{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.415 visninger | Oprettet:

Lasse B
Lasse B
Tilmeldt:
27. jun 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Fra Nice til Rom {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

En god kammerat og jeg drager om en uge på en cykelferie hvor vi flyver til Nice og cykler til Rom. Vi har afsat ca. 10-11 dage til selve turen (ca. 8-900 km) - med et par dage i Rom til at fejre med god mad og vin! smiley

Turen bliver light - forstået på den måde, at vi cykler med meget lidt oppakning. Ikke mere end standard cykel grej som ekstra slanger mv. og så et par badebukser, t-shirt, tandbørste og visa-dankort. Det hele pakket ned i en rygsæk som kan klikkes bag på sadelpinden. Samlet vægt for taske + indhold er ca. 3 kg. - eks. ekstra vand etc.

Mit spørgsmål er lidt løst; men er der nogen som har erfaring med at cykle ned igennem Italien/Toscana området?

Vores rute går groft sagt fra Nice - La Spezia - Lucca - Perugia - Rom. Vi forsøger at undgå det 'store' bjerge og køre maks over 6-800 meter bjergene.

Jeg har en garmin edge 705 med italien/grækenland kort i, hvilket forhåbentlig bliver en stor hjælp.

Turen går fra 3. juli til 18. juli.

Alle gode fif, advarsler, råd m.m. ville blive værdsat! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra Nice til Rom
  • Nicolai N
    Nicolai N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 36
    #1   27. jun 2010 Jeg har ikke erfaring med så lange ture. Men jeg har dog kørt i Toscana, og boede lige uden for Lucca. Området er fantastisk at cykle i, og der er stor variation i terrænet, så det skulle være til at undgå de største bjerge. Folk der nede er vant til cykelryttere, og er også meget hjælpsomme, hvis man skulle være faret lidt vild.

    I Rom har jeg ikke erfaring som cykellist, kun som alm. turist. Og mit indtryk er, at det godt kan være lidt små farligt at være på cykel i Roms gader. Der er masser af trafik, og ikke meget plads til folk på cykel. Så det er noget i skal være opmærksomme på.

    Ellers vil jeg ønske jer en god tur.


  • Nicolai N
    Nicolai N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 36
    #4   27. jun 2010 Lige en lille ting til.
    Hvis i gerne vil undgå de store bjerge, og køre lidt fladt, kan turen fra La Spezia til Lucca stor set køres langs strandpromenaden. Fra La Spezia går vejen langs stranden hele vejen til Viareggio. Fra Viareggio er der små 30 km. til Lucca.

    Turen langs strandpromenaden kan i den grad anbefales. Det kan være et dejligt lille afbræk fra bjergene. Hvis man har brug for en lille pause, kan det anbefales at tage ned på havnen i Viareggio og nyde en is, hvis vejret er til det. Havnen er fyldt med liv, store både og god udsigt over vandet.


  • Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #5   28. jun 2010 Hej Alle,

    Tak for input og gode forslag! smiley

    Vi satser nu heller ikke på, at det bliver helt fladt hele vejen. Det bakkede landskab er en del af den Toscanske charme. Turen langs strandpromenaden kan man næsten se på google maps (med terræn funktion) - fedt at få bekræftet ruten og forslag om isen i Viareggio. smiley



  • Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #6   23. jul 2010 Så er vi hjemvendt efter en fabelagtig tur.

    Turen forløb fuldstændigt smertefrit. Ingen punkteringer eller andre større fejl, andet end kæden sprang af en enkelt gang for os hver. Vi fik samlet kørt ca. 820 km på ca. 10 dage med ca. 6.000 højdemeter og forbrændt ca. 22.000 Kcal. Max hastigheden blev mål til 69,3 km/t på en af nedkørslerne.

    Italien (nord) er simpelthen et smukt land. Vores rute startede i Nice og løb så hhv. via Varazze, Recco, Sestri Levante, Ameglia, Lucca, Siena, San Gimignano, Montalcino, Sutri og Rom.

    Der var ingen problemer med at komme frem. Vi holdt os primært til SP1 og SS2. Vejene der er ganske fremkommelige på cykel - og italienerne viser generelt god hensyn i trafikken. Det blev naturligvis lidt mere trafikeret mod- og i Rom - men ikke mere end at vi på intet tidspunkt følte os utrygge på vejen.

    Turen gennem Toscana og Umbria må siges at være højdepunktet. Her er bare smukt. De gamle middelalder byer ligger smukt på toppen (ca. 6-800 meter) af bakkerne.

    Italienerne er venlige og infrastrukturen, vejene og teknologien (som WIFI på hotellerne) var i orden.

    Det eneste punkt man måske kunne overveje at ændre var tidspunktet for turen. Der er bare VARMT i Italien i juli måned. Vi havde ca. 30-35 grader hver dag. Hvilket gav os en naturlig begrænsning på cyklen fra kl. 08 til ca. kl. 12. En dag kørte vi til kl. 13 på en længere strækning og var fuldstændig mørbanket af varmen efterfølgende. I Rom havde vi hhv. 38 og 40 grader - hvilket også næsten umuligør udendørs sightseeing i eftermiddags timerne.

    Vores GPS - en Garmin Edge 705 - fungerede OK. Det vi konstaterede virkede bedst var, at undersøge den kommende dags rute på google maps og notere den på et stykke papir - og herefter blot bruge 705 som et aktivt kort. At bede 705'ern om at vise vej du'r bare ikke. Den kender ikke til de korteste (eller smukkeste) ruter og forsøger også at smide en af veje der ikke findes. Derudover kan den nemt sende en over flere stigninger end sjovt er.



Kommentér på:
Fra Nice til Rom

Annonce