval klinger og knæ

Annonce