{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.363 visninger | Oprettet:

Time Trial Projekt - 40k på en time {{forumTopicSubject}}

Okay, nu skal i høre. Jeg står i en situation i mit liv hvor jeg føler jeg behøver noget at se frem til. Jeg har brug for et mål. Noget jeg skal gennemføre. Livet har givet mig nogle over nakken og jeg har brug for noget andet at fokusere på og lægge min energi I.

Ligesom jer er jeg fascineret af cykelsporten. Jeg er begyndt at køre mere og mere på landevejen og prøvede her i weekenden at køre på cykelbanen i Århus. Jeg fik så den ide at det kunne være utrolig fedt at forsøge mig med en Time Trial. Som man kender det fra historien så har mange store ryttere igennem tiden forsøgt sig på time rekorden, altså det at køre så langt som muligt på en time. For at undgå forstyrrelser fra vindforhold så gjorde man det på baner.

Time rekorden for TT-cykler efter UCI reglement som vi kender det fra enkeltstarter i dvs. etapeløb står pt. i Chris Boardmans navn og lyder på 56.375 km. Jeg vil forsøge mig på noget mere ydmyge 40 km.

Jeg kører ugentligt 100-120 km alt efter vejr, hvad jeg skal og den slags. Det består hovedsagligt af ture til og fra skole, ærinder og ture i skove på MTB. Jeg syntes det er kedeligt at køre langsomt så jeg har altid pulsen godt oppe når jeg køre. Jeg ser mig selv som en med en udemærket grundform. Jeg er 190 høj og vejer i dag 76.5 kg. Jeg har i mit voksne liv aldrig vejet mindre og det skyldes klart min øgede interesse for at cykle.

Jeg er ikke så vandt til at cykle længere ture og det skal jeg blive bedre til. Så det skal der være mere fokus på. Jeg har heller aldrig kørt et rigtigt amatør cykelløb. Jeg har kørt lange ture med vennerne, men ikke konkurrence som sådan. Det kunne også være god træning, og bør derfor overvejes.

Jeg planlægger at udføre mit forsøg i sommeren 2011 på cykelbanen i Århus. For at få lov til at låne banen skal jeg være medlem af cykelbanen. Det skulle ikke være det store problem da den ikke er specielt brugt, så det skulle være muligt at sætte en time af til mig smiley Det kunne også meget vel være at der var nogle i klubben som kunne hjælpe mig med at træne til dette.

Det næste er så cyklen. Jeg har ikke det vildeste budget, men har fået fingre i en af Tonny Tornados TT rammer som blev brugt af Odder's Junier hold i slut 90'erne. Den er af stål og passer mig umiddelbart ok. Jeg har et par Shamal hjul til clichers ved siden af (De gamle fra 90'erne). Det er det mest aerodynamiske jeg kunne finde til billige penge. Resten er noget jeg stadig skal have fat i. Jeg tænkte umiddelbart på noget Deda clip-on styr da det er let til prisen og er noget jer har gode erfaringer med.

Cyklen regner jeg med at lave singlespeed da den skal bruges på banen og i realiteten ikke behøver mere end et gear. Det betyder jeg kan fjerne diverse kabelbosser til gearskiftere. Det gør den mere smooth og aerodynamisk. Cyklen kommer efter den forventede komponentliste formentlig til at stå mig i 7.000 kr med alt.

For at hjælpe mig så meget så muligt skal jeg naturligvis også være påklædt til lejligheden. Dvs. jeg skal bruge noget aerodynamisk påklædning som matcher budgettet. Jeg er klar over at den største forhindring for vindmodstanden er kroppen og det gælder derfor om i videst muligt omfang at begrænse dette. Derfor skal jeg have fat i et skinsuit, en aerohjelm og skoovertræk til fornuftige penge. Her er jeg lost, så der må i meget gerne hjælpe.

Noget jeg gerne vil vide dog. Er 40 km på en time for meget for en relativ rookie som mig? Jeg mener hvad bliver der fx kørt til diverse enkeltstarter herhjemme ved amatørløbene? Det ville være rart at have noget at holde det oppe i mod så man ved hvad man går ind til. Jeg ved at modstanden i vinden stiger eksponentielt og derfor bliver det hårdere og hårdere at køre bare 1 kmt hurtigere jo hurtigere man køre. Se bare Sam Wittingham som pt har time rekorden i liggecykler på 90.6 km. Han er næppe i meget bedre form end dvs. enkeltstartsryttere, men på grund af den absurd effektive aerodynamik kan han holde den slags hastigheder.

Jeg har god tid til at træne mig selv op, og jeg agter at gøre et super seriøst forsøg. Ideen tænder mig enormt og jeg har sjældent været så motiveret for at komme igang.

Hvis i har noget hjælp og nogle forslag til hvad jeg bør tænke mere over så fortæl mig! Jeg vil rigtig gerne have al den hjælp jeg kan få. Hvis i kender noget læsestof som kan hjælpe mig så må i også rigtig gerne henvise til det. Fx. noget omkring kostplaner, træningsprogrammer og den slags.

Håber i kan hjælpe mig med min mission smiley

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Time Trial Projekt - 40k på en time
  • #1   16. sep 2010 undskyld, men efter første spalte opgav jeg at læse resten ( det er for meget smiley )

  • #2   16. sep 2010 "Wall of text crits you"!

  • #3   16. sep 2010 koge koge koge....

