{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.600 visninger | Oprettet:

Størrelsen på stellet - hvad betyder det? {{forumTopicSubject}}

Jeg er på udkig efter en racercykel, og jeg er i den forbindelse i tvivl om, hvilken str. stellet skal være.

Jeg har fundet diverse guides til, hvilken str. stellet skal være ud fra min skridtlængde. Jeg måler 180 cm og har en skridtlængde på 88 cm. Det betyder, at jeg ifølge vejledningerne skal have en cykel med en stelstr. på 58 cm.

Men hvad betyder stelstr. reelt for komforten og for selve cyklingen?

Hvilken indvirkning har det, hvis man køber en cykel på 53 eller 55 cm, hvis saddelpinden blot er lang nok / kan sættes tilstrækkeligt op?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Størrelsen på stellet - hvad betyder det?
  • #1   8. dec 2018 Elendige guides du bruger, du skal have omkring en 52/54, jeg er 179 og kører på en 52

  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #2   8. dec 2018 Hvis du vælger et lille stel med sadlen højt oppe og en lang frempind, så kommer du til at sidde mere aggressivt på cyklen end ved at vælge der modsatte.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #3   8. dec 2018 stelstørrelser er traditionelt blevet målt som sadelrørslængde, det gav mening dengang der ikke fandtes rammer med slope, og dengang de fleste rammer var stort set kvadratiske (sadelrør og overrør var samme længde).
    som du selv er inde på kan sadelhøjden justeres rigtig meget, og det har ingen betydning for cyklens køreegenskaber om du har et sadelrør på 40 cm og en 40 cm lang sadelpind, eller dit sadelrør er 60 cm og sadelpinden er 20 cm.
    det der betyder noget er hvor lang cyklen er i overrøret, du kan justere lidt med frempindslængde, men det påvirker styringen, så på en racer skal du helst have en ramme hvor frempinden bliver mellem 80 og 120 mm. lang.
    Kronrørets længde afgør hvor foroverbøjet (aerodynamisk) du kommer til at sidde på cyklen.
    for at få den rigtige stelstørrelse skal du se på stack og reach målene, de er forklaret her:
    http://www.topshelfbikes.com/?p=70&fbclid=IwAR1isyEOPz-2E5giKQdDOqbGAo9Fywy0_-BcAtJwj90Sxj1L6pOqI48i1y0


Kommentér på:
Størrelsen på stellet - hvad betyder det?

Annonce