{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.870 visninger | Oprettet:

Jørgen B. G
Jørgen B. G
Tilmeldt:
1. dec 2009
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 3

Ny i MTB verden {{forumTopicSubject}}

Hej derude.
Jeg er begyndt at cykle MTB sammen med 4-5 andre osse nybegyndere - og der er mange ting vi mangler svar på ... teknik og m.m.
Lige nu sidder vi og diskutere fordele og ulemper ved at bruge clamps sko eller klik sko/pedaler eller hvad de nu hedder...
Nogen siger det er farligt ved MTB og andre siger ikke farligt.... Jg holder fast ved at det er en kæmpe fordel at bruge klik eller clamps sko/pedaler.
En anden ting er: Hvad er den optimale sidde højde på en MTB - nogen herinde kan kan svare på de 2 spørgsmål? På forhånd tak for evt.. svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny i MTB verden
  • #1   14. dec 2009 Hej Jørgen

    Jeg har kørt med click pedaler i et lille år nu, og jeg må sige at det har været ren og skær fornøjelse!
    Inden jeg købte dem (eggbeaters sl) havde jeg de samme tanker som du har nu.
    I starten skal man vænne sig til det, og man laver lidt dumme fald. Men hurtigt vender du dig til det, og så kan du virkelig mærke en positiv forskel! det gælder især når du klatrer.
    Så JA skaf dig nogle click pedaler og sko. Crank Brother's eggbeater pedaler er gode begynder pedaler da de ikke er så stramme som mange andre.


  • #2   14. dec 2009 Der er kun fordele ved klik pedaler'/sko

    Du har 100% kontrol over din cykel. Det vil gå fra at være din cykel der styre hver der sker til at det er dig der styre hvad der skal ske med din cykel.

    Find et par pedaler hvor der er en lille trædeflade feks et sæt time, look eller hvis i absolut skal have Crank Brothers så skal det være i candy udgaven.


    Dit andet spørgsmål. Det kommer jo lidt an på hvor høj du er. Men du må aldrig have et 100% udstrækt ben når din fod er i bund.

    en god lille måde at finde ud af det på er. kør feks venstre pedal i bunden. på pedalen med hælen. Der skulle du gerne kunne nå pedelaen og hvis dit ben er ustrækt der. Så er det fint. Så er dit ben nemlig let bøjet når trædder på pedalen normalt med dine fødder.


  • #3   14. dec 2009 Hej Jørgen

    Jeg har click pedaler på min racer og flat pedaler på min MTB. Startede også med klik pedaler på MTB men fordi jeg kører let freeride lagde jeg mere ned end jeg stod op. Ingen tvivl om det er en fordel med click til XC, fordi du også kan hive i pedalerne i stedet for kun at træde.

    Sidde højde vil jeg sige er smag og behag.


  • #4   14. dec 2009 Ville aldrig køre uden klikpedaler!! Det er en kæmpe fordel nedad og ikke mindst opad også da man kan træde hele vejen rundt.. Man skal selvfølgelig lige vænne sig til det i starten men det hele bliver meget nemmere og federe bagefter (:

  • #5   14. dec 2009 Hvordan kan det være en fordel nedad? det er netop der jeg synes det er en ulæmpe.. Så kan du ikke så let få foden ud og tage fra. og hvis det var sådan en stor fordel nedad, ville det så ikke også være på alle downhill cykler?

  • #6   14. dec 2009 Når du har kørt med click i et stykke til, tager det ikke længere tid end normalt, at tage fod ud og støtte. smiley

    Desuden har du MEGET mere styr på cyklen. du skal ikke tænke over hvordan din foder er placeret på pedalen.... din fod kan heller ikke smutte af pedalen ved et uheld!

    Så jeg kan kun se fordele i det.


  • #7   14. dec 2009 Vil nødig køre downhill med click pedaler, og der må jo også være en grund til de ikke bruger dem til downhill.. Med ordenlige pedaler og sko smutter foden heller ikke, men man skal selvfølgelig tænke over hvordan den er placeret på selve pedalen..

  • #8   14. dec 2009 HP der er da mange der køre med klik i DK. Steve Peat der er verdensmester kører med klik og der er mange andre der også gør?

  • #9   14. dec 2009 Vil stadig nødig køre DH med click, og bruger Steve Peat bruger ikke 5 Ten sko?, (som ikke er click).
    Prøv at gå igennem galleriet og se hvor mange DH cykler der har click pedaler.

    Siger ikke man ikke kan bruge click til DH, men hvis det var sådan en fordel hvorfor bruger flere det så ikke?


  • #10   14. dec 2009 HP har bare ikke brugt lang nok tid til at vende sig til det.

    Det er netop en fordi fordi du kan styre HELE cyklen på vej ned af.

    Og jo du kan sagtens få foden nemt ud og tag fra.

    Jeg sad og så 90% af WC downhill løbene på freecaster i år. Der var 1 løb, kan ikke lige huske hvilket, men der nævnte de at flere af dem ved det løb brugte flats. Det var så sjældent at folk brugte dem så det rent faktisk fik omtale. Det siger måske lidt hvordan det blir brugt inde for Downhill...


