{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.509 visninger | Oprettet:

Uskrevne regler {{forumTopicSubject}}

Hej der ude. Er for alvor kommet i panikalderen, og har købt mig en mtb (Ghost SE 6000) - skal nok få den oprettet. Har allerede været i skoven og køre et par gange, og ærgrer mig over at jeg ikke kom igang noget før,- det er sgu sjovt.
Jeg har fundet ud af at der findes en del uskrevne regler når man kører mtb. f.eks er det no go at have støtteben på, men er der andre ting. Hvad med skærme, fastmonteret lås eller lygter. Refekser i hjul og for og bag samt ringeklokke skal der vel være?
Er klikpedaler nødvendigt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uskrevne regler
  • #1   19. nov 2012 I min verden er altså det udstyr du har nævnt no - go !!;)
    Klik pedaler er ikke nødvendigt smiley men det er en stor fordel at have dem ;);)


  • #2   19. nov 2012 click pedaler er nødvendigt hvis du vil kører den tand hurtigere. Kraftigelygter er rart til right rides, ellers ingen lygter smiley

  • #3   19. nov 2012 Skærme er der mange der kører med. Særligt bagskærm, fordi det ikke er rart, at blive våd i numsen/ryggen lige så snart man rammer første vandpyt. En del kører ikke med skærme fordi der kan være en risiko for, at de falder af og så tilføjer de jo vægt. Jeg tror mange motionister kører med skærme. De fleste i cykelklubben kører med bagskærm. Og så har jeg aldrig oplevet at mine skærme er faldet af, men det er også de bedste på markedet. Men stiller man op i et mtb-løb eller kører meget på krævende singletracks så kører man nok ikke med skærm.

    Ringeklokke kører nogle også med, fordi det er praktisk. Personligt foretrækker jeg at råbe, fordi det gør folk mindre forskrækkede og så siger jeg typisk tak når jeg kører forbi i nedsat fart.

    SPD synes jeg er et must, da det faktisk er det mest sikre at køre med efter lidt tilvænning. Man bibeholder jo kontakten med pedalerne selvom man kører over humbler i høj fart.

    Cykellygter er der ingen uskrevne regler om, tvært i mod. Jeg elsker at køre med mine kraftige forlys på styr og hjelm om aftenen og i skoven i mørke.

    Støtteben har jeg aldrig set nogen køre med, men det tror jeg heller ikke er en uskreven regel, men mere fordi man jo alligevel ikke kan bruge støtteben i blød jord, det tilfører unødig vægt og grene/sten vil kunne rive fat heri og gøre kørslen mindre sikker.

    Det eneste hvor jeg måske vil sige der er uskrevne regler, er med hensyn til reflekser. Her vælger man af forfængelighed ikke at påmontere disse. Jeg har selv bevidst valgt ikke at køre med de lovkrævede reflekser på racer og mtb, men tager gerne bøden, da det jo ser rigtig grimt ud på min racer til 50 t.kr.


  • #4   19. nov 2012 Velkommen til cykelverdenen!

    Her til vinter regner jeg stærkt med jeg skal have fat i nogle skærme. Bagskærm om ikke andet.. Ellers er der ikke noget udstyr på cyklen som er nødvendigt.

    Cllickpedaler, og en saddeltaske er klart en foredel smiley


  • #5   19. nov 2012
    Saddel taske, Drikkedunksholder, Kohorn, smalle styr og den værste af dem alle "lycra shorts"
    Køb et bar baggy shorts til at have uden på dine lycra shorts samt en rygsæk med vandbeholder og plads til ekstra slange og værktøj, så er du ikke helt ved siden af.


  • #6   19. nov 2012 Som nybegynder køre du ikke hurtigere med klikpedaler det er helt sikkert.
    Mit profil billede er min nye cykel, og jeg bruger den også til at cykle til og fra arbejde, så der er monteret et par lygte holdere og det er det. jo mere der sidder på jo mere rasler af når du køre i skoven. Et par skærme som Mash guard og Ass Saver gør det godt og falder ikke af.


  • #7   19. nov 2012 .....og så er der cykellåsen. Den kører man selvfølgelig ikke med fordi disse er tunge og grimme. Men igen, så er det sjældent nødvendigt, fordi man jo alligevel ikke lader sin dyre mtb stå uden for helt alene.....hvis man bruger en dyr cykel som transportmidel så tager man den jo typisk med op på sit kontor eller lignende.....

