{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.835 visninger | Oprettet:

stål vs carbon - ikke vægt, men "komfort" {{forumTopicSubject}}

Hej overvejer at bygge mig en mere komfortable XC (og evt en ramme str størrer end min 19" paragon) til de laaange ture og 12/24 timers løb og fundere lidt over komfort forskellen i de 2 martrialer (ud over vægt forskellen som jeg er helt afklaret med)

det jeg har kig på er On-One lurcher (carbon) og Cotic Solaris eller Pipedream Skookum (begge i Reynolds 853 stål) i en 20-21"
(skal sættes op 2x10 og 100mm gaffel)

er der ikke nogen der kan give et par ord om forskellen i de 2 martrialer

Lurcher: http://www.on-one.co.uk/i/q/FROOLUR29/on_one_lurcher_carbon_hardtail_29er_frame
Solaris: http://www.cotic.co.uk/product/solaris
Skookum: http://www.pipedreamcycles.com/product/skookum-29er-r853/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stål vs carbon - ikke vægt, men "komfort"
  • #1   22. feb 2013 hvorfor ikke en fully så?

  • #2   22. feb 2013 Det kommer jo helt an på hvordan rammen er bygget op, specielt carbon rammen. Generelt er er en stål ramme blødere end en carbon ramme, men gode carbon rammer er jo idag designet sådan at de kan flexe de steder hvor man ønske det, som FX på Focus Raven 29 r der er bagstagene meget flade og brede hvilket giver noget mere komfort.


  • #3   22. feb 2013 Poetsch T

    Du skulle tage en snak med Dennis her http://www.cykelgalleri.dk/bruger/174-dennis
    han har også en Solaris som i mine øjne er at anbefale frem for Pipedreamen når det er stål rammen der tales om..

    Der hvor man kan sige der er en forskel er at stål er et levende materiale som arbejder med underlag og som også kan have en fordel når du er træt og får et kantet tråd, komfort kan man lave masser af på en carbon ramme men det er stadig et dødt materiale så det er ikke helt så overbærende når der tales lidt dårligere underlag eller områder med rødder osv.

    Er det den typiske løbedistance på en time til halvanden så ville jeg selv vælge en carbon ramme men taler vi en lang tur +3 timer så ville jeg uden tvivl vælge en ramme i stål.

    En velbygget stål ramme er fantastisk at køre på og det at rammen vejer mellem et halvt til et helt kg mere mærker du ikke på nogen måde så længe du holder den roterende masse nede i vægt, stålrammer jeg kan anbefale er Cotic, Genesis, Ritchey som er at finde til en overraskende fornuftig pris samt Salsa og Commencal som begge også kan findes til gode priser, Cove har også nogle interessante samt Kinesis faktisk er rigtigt godt med.

    Sanderson og Pipedream er lige en tand for tunge + 2.6kg for en i din størrelse men Pipedream har en Ti udgave til en meget attraktiv pris og den får man overraskende meget for pengene men den er stadig en del dyre end de andre stålrammer.

    Carbon rammer er en rigtig god opfindelse, giver en masse mulighedder men står valget mellem en stålramme af fornuftig kvalitet og en carbon til samme pris så ville jeg vælge stål når det er til maraton, til race ville valg helt sikkert stå til carbonnens fordel medmindre vi taler om en lækker ramme som en Ritchey P29 (ca pris 6500-7000kr) så kunne valg også falde på en stål.

    Men snup en snak med Dennis Vinkel og hør hvad hans erfaringer er med Cotic Solaris (Ragley Blue Pig har han også kørt på).


  • #4   22. feb 2013 takker
    træningen hedder i øjeblikket 2½-3 timer singeltarack og teknik (klubtræning) om onsdagen og 3-4½ timers "touring" om søndagen med lige dele grusveje og skovstier + landeveje

    målet er løb / udfordringer som 76 km ruten i silkeborg, H12, Giant24 (9/6) og H12 i Jylland (lokale løb på de klassiske 1 times varighed tager jeg da også med! men de er ikke min hovedinteresse) er for øvrigt ikke så ambitiøs hvad angår resultater, mere hvad angår at presse mig selv og flytte grænser!

    en solaris vejer ca 2300 g. en lurcher ca 1600.min nuværende Paragon ligge omkring 1800 g
    men er ikke bekymret for vægten, mener at en god geometri, kørerenskaber, en god gaffel og fornuftige hjul har langt mere at sige end bare vægt, specielt når det gælder de lange træk

    hvorfor ikke Fully... tja vil bare gerne holde det simpelt - selv om jeg da også har overvejet et Salsa Spearfish stel