  • #11   14. dec 2009 Det handler kort og godt om teknik HP. enten har man det eller også har man det ikke


  • #12   14. dec 2009 Tak til jer for de gode svar....så er der noget vi kan snakke om her... Ja, jeg synes bestemt osse at det er en kæmpe fordel at cykle med klik pedaler og har fundet ud af at de gør nytte når jeg "klatrer" op af en "lille" bakke..hehe..
    Jeg skal nok få smækket nogle billeder af min MTB, så snart jeg får tid....


  • #13   14. dec 2009 det kræver da ligeså meget teknik at kunne blive i pedalerne på flats og kunne følge med sin cykels flow.. man lære hurtigt at slappe godt af i benene..
    har godt set de xc ryttere der har click, som bare står med stive ben på nedkørsler ;D


  • #14   14. dec 2009 Jeg lader damerne få ret så jeg kan få fred smiley
    Kan godt mærke jeg er i undertal og flere tallet kører XC.

    Og blot til info så har jeg kørt med click pedaler i 2½-3år, så Michael G jeg ved godt hvad det drejer sig om.


  • #15   14. dec 2009 Det virker bare ikke sådan HP =)

  • #16   15. dec 2009 @HP og Martin

    Vi kan ligeså godt lade være med at blande os i den her debat, det nytter ikke noget har jeg lært : )


  • #17   15. dec 2009 Vil faktisk give HP ret.

    Efter min knæskade er det slut med klik.

    Jeg bruger konsekvent flats og kommer også i situationer hvor jeg er pisseglad for jeg ikke har klik.

    Aldrig mere klik til mig tak! ...Medmindre jeg skal køre løb uden "ukendte faktorer", så kunne jeg måske finde på at hoppe i klikket igen.


  • #18   15. dec 2009 i går ellers glip af en masse smiley

  • #19   15. dec 2009 Nu har jeg ikke kørt så meget, men jeg har smidt click på min ged og købt nogle rimeligt fornuftige sko til.

    Jeg har IKKE fortrudt det. Det er super at køre med, både på løst men også fast underlag.
    Jeg kan holde en lidt højere gennemsnitsfart, men bliver ikke så smadret af at køre, da jeg bruger begge sider af låret (pres og træk)...

    Man lærer at køre med click, når man har været i jorden... Jeg har nok kørt 400km efter jeg smed click på min ged, jeg har været i jorden én gang (havde vel kørt 30km der) - der lærte jeg at klikke mig ud i god tid smiley

    Naturligvis vil det være lidt farligere, da du er fastlåst, så hvis cyklen glider fra dig, kan du ikke bare hoppe af den, og så risikerer du et lidt uheldigt styrt!
    Men jeg vil anbefale click... uden tvivl!


  • #20   15. dec 2009 ...

    til XC for trækker jeg klik i de fleste tilfælde da der ikke er de helt store
    udfordringer, i terrænet.

    til FR/DH vil jeg ikke køre med klik (endnu), da jeg stadig er ikke prof. til det vil jeg gerne har lidt mere frihed til at smide cyklen fra mig i visse siturationer.
    Steve Peat som er DH WC brugte nogle Crank Brothers klik pedaler til mesterskabet.

    du falder nok med klik pedaler en af de første gange, men efter er det en fordel til XC.


  • #21   15. dec 2009 Er slet ikke i tvivl om at det er bedst med klik til xc, men jer xc'ere der siger at det også er bedst til alt andet..i ved ikke hvad i snakker om.

  • #22   15. dec 2009 ...

    jeg er enig med W .

    (DH/FR/AM og lignende):
    store platform pedaler er bedre end små tynde klik pedaler.


  • #23   15. dec 2009 der bliver nu også brugt click i DH...MEN!!
    Der hvor der bliver brugt click er typisk på de WC baner hvor der skal trædes på længere stykker og hvor det er tørt.. Flats bliver oftes brugt til super vådt underlag og de baner hvor man dårligt skal træde i pedalerne... men det hele kommer an på smagssag i de forskellige situationer.

    vi husker vel alle sam hill's berømte løb (2008) hvor han skrider ud til sidst.. der kørte han med 50/50 flats og 5-10 sko smiley synd han falder men sygt godt kørt med flats eh?

    http://www.youtube.com/watch?v=mIygwolIHjg

    og lige et pic til at bevise det smiley

    (link fjernet)



  • #24   15. dec 2009 Desuden så er argumentet med Steve Peat for åndsvagt.

    Dvs så skal vi nu også konkludere at fully er bedst til xc-race fordi Christoph Saucer vandt xc-verdens mesterskabet på en Epic (fully)? Det er da først en en påstand som ville få 90% af alle xc'ere herinde til at skyde op af stolen i protest. Men det er jo faktisk i fuldstændigt samme boldgade som Steve Peat argumentet.


Kommentér på:
Ny i MTB verden

Annonce