{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.763 visninger | Oprettet:

Jonas M
Jonas M
Tilmeldt:
25. apr 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Pendler/motionscykel, 10.000,- {{forumTopicSubject}}

Hej, efter et par dages søgen rundt omkring på nettet, er jeg nået til erkendelsen at cykler faktisk er ret komplicerede, hvorfor også valget af ny cykel bliver kompliceret...

PT. er jeg bosiddende i Sydfrankrig, men kommer hjem til august, og efter dagligt at have cyklet 10 km. hernede på en cykel købt for 150 euro, har jeg besluttet mig for at jeg skal have noget ordentligt når jeg kommer hjem.

Mit behov er pendling til og fra træning (1 km hver vej) Det er pendling til og fra arbejde 3-4 gange om ugen (8 km. hver vej) samt turen til og fra sommerhus i weekenderne om sommeren (30 km hver vej, men jo ej samme dag)

Min baggrund er en Nishiki cykel, 10 år gammel, smurt kæden en enkelt gang, indvendige gear, aldrig haft problemer med den (cyklede vel i gennemsnit 5 km. om ugen) Hernede i Frankrig har jeg dog stiftet bekendtskab med udvendige gear.

Mit budget er 10.000,-

- Det skal være en sportscykel
- Udvendige gear som gerne må være holdbare da jeg endnu ikke er 100% fortrolig med udvendige gear. Mindst 8-9 gear.
- Mest mulig udnyttelse af mit tråd.

Om det skal være rullebremse, V-bremse eller skiver, ved jeg ikke rigtig. Jeg kan forstå at rullebremser vejer en del ekstra men omvendt er nærmest vedligeholdelsesfri i modsætning til V-bremse og skivebremser. Afhænger vel af hvor meget jeg får ud af at vælge V-bremser eller skiver?

Jeg er villig til at bruge tid på at vedligeholde cyklen, og forhandleren kan vel vise mig hvordan, men hvad består dette i på en ugentlig basis hvis jeg har kørt f.eks. 50 km? Tage kæden af, vaske og smøre den, smøre gearene? Jeg forestiller mig at det tager et kvarters tid ugentligt? Og hvor meget mere vil jeg skulle regne med hvis den har kørt i regn? Sneture vil være yderst sjældent og kun få kilometre til og fra træning. Den vil desuden blive opbevaret i en cykelkælder.

Jeg har kigget på Avenue-modellerne da de er super flotte, men kan læse mig til at de vist skulle være lidt tunge? Når min viden er meget sparsommelig på teknikken, kigger man jo selvfølgelig på designet, og der er Avenue i top, men hvis man kan få noget bedre indenfor mit budgets rammer, så ville jeg foretrække at få det bedre.

Min motivation for en ny cykel er simpelthen at kunne cykle nogle længere ture med større fornøjelse, og hvor jeg kan mærke at mit tråd bliver omsat til en god fart.

Nogle forslag? Er der andre oplysninger som er vigtige, vil jeg svare hurtigst muligt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pendler/motionscykel, 10.000,-
  • #1   25. apr 2010 mit bud ;)(link fjernet)

    for at få lidt mere "køreglæde" så skift dækkene.


  • Jonas M
    Jonas M Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #2   25. apr 2010 Ja den ser da lovende ud. Kan se de dæk der allerede er på er kevlardæk. Jeg vil meget gerne undgå punkteringer, og har aldrig haft en punktering med de kevlardæk på cyklen derhjemme. Men der er også indlæg, ikke sandt? Hvad vejer mindst, indlæg eller dæk med kevlar? Vægten der skal trækkes rundt i hjulet har jo trods alt en ret stor betydning, mere end vægten andre steder; så meget ved jeg da fra motorcykler smiley

  • #3   25. apr 2010 Super bud her: (link fjernet)

    Hvis det skal være let, stift og lækkert...........


  • Jonas M
    Jonas M Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #4   25. apr 2010 Tak for buddet Jesper, men hvad gør den optimal? smiley

    Og hvordan er holdningen med V, rulle og skivebremser?