  • #5   23. feb 2013 Det startede egentligt "bare" med et ønske om en større ramme da jeg efterhånden har indset at 19" lige er i underkanten til mig (desuden bliver min force aldrig de helt snævre singeltracks - har lidt med motorikken men det er en anden sag)
    En scandal i 21" var den første og billigste ide men faldt så først over lurcher muligheden dernæste over Solaris - begge dele vil nok mht "trailbuzz" være en forbedring over min alu Paragon omend vidt forskellige!
    Så nu er spørgsmålet stål eller Carbon - heldte mest til Carbon først men er trukket over mod stål nu.... Og så lidt tilbage igen, men mest fordi at lurcheren er sat 100£ned nu og vil med bb, headset og fragt værre godt 150£ billigere end Solarisen
    (Og ja økonomien er også en stor faktor)


  • #6   23. feb 2013 Jeg ville helt klart gå efter en af de nye rammer fra ritchey. Enten i 650b eller 29. De skulle ligge ret fornuftigt i pris også.

  • #7   23. feb 2013 Jeg ville da klart gå efter at "bruge de ekstra kilo" på at få en fully. Det giver bedre komfort, stål er bare ikke så nemt at "definere" som carbon.

  • #8   23. feb 2013 Men en ordentlig fully koster så absolut også noget mere end det der virker til at være Poetsch budget.

  • #9   23. feb 2013 Men vil ikke have en fully smiley er overbevist om at en god hardtail er længe nok til mit behov
    Desuden kan man få et spearfish stel med dæmper for ca 900 € (og det skulle være et super stel til marathon etc) så meget dyrere er det nu heller ikke


  • #10   23. feb 2013 Det er næsten det dobbelte af den lurcher ramme du overvejer smiley

  • #11   23. feb 2013 Men ikke noget kæmpe spring fra fx en ritchey stål ramme som der bliver forslået
    Bortset fra det bliver det nok en af de to første løsninger ( altså lurcher / solaris ) skal bare lige have tænkt forskellen igennem sammenholdt med prisen


  • #12   25. feb 2013 Selv om du måske hælder mest til en Solaris eller Lurcher så snup en kigger på de link her om ikke andet for hyggens skyld smiley

    http://twentynineinches.com/2012/05/20/ritchey-p-29-short-term-test/

    http://www.dirtragmag.com/webrag/first-impression-ritchey-p-29

    http://www.youtube.com/watch?v=6tSEdpTBOVo&feature=player_detailpage

    (link fjernet)


  • #13   25. feb 2013 Er rimelig tændt på en Solaris, selv om Lurcheren er billigere og Charlie fra on-one som jeg har mailet med snakker godt for den (flinke folk for øvrigt)
    Har også mailet frem og tilbage med Paul fra Cotic, som selvfølgeligt også snakker godt for Solaris'en og har svaret på mange små dumme spørgsmål og spurgt godt ind til hvem jeg er, hvad jeg kører på nu med hvilken geo og opsætning af styr, styr-og saddel-pind i et forsøg på at guide mig til at købe den rette ramme i den rigtige str. (super flinke folk ved Cotic)

    Har godt kigget på P29'ern men den ligger lidt over mit budget, spec da den også vil kræve en ny gaffel (tager ikke tapered) men fed det er den) oldscool på den fede måde

    Så selv om man er vandt til, at tænke vægt, vægt, vægt og adskillige klubkammerater lovpriser deres karbon-rammer.... Så er der alligevel noget fedt over stål. (Steel is Real og andre floskler)

    Savner faktisk stadig nu og da min første mtb, en Marin Eldrige grade II, slank metalblå stålramme og forgaffel som desværre brækkede kædestaget og, endnu mere desværre blev kassereret, det var først da jeg kom over på en alu Rivette, der stiv som et brændt, til trods for fjerder forgaffel og bredere dæk føltes som at sidde på en rystepudser iforhold til Marin'en


  • #14   25. feb 2013 Kan forstå du er grundig og det kan man kun sige tumbs-up for, omkring det med forgaffel på Ritchey så er det jo en mulighed at sætte en konverter ring på forgaffel så du kan benytte en 1 1/8 forgaffel på rammen så det er ikke et problem men ja den koster 1500-2000kr mere end nogle af de andre.

    Personligt ville jeg ikke være i tvivl om hvad valget skulle være hvis det var mig hehe men det skyldes ikke kun navn men også rør der bruges men ud fra dem du selv har som første valg ville jeg heller ikke være i tvivl Solaris!

    Det er ret kompetente hos Cotic og tager deres kunder seriøst samt finish på cykler er et trin over de fleste andre i det prisleje.

    Hehe ja der er mange som mangler at prøve en ordentlig stålramme, mange som kun kritisere men aldrig har sidet på en, er sikker på at stål eksistere længere end carbon eller alu vil ud i fremtiden men materialer som alle har fordele og bagdele og som alle kan være fantastiske og forfærdelige alt efter man smider pengene efter smiley


Kommentér på:
stål vs carbon - ikke vægt, men "komfort"

Annonce