{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.122 visninger | Oprettet:

Har min cykel dårlige bremser? Trek Cobia {{forumTopicSubject}}

Jeg købte min nye trek for et par dage siden og har nok sammenlagt kørt 30 km på den i bakket terræn, så vil mene den er ved at være kørt til i bremserne.

Men synes stadig den bremser elendigt i forhold til min gamle Cube. Hvis jeg cykler stille og roligt i gå-tempo og klodser forbremsen lettede baghjulet på min gamle, men det kan jeg umuligt få denne til lige meget hvor hårdt jeg prøver at bremse - why?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har min cykel dårlige bremser? Trek Cobia
  • Sune B
    Sune B Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 50
    #1   18. jul 2012 Har du prøvet at bleade dine bremser ?

  • #2   18. jul 2012 Sune: Ud fra hvad jeg har kunne læse herinde går jeg ud fra det er noget med at stramme bremsekablet?

    Men uanset hvad det er så nej - har ikke gjort noget ved dem endnu. Har bare googlet det bremsesæt jeg har på og umiddelbart burde det da være fint nok tænker jeg..?


  • #3   18. jul 2012 Er grebene bløde og eftergivende? Eller føles de faste nok når du hiver bremsen?

  • #4   18. jul 2012 Rasmus: De kan måske godt virke lidt bløde faktisk. Jeg kan dog slet ikke presse dem i bund, men det føles lidt som om der er et elastik i dem

  • #5   18. jul 2012 Bremserne er hydrauliske, dvs det er hydraulikolie der overfører kræfterne fra grebet til bremsekaliberen. Der er ikke noget kabel som ved konventionelle bremser. Det fungerer normalt rigtig godt, men hvis der er en smule luft i systemet, kan bremserne føles bløde og bremse dårligt, fordi luften kan komprimeres og ikke kan overføre kræfterne. Så hvis de er bløde, ville det nok være en god ide at udlufte dem, men idet at du lige har købt cyklen, så ville jeg da helt sikkert køre ned i biksen hvor du har købt den, og snakke med dem om at få kigget på bremserne.

  • #6   18. jul 2012 Jeg bor kun lige 100 meter fra cykelhandleren så suser lige derned med det samme og hører smiley

  • #7   18. jul 2012 ifølge cykelhandleren skal jeg køre omkring 200 km før bremserne er kørt godt til, så mine 30-40 kilometer er åbenbart ikke helt nok, så nu væbner jeg mig lige med tålmodighed og ser om ikke det bliver bedre snart

  • Sune B
    Sune B Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 50
    #8   18. jul 2012 Synes det lyder som en undelig melding fra cykelhandleren, da du skal kører med "nedsat" bremseeffekt i 200 km før de skulle virke optimalt. Jeg tror stadig bleading af bremserne er vejen frem, da den beskrivelse du kommer med kunne tyde på luft i systemet.

  • #9   18. jul 2012 Synes også det lyder som en nem undskyldning.. Jeg tvivler på at du vil opleve en markant forbedring.

  • #10   18. jul 2012 Har du sprittet skiverne af? Og klodserne også.

  • #11   18. jul 2012 Jamen det bliver nok ikke nemt at bede ham om det så længe han mener årsagen er en anden. Men jeg skal til til et service eftersyn når jeg har haft cyklen i et par måneder, så er det ikke blevet bedre der må jeg bede ham gøre det.

    Har fundet et par videoer på youtube omkring det bleeding af bremserne, men det ligner ikke lige noget en nybegynder som mig skal kaste dig ud i.

    Niels: Nej det har jeg ikke - kan det hjælpe? Og hvordan gøres det, for klodserne er jo ikke sådan lige at komme til?


  • #12   18. jul 2012 Hvis du skal forsøge noget selv, så pil klodserne ud og slib belægningen let på noget fint smergellærred eller sandpapir. Skiverne kan du lige tørre af med noget bremserens eller lignende, som Niels siger. Så har du gjort alt hvad der er muligt, for at sikre optimalt bid for klodserne. Men når du siger at grebene er bløde, kan jeg godt være i tvivl om det hjælper noget.

  • #13   18. jul 2012 Er det nemt at pille klodserne af selv? Og er der noget man skal være særligt opmærksom på?

  • #14   18. jul 2012 Nu kender jeg ikke lige den model bremser du har, men det plejer at være meget enkelt. På nogle modeller kan det godt være du skal løsne kaliberen, og derfor er du også nødt til at justere den ind igen bagefter. Men det kan du finde en masse guides til på youtube, hvis du er i tvivl. Når du har klodserne ude, er det vigtigt at du ikke trykker på bremsegrebene, for så trykker du stemplerne frem i kaliberen. Og hvis du trykker nok, hopper stemplerne ud af kaliberen. Ellers er det ingen fare på færde. Hvis det er svært at få klodserne i igen, kan du lige trykke stemplerne lidt tilbage, med en bred skruetrækker, en tang eller lignende. Så skulle det være noget nemmere.

  • #15   18. jul 2012 Det er en billigere bremse du har, men derfor skal den stadig kunne bremse... Når cyklen er helt ny, skal du ikke selv gå i gang med at pille ved det! Det er rigtig nok, at bremserne skal køres til, så giv den et par ture til, og hvis det ikke hjælper, så få lavet det første eftersyn før tid og få dem til at kigge på bremserne smiley

  • #16   18. jul 2012 Ja følger helst heller ikke jeg vil til at skrue i noget jeg lige har betalt 8 kilo for og egentlig ikke har ret meget forstand på - det skulle helst bare virke smiley Men jeg må ned og stikke til ham igen engang i næste uge hvis ikke det er blevet bedre.

    Tak for svarerne


  • #17   19. jul 2012 den skal bremse ordenlig med det samme uanset kvalitet, han skal bare udlufte dem og det er gratis. hvis du kører galt med de bremser, kan du kræve erstatning af forretningen, hvis du ikke har lavet noget ved den:) der kommer heller ikke en cykel fra grossit som ikke virker ordenlig og de så siger til sælger at den skal lige køres til. det skal virke med det samme smiley

  • #18   31. jul 2012 at bleede bremser går ganske korrekt ud på at fjerne luft fra systemet.

  • Sune B
    Sune B Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 50
    #19   31. jul 2012 Cato har du brug for en instruktion eller er det bare en hurtig forklaring?
    En hurtig forklaring. Med tid eller dårlig påfyldning af dit hydrauliske system vil der kunne opstå luft i slangerne som vil forringe din bremsekapacitet. Ved bleeding af bremserne presser du ny hydraulisk væske via en sprøjte igennem systemet, mens du opsamler væske og luft i en anden sprøjte. På denne måde får du igen et fuldstændigt luftfrit system og dine bremser virker optimalt.

    Mvh. Sune Bærentsen


Kommentér på:
Har min cykel dårlige bremser? Trek Cobia

Annonce