    Jeg har sat mig det mål at køre 40k på en time. Er det helt ude i hampen?
    Hvad skal jeg tænke over og hvad er vigtigts?
    Findes der noget aero tt tøj til rimelige penge, og hvor kan jeg købe det?


  • #4   16. sep 2010 Dit projekt lyder rigtig fint. Jeg mener ikke det burde være urealistisk at kunne opnå dit mål.
    Mht. træning, kan du finde masser af litteratur på nettet, men der er nok ingen tvivl om at du skal finde en kombination af lange ture med lavere intensitet og kortere ture med forsk. intervaller.
    Mht. udstyr, så lyder det som et ganske udemærket valg. Singlespeed er fint til dit projekt, og hjul/ramme lyder også som et godt valg.
    Det vigtigste er dog positionen på cyklen. Hvis dit budget tillader det, vill jeg kontakte en bikefitter og få en professionel udmåling. Der er en håndfuld gode derude. Jeg har personligt rigtig gode erfaringer med Nicolai Norrid, som er Retül fitter. Et ordenligt bikefit giver dig en position som er aerodynamisk, men hvor du stadigvæk kan putte watt i pedalerne. Derudover vil en korrekt position forebygge skader.

    Held og lykke! smiley


  • #5   16. sep 2010 Ah. Fedt projekt Simon! Synes dog du i første omgang skal bruge tid på at finde det rigtige fit og den rigtige træning. At du sidder helt rigtig på cyklen er mere afgørende end om der hænger kabler i vinden eller om du har skin-suit på. Du skal side så aerodynamisk som muligt samtidig med at du skal kunne trække vejret ordentligt (hvilket ikke altid er lige nemt at forene).
    Hold os da opdateret her med hvordan det går med dit projekt smiley
    Det kunne jo være fedt, hvis du prøver at køre de 40km nu, før du har cyklen, tøjet, træningen osv..
    og så gentager det en gang, måske hver anden måned så vi kan se din fremgang smiley


  • #6   16. sep 2010 Og for at besvare dit spørgsmål:
    JA
    Du kan købe alt hvad hjertet begærer, hvis du har penge nok... inden for triathlon er der sååååååååååååååååå meget "aero" grej at man skal hedde "gates" til efternavn, hvis man vil have det hele.

    Eksempel på kommercielt tilgængelige ting som kunne være interessante, hvis pengepungen er stor nok:
    1) 2010 Scott plasma, som kørte hurtigste tid på ironman kona og vidst nok stadig er den mest aerodynamiske (ikke custom) ramme pt. Selvom alle producenter nok vil påstå at deres TT ramme er den mest aerodynamiske..
    2) Xentis Mark 1 eller HED3/HED9 (tror jeg) vidst nok er det foretrukne inden for Tri igen pga aerodynamiken. måske med Zipp sup9 disk (som vidst nok har neg. drag i bestemte vinkler)
    3) En skinsuit
    4) ingen flasker - du kører jo kun 1 time
    5) Zipp vuma chrono eller neo pro kranksæt
    6) 3t ventus styr ikke uci godkendt og vidst nok et af de mest aerodynamiske styr
    7) Berner aero tuning af din bagskifter
    .... osv.... ;o)


  • #7   16. sep 2010 Tak for respons. smiley

    Meningen med projektet er at det også skal gøres på et budget. Jeg er studerende og har ikke de store penge. Jeg regner med projektet kommer til at stå mig i 10000kr i udstyr. Det er hvad jeg finde frem af penge.
    Fx. bliver cyklen singlespeed og derfor sparer jeg på gearskiftere (og vægt). Den bliver også mere aerodynamisk som også kommer mig til gode.
    Men på grund af det nedsatte budget så skal der fokuseres på kun at bruge penge på det der har mest priotet.
    Jeg har læst mig til at beklædning er der det er nemmest at hente sekunder da kroppen er den største forhindring for vinden. Derfor skal der bruges penge på aero beklædning. Det vil jeg rigtig gerne have jeres hjælp til. Jeg har fundet ud af at CykelKlubbenÅrhus sælger en enkeltstartstrikot for 599,- af mærket Attesa. Lyder det fornuftigt?
    Skoovertræk og aerohjelm til fornuftige penge. Hvad kan i anbefale der?

    Bike fitting lyder rigtig fornuftigt. Jeg har rimelig styr på de grundlæggende fitting regler men kunne helt sikkert godt bruge nogle ekspert råd.

    @Jesper - Du siger "ingen flasker -du kører jo kun 1 time"... Så vidt jeg ved bør man stadig have væske med, gerne opblandet med juice eller lign. da man jo skal presse sig selv 90-95% hele tiden. Man ser jo også enkeltstartsryttere have vand med en stor del af ruten.



  • #8   16. sep 2010 Nah. Jeg ville ikke køre med andet end et par isotoniske gels i baglommen. De er både væske, energi og elektrolytter.
    Mht singlespeed ville jeg vælge et 1x8/9/10 setup. tror det vil gavne dig mere at kunne skifte gear og holde en jævn kadance over den hele time. Vægt er ikke noget du skal tænke på når du alligevel ligger med konstant fart på flat undrlag.


  • #9   16. sep 2010 Det er jo på Århus Cykelbane så jeg kommer kun til at bruge et gear hvis jeg spendere min energi rigtigt. På den måde kan jeg også forsøge mig frem og finde den gearing som passer mig bedst.

  • Morten H
    Morten H Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #10   3. aug 2012 lykkedes det Simon??? smiley

Kommentér på:
Time Trial Projekt - 40k på en time

Annonce