{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.645 visninger | Oprettet:

Hjælp til valg af "hverdags" cykel {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg skal til foråret til at cykle næsten dagligt. Her snakker jeg om ca 90-120 km om ugen. Kørslen bliver primært på cykelstier uden for København, så det er ikke start-stop kørsel.

Mit første spørgsmål går på om en racercykel ville være egnet, eller om denne kræver for meget vedligeholdelse?

Hvis ja, hvad skal jeg så kigge efter med hensyn til gear osv? Kan i forklare mig om hvad forskellen på shimano ultegra og shimano 105 er?

Jeg har haft kig på denne cykel: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=57241 er denne god til prisen?

Til sidst... Jeg er 192 cm, så hvilken stelstørrelse burde jeg kigge efter? Det må være noget i stil med 58-62 cm?

Håber i kan hjælpe mig med mine 1000 spørgsmål smiley

Mvh
Anders


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til valg af "hverdags" cykel
  • #1   26. nov 2011 Altså hvis det udelukkende er som transport middel mener jeg ikke du behøver ultegra, du kan sagtens gå ned i 105 endda tiagra hvis jeg skulle sige det. Allerede der er der et par tusinde at spare. Ikke fordi den cykel du har fundet ser sgu fin ud til prisen - synes jeg.

    Men det er ikke nødvendigt med en racer vil jeg mene for 100 km om ugen. Og ja, det kræver mere vedligeholdelse en f.eks. en citybike.

    Der er flere overvejelser du skal gøre dig.

    Men hvis prisen ikke betyder noget så får du da en hvis kvalitet på den cykel du har linket til.


  • #2   26. nov 2011 En racercykel, kræver som alle andre cykler med udvendigt gear, mere vedligeholdelse end en med indvendige. Dog er det også nemmere og hurtigere, at vedligeholde en med udvendige gear!

    Så ville jeg gå efter Tiagra/105/Ultegra.. Det er en pendlercykel, men planlægger du at bruge den om vinteren? - For så ville jeg sige at Ultegra er for "fint". Forskellen på 105 og Ultegra er marginalt mht. selve skiftet. Forskellen ligger i vægten.

    Den Cube som du linker til er et godt fund. Godt mærke, og god til prisen.
    Havde selv forestillet mig at du skulle have et par Aksium el. Racing 5/7 på sådan en pendlercykel. Rigtig gode hjulsæt, som ruller god og kan holde til noget.

    Jeg er selv 198 cm. Jeg kører på en str. 60 cm, men min er også "pure-racing". Ville foreslå dig at prøve de forskellige størrelser ved din nærmeste Cube-forhandler. - Men hvis jeg skal komme med et gæt udfra Agree's geometri, så ville jeg sige at du skal have en str. 60 cm.

    Du er godt inde i emnet selv, så du ved også hvad du vil have!

    Held og lykke!


  • #3   27. nov 2011 Tak for hjælpen smiley Jeg vil lede videre smiley

    Har dog et spørgsmål med hensyn til pedaler. Hvilke burde jeg vælge? Tænker at jeg gerne vil have nogle der virker med normale sko også, men ved ikke om jeg er villig til at købe cykelsko, og i så fald om det skal være sådan nogle der næsten ligner normale.
    Måske i kan komme med nogle pros/cons eller blot erfaringer smiley


  • #4   27. nov 2011 Det er der heldigvis råd for smiley

    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5937


  • #5   27. nov 2011 Uddybende: Her får du en pedal til både cykelsko og alm sko. Så kan du prøve dig frem i starten.

    Og den har den fordel at du kan tage cyklen ned til bageren søndag morgen uden at skulle have cykelsko på.

    Men der er ingen tvivl om at på længere ture vil man få mest ud af rigtige cykelsko


  • #6   28. nov 2011 Endnu engang tak for hjælpen, jeg kommer tættere og tættere på en beslutning smiley

    Har i dag været ude og prøvekøre nogle racercykler samt nogle mere almindelige cykler med flat styr (dog stadig samme gear).

    Jeg prøvede bl.a. (link fjernet) men med fuldt tiagra istedet for sora. Synes den kørte rigtigt fornuftigt, og den stod til lige under 7k

    De fleste steder på nettet sælges den ellers med sora, som cube også oplyser. Det får mig til at tænke at det måske ville være en god ide at købe den model med tiagra?


    Det skal lige nævnes at jeg prøvede cykler både med sora, tiagra og ultegra. Synes der var et spring mellem sora og tiagra, men ikke så meget mellem tiagra og ultegra. I hvert fald ikke med mit brug og mine erfaringer smiley

    Men hvordan er hjulene på denne, og generelt virker det som en fin cykel?


    Til andre der måske kigger med, så var komforten på en Cube SL Cross Team en hel del bedre, og næsten stadig samme følelse af god fremdrift. Denne cykel stod dog til 11.5k modsat de ca 6.8k som Cube Peloton stod til. Så det er et valg mellem hvormeget man vil give og hvor meget man vil ofte på komfort.


  • #7   28. nov 2011 Cyklen virker generelt meget fin. Dog vil jeg uden at have prøvet det sæt hjul, sige at de Aksium på den anden er bedre.

    Der er ca. 2250,- til forskel m/fragt. - Og hvis du køber den hos en cykelhandler, så får du også en bedre service, det er klart.

    Ville tage den Peloton eftersom det er en helårscykel (Ultegra er overkill til det formål!). Hvis du ellers passer og plejer den, vil den køre smukt mange år endnu. - Og med pengene sparet kan du, når de er slidt op, bruge dem på et andet sæt hjul.. Evt. et par Aksium ;-).


Kommentér på:
Hjælp til valg af "hverdags" cykel

Annonce