{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.555 visninger | Oprettet:

12 gear Vs 20-27 gear {{forumTopicSubject}}

Hej cykel folkens,

Jeg er på udkig efter en ny MTB i billig/mellemklassen omkring de 8000kr. Der er gået en del år siden jeg sidst havde en MTB'er og ser der er kommet en del forandringer.

Hvad er fordelene ved at vælge en 12 gears cykel fremfor en med 22-27 gear? Jeg er nok oldschool og vant til 3x9 gear.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  12 gear Vs 20-27 gear
  • #1   11. jul 2020 at du kun skifter bagpå. mest beregnet i skov, da klingen for er lille.

    skal du cykle på gaden med den. så ville jeg vælge flere klinger for.

    prøvede selv med XX1 1 x 11 og var hurtig for tung på gaden. selv i tungeste gear.
    du får en meget lettere gearing ( mere hjulning ) forklinge ligger i snit på 32-36

    2/3 x 10/11 gearing er større interval, du får klart en tungere gearing. så du bruger mindre krafter på at cykle hurtigere på lande vejen

    for klinge sæt ligger med en lettere og tungere klinge i deres sæt.

    jeg gik tilbage til 3 x 10


  • #2   11. jul 2020 Tak for et udførligt svar. Jeg skal have en med 2xX gear 🙂

  • #3   12. jul 2020 Selv de professionelle cross country racere kører efterhånden kun med 1x gearing, så nej man bruger bestemt ikke mindre kraft med flere klinger foran lige gyldigt hvor fladt det er. Hvis man føler man mangler et gear når det går hurtigt så er det fordi man har brug for en større klinge foran - tro mig du kommer ikke til at mangle gear med et moderne 1x12 setup

    Derudover er det mere clean både i dit drivetrain og i dit cockpit. Langt lettere at rengøre. "Less is more"


  • #4   12. jul 2020 Jeg vil råde alle der skal cykle MTB til at køre 1X
    Og hvis det er til vejbrug så bare et større tandhjul foran. 2x er ikke større eller bedre til vej, da det største tandhjul oftest er 34T som også er standard på nogle 1x12 og 1x11

    Og så kan det godt være man får et lille 24t hjul på 2x, men de lave gear er slet ikke nødvendige.

    Grunden til at man skal have 1x gearing som ny, er at som ny skal man ikke bruge sin energi på at tænke på en forskifter, men bruge tiden på at cykle og lære gearene at kende bagpå ikke foran.

    Plus mindre støj og vedligeholdelse


  • #5   13. jul 2020 Det eneste ankepunkt ved en 1xXX opsætning må være det rent sikkerhedsmæssige (tænk Millar/Tourprolog) - men de moderne kæder "klæber" efterhånden så godt til klingen, at det ikke er noget problem.

  • #6   13. jul 2020 Ove og at en chaunguide kan fåes til ingen penge, og holde de mest slidte kæder på de mest slidte tandhjul smiley

  • #7   13. jul 2020 Enig. Køb hvad penge er til. Drop alt foran. Gør man også på vej i dag
    Kører city med 50t foran. Og 11/34 bag. Rigeligt

    Min chain guide har ikke smidt en gang på 300km. Til 130 kr


  • #8   19. jul 2020 Har i ikke hørt om en Narrow Wide klinge foran??

  • #9   21. jul 2020 Den kan godt smide klingen en narrow wide?

  • #10   22. jul 2020 Rad Rides.
    Det var det jeg hentydede til med moderne "klæbende systemer"..
    Dog har jeg aldrig hørt om klinger andre steder end foran...FYI så hedder det kassettekranse bagpå.


Kommentér på:
12 gear Vs 20-27 gear

Annonce