{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
470 visninger | Oprettet:

Simon J
Simon J
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1

hjælp til min første mountainbike {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er 44 år gammel og vil gerne prøve moiuntainbike sporten. Derfor er jeg på udkig efter en god begynder cykel i segmented 5-6 k
Jehg synes ærlig talt det er lidt af en jungle med de forskellige specs på gear forgaffel og bremse.

Jeg hælder til en hardtail med 29' hjul da jeg også gerne vil bruge den til lidt længere ture på landevej og fordi jeg i første omgang ikke skal ud på de mest udfordrende trails.

Jeg har kig på følgende 2 modeller pt
Radon ZR Team 6.0
https://www.google.dk/search?q=cube+analog+29&oq=CubeAnalog&aqs=chrome.2.69i57j0l3.3072j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
og
Cube
Analog darkgrey´n´green
https://www.google.dk/search?q=cube+analog+29&oq=CubeAnalog&aqs=chrome.2.69i57j0l3.3072j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kan i sige noget generelt om cykler i denne prisklasse eller er de alle af nogenlunde samme kvalitet.
Hvis nogen har et bud på et alternativt hvor der er mere value for money så vil jeg blive rigtig glad.

budgettet må helst ikke overskrides for meget da jeg også skal have alt udstyr ved siden af.

Kommentarer på:  hjælp til min første mountainbike
  • #1   10. aug Hvis du går op i radon zr team 7.0 får du luftgaffel og lidt bedre bremser/gear. Den ligger så lige 500,- over budget, de andre har fjedergaffel, hvilket kan være rigtig godt, dog ikke i den prisklasse.

• #3   10. aug De fleste cykler i det mere prisvenlige segment, som du også kigger i, er desværre efter min bedste overbevisning ikke egnet til nye mtb-brugere. Stellene på disse cykler læner sig UTROLIG meget op af mtb race modellerne også kaldet XC. Til dit ønske om asfalt og grusvejsbrug, er de helt fine, men en nybegynder på den type cykel i skoven, det er ikke en god kombi.
    Hvis dit ønske er at komme i skoven og køre, så synes jeg, at du skal læse videre
    En XC cykel har kort akselafstand og en stejl kronrørsvinkel, som gør, at den er rigtig god til at klatre med. Når en ny skal køre nedad på den, så vil følelsen med at "ryge over styret" hurtigere komme - ikke særlig betryggende.
    Jeg vil anbefale dig at kigge efter en "trail" cykel, som skal booste din selvtillid mest muligt her i starten. De fåes også i 29er, og når du så har fået noget teknik ind under vesten, så er det naturlige at skifte ged, og så gir XC vejen mere mening, hvis det er den del af mtb sporten, som får dig op og ringe.
    Jeg vil også være tarvelig og anbefale dig en cykel, som koster mere, end hvad du havde tænkt dig. Men den vil være MEGET nemmere at komme af med, hvis det ikke er dig alligevel, og den kan omvendt bruges uden at skulle tænke på opgraderinger i det første lange stykke tid.

Commencal Supernormal 29

Ramme:
    2016 Supernomal, 29’’, Alloy 6061 triple butted, tapered headtube

Forgaffel:
    ROCKSHOX Reba RL, 100mm, 29’’, Motion Control, Solo Air, External rebound, lockout, Axle Maxle 15x100mm

Frempind:
    RIDE ALPHA, Aluminium 2014, 70mm, 31,8mm, 0° Angle

Styr:
    RIDE ALPHA, Aluminium 6061, 720mm, 20mm rise 

Bremser:
    AVID DB5, 2 pistons hydraulic disc brake 180mm/160mm, with reach adjustment

Triggere:
    SRAM Trigger X7, 2x10 speed

For- bagskifter:
    SRAM X5, 2 speed, Direct Mount / SRAM X9, 10sp, Medium cage

Krankboks:
    BSA BB 68mm, sealed bearings

Kranksæt:
    RIDE ALPHA, Alloy forged, 22/36T, ISIS, 170mm on XS/S and 175mm on M/L/XL

Kæde:
    KMC X10 10 speed

Kassette:
    SRAM PG-1020, 11-36, 10 speed

Dæk:
    MAXXIS Ikon 29’’x2,2, 60 Tpi

https://www.probikeshop.com/en/dk/commencal-supernormal-29-mtb-silver-2016/115049.html

En rigtig god internetside.

• Simon J
    Simon J Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1
    #4   11. aug Hej tak for jeres gode råd
    Jeg tror jeg det bliver en radon ZR team 7.0 til mig og en radon zr lady 7.0 til min kone (ligner at det er samme model bare i dame udgave)

Men iøvrigt fedt med lidt holdning til hvad en god begynder cykel tak for det
    Vh simon

• Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

Følgere: 3 Emner: 8 Svar: 195
    #5   12. aug Husk at købe kliksko, det er et must for en begynder at være spændt fast, så kan man nemlig nemt træde af cyklen..... eller er det omvendt???? Husk også at sadlen skal helt op og frempinden helt ned..... eller hvordan er det nu det er???

Kommentér på:
hjælp til min første mountainbike