    En god forhandler i Østjylland, kommer jo selv fra Århus, som ved en del om sådanne sportscykler og ikke har sit fokus på bedstemorcykler?


  • #5   25. apr 2010 Jonas, det er svært at beskrive, det skal prøves. Den kører helt suværent.

    Min holdning er v bremse til dig, hvis du gerne vil have en let cykel, og hvis du gider vedligeholde lidt....


  • #6   25. apr 2010 Cyklen kører som en racer, men kan udstyres med hel skærme og bagagebærer...........

  • #7   25. apr 2010 Jeg giver helt sikkert Jesper ret i at en Koga miyata er det bedste bud til den pris. Deres cykler er geniale og i en klasse for sig selv. Virkelig et alt for undervurderet mærke i Danmark. Prøv den, og du vil kunne mærke foreskellen.

  • #8   25. apr 2010 Mit bud ville være det samme som Rasmus U:
    (link fjernet)
    eller noget hjemmebyg smiley


  • #9   25. apr 2010 Hvis du skal cykle 30 km. i ny og næ + cykling til arbejde 3-4 gange om ugen, så er en racer da at foretrække evt. med flatbar.
    Ellers kan en racer-præget mtb nok også gøre det, men det skal kun være, hvis du også går og drømmer lidt om at køre i skoven.


  • #10   25. apr 2010 Frederik, netop, og der rammer Koga'en plet...

  • #11   25. apr 2010 Har lige investeret i en Cube X-Race til netop det samme, har monteret et sæt
    skærme og nogle durano plus.. Du kan se den i min profil, dog uden skærme


  • Jonas M
    Jonas M Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #12   25. apr 2010 Frederik S, Måske er en racer at foretrække, men dels vil både transporten til træning og arbejde være med en rygsæk på ryggen (med en drikkedunk, stor madpakke og et par bøger) hvorfor jeg tvivler på at siddepositionen vil være rar. og en racercykel med lige styr (som flatbar vel er?) er vel bare en sportscykel, eller tager jeg helt fejl?

    Men er en racer okay at cykle på med almindelige pedaler, altså uden klik sko men i almindelige hverdagssko...?

    Jeg ved godt at en racer er lavet til lange ture, men er det ikke mere behageligt at cykle på de allerede foreslåede cykler? Jeg kan kun sammenligne med motorcykler, hvor en racercykel kan være noget hård ved skuldre, håndled og lænden hvis man kører under 80 km/t - hvilket jeg regner med vil være tilfældet størstedelen af tiden på min nye cykel smiley

    Men i hvert fald lyder det som om at jeg skal have en med V bremser, er der enighed om det? Hvor meget vedligehold er der så samlet ugentlig når det er med udvendige gear, v bremser, og så afhængigt af gearsystem? For hvilket gearsystem skal jeg lede efter til prisen? Husk det må gerne kunne holde til et par fejl i starten da jeg ikke er helt rutineret med udvendige gear smiley


  • #13   25. apr 2010 Personligt bruger jeg i gennemsnit MAX 15 min hver uge på vedligehold af udv gear, på min hverdagscykel.. Det svinger jo en del efter sæsonen....

  • #14   26. apr 2010 Jonas M
    Hvis du kører med taske og lign. vil en flatbar racer da ikke være meget bedre. Den har vel stadig den racer-prægede geometri?
    Hvis du kører med en rygsæk som er spændt godt ind, og derved sidder helt op ad ryggen, vil jeg ikke umiddelbart tro, at det skulle give de store problemer.

    jeg ville nok foreslå dig en cyclocross cykel, som er magen til en almindelig racercykel bare forstærket, så det kan klare lidt flere tæsk. Dækkene punkterer heller ikke så nemt, så vidt jeg ved.

    Ellers kan de foreslåede cykler nok også stille dig tilfreds.
    Jeg synes dog at en "ordentlig" racercykel er klart at foretrække på længere ture, men jeg ved ikke om det bare er mig?


  • #15   26. apr 2010 En anden fordel ved cross cyklen er, at der er plads til skærme og bredere dæk, fx til vinterkørsel

Kommentér på:
Pendler/motionscykel, 10.000,-

Annonce