  • #8   19. nov 2012 Tak for alle inputs. Det ser ud som om at nøgleordet er : strib den for alt unødvendigt. M.h.t. tøjet tror jeg at jeg går med børge h,- kan ikke se mig selv i lycra shorts. men på den anden side er der ikke så meget komfort i sadlen, så noget polstring i bukserne er vel bedre en en "komfort saddel".

  • #9   19. nov 2012 Et par tights med pude, og så et par baggy shorts med vandtæt røv så behøver du heller ikke bagskærm.

  • #10   19. nov 2012 skærme er fandme dejligt, så slipper man for at blive mudret til, og hvorfor lige baggy shorts? hvad fordel skulle de give?

  • #11   19. nov 2012 Baggy shorts har den fordel, at de nemmere fanger sadlen, når du lægger vægten bagud, samtidig sidder de så dejligt og generer knæene, når man træder... Alt i alt en mere spændende oplevelse, da du ikke rigtig har fuld kontrol over cyklen, men samtidig generes på lange lige stykker...

  • #12   19. nov 2012 De tager det mudder/vand som der ellers ville gennembløde dine tights og langt de fleste skærme til MTB er noget skrammel, som sidder i vejen og falder af.
    selv hopper jeg i dem her i næste uge.
    http://www.ukbikestore.co.uk/product/43/e8034bk/endura-mt500-spray-baggy-34-shorts.html
    Sludder Morten. Bare sørg for at de sidder rigtigt, har ingen problemer med mine


  • #13   19. nov 2012 nogle er til tætsiddende lycra/spandex mens andre er til baggy..

    men tilbage til emnet. husk at sætte farten ned når du nærmer dig gående i skoven.
    og så gør det ikke noget med et kort 'hej' / 'god tur' når du møder andre cyklende i skoven.


  • #14   19. nov 2012 Baggy shorts har ingen fordel ud over at det giver en mandig fremtoning der passer bedre ind i MTBstilen, frem for en omgang stram lycra som kun er for mænd med hang til at lure på andre mænds stramme numse ;o))

  • Grexter ©
    Grexter © Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #15   19. nov 2012 Jeg kører med disse skærme:

    http://www.bike-discount.de/shop/a764/.html?

    Det tager vitterligt 2 sekunder at montere dem, og 1,5 sekund at afmotore dem igen, når det er tørt.

    Som forskærm bruger jeg disse
    http://www.bike-discount.de/shop/a9399/x-board.html

    Disse kunne jeg ikke undvære, da jeg ellers får slynget mudder op i ansigtet/ øjnene, som ikke er rart på en nedkørsel... Man kan få større forskærme der monteres på gaflen, men disse har det med at blive bøjet og kommer for tæt på mine fødder.

    De to skærme vejer 0,3kg til sammen, mao. er de vægten værd i guld, specielt her i efteråret.

    Ang. bukser, køb et par 3/4 (knælange) bibobs (m. seler). 3/4 er meget vigtigt for at holde knæene varme (nødvendigt under 15 grader) og selerne holder bukserne helt oppe, så du altid kan hoppe op i sadlen igen.

    Rygsæk er ikke nødvendigt, jeg bruger denne flaske-beholder:
    (link fjernet)

    Der er lige plads til en slange, dækjern, multitool, etc.

    Iøvrigt, kunne jeg ikke være mere kold i bagdelen over hvad andre folk tænkter om grejet - det er ikke de italienske alper vi kører i...


  • #16   20. nov 2012 De skærme jeg har på min er sgu ikke faldet af endnu

  • #17   20. nov 2012 Jens A: så kører du ikke stærkt nok smiley
    Spøg til side, så kører jeg ikke med skærme bl.a. fordi den ridser saddelpinden... Det lyder åndsvagt, men når man giver det samme for en saddelpind, som andre tager i Bilka og køber en hel cykel for, så gider jeg i hvert fald ikke have en skærm, der sidder og gnaver ind i den...


  • #18   20. nov 2012 hvem er jens?

    og det er da bare at købe de korrekte, min rykker sig aldrig på nogen måde


  • #19   20. nov 2012 Jeg skrev det på mobilen smiley

  • #20   20. nov 2012 Vigtigere : Husk at sætte farten meget ned, (Gå-tempo!) når du møder andre i skoven, og hils gerne venligt smiley Lad være med at råbe.
    Lad være med at smide skrald, gel-poser, punkterede slanger osv. Bring it home!


  • #22   20. nov 2012 Jeg har aldrig haft brug for skærme eller baggy shorts... Kører i mine korte tights med pude og med et par fusion vintertights udenover og jeg kører aldrig udenom vandpytter osv. Bruger iøvrigt den vintætte jakke fra astral som er på bud i sportsmaster den er super lækker, når det er rigtig koldt eller vådt smiley

  • #23   20. nov 2012 Jack - "SPD synes jeg er et must, da det faktisk er det mest sikre at køre med efter lidt tilvænning. Man bibeholder jo kontakten med pedalerne selvom man kører over humbler i høj fart."
    Hvis man har de rigtige pedaler og de rigtige sko istedet for et par irritable kondisko er det sgu lige meget smiley
    - Det er måske også en ting jeg absolut ikke er gået ned på, men som andre nok også vil mene, så føler man at man er klistret fast til pedalen. Jeg bruger FiveTen (5.10) Freerider 2012 sko modellen på et par Shimano Saint 2013 pedaler, og jeg rykker mig IKKE ud af flækken og har ALDRIG gjort smiley Som ny nu her når det bliver vinter er det måske mere rart med flats i stedet for dumme click pedaler som man ikke er 100% vendt til at kører med.



  • #24   20. nov 2012 helt sikkert SPD-klik

    Jeg rev tit mine skinneben til blods fordi foden smuttede når det gik vildt for sig uden spd.

    Jeg vælter aldrig pga mine klikpedaler og har aldrig gjort det. Det tog 10 minutter at vænne sig til. Det er også fedt at kunne kaste mere rundt med bagenden og løfte hele cyklen over rødder og huller på hurtige nedkørsler. Man har pludselig fat i cyklen 4 steder i stedet for 2 smiley

    En ringeklokke og et smil virker efter min erfaring mere venlig overfor gående i skoven end en råbende cykelrytter. Så sådan en vil være fin. Og evt en lille skærm monteret på skrårøret til at tage mudder fra forhjulet der ellers ville havne i øjnene, når det regner og brillerne dugger... Jeg har lavet en i Lexan, der lige stikker 2 cm ud på hver side af røret. Den tager alt det sure.. men bagpå er der ikke noget. Man må gerne blive beskidt.. smiley


  • #25   20. nov 2012 Jeg kan gøre alt det samme uden click som med smiley udover at køre lige så hurtigt smiley
    - Min pointe er at med de rigtige sko, og de rigtige pedaler, så glider man ikke af, og så river man ikke sine skinneben til blods. Click er mere XC orienteret end flats er. Jeg har lige så mange gode erfaringer med click som jeg har med flats, så det afhænger stortset kun af køreren


  • #26   21. nov 2012 Troels

    Reflekser er ikke en dum ting men dem som følger med en cykel er ren øjenbæ men det kan løses på en diskret måde som fungere..

    Man tager ned til den nærmeste forhandler af campingvogne de har det som tape i enten butik eller værksted (spørg først på værksted da der kun skal bruges max 5cm rød og 5cm gul, så tager man og sætter et lille stykke i bunden af hver pedalarm så det røde vender bagud når arm drejer rundt, det gule tager man og køre rundt om en eger på forhjul og baghjul, så er du dækket rimelig ind hvis man vil være en smule lovlig smiley

    Ude på sporet gør man som Jakob MTB skriver omkring hensyn osv...

    Pedaler kommer an på hvilken type kørsel man ønsker men er det at køre på stier og op og ned men ikke freeride og downhill så er det klart en fordel med spd, der er shimano xt en god pedal at starte med.

    Dunk er ingen skade til, skærme kan være en fordel men ikke et must (bruger det ikke selv) har nemlig ikke oplevet noget snavs fra skov der ikke kunne vaskes af efter en tur.

    Tøj vælg det som du har det godt i, tights, baggy eller hvad du lyster, der er ingen gevinst i at køre i baggy end det måske er mere afslappende at se på men det er så også det bruger selv begge dele alt efter humør og hvor turen går hen.

    Hjelm Har man på Uden Undtagelse !!!


  • #27   21. nov 2012 Tak for hjælpen allesammen, der er rigtig mange guldkorn imellem.

Kommentér på:
Uskrevne regler

Annonce