{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.779 visninger | Oprettet:

peter j
peter j
Tilmeldt:
17. mar 2010
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 42

Air vs Coil Forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hej CG.
Jeg skal lige høre jeres mening om forgafler til MTB, jeg har netop købt en Rock Shox Recon silver tk COIL og ja, jeg har sgu sovet i timen, for jeg troede egentligt at det var en AIR gaffel, så jeg stod med en lang næse da jeg åbnede pakken i dag.!

Det korte af det lange er- skal jeg sende den retur og købe en air gaffel i stedet for, eller er det lige så godt at køre med fjeder?

Jeg kan se den umiddelbare fordel ved air som jo er vægten, men er der andre fordele?

Håber på nogle gode svar, så jeg kan komme frem til om jeg skal sende den retur og købe en luftgaffel ?

Mvh Peter


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Air vs Coil Forgaffel
  • #1   12. mar 2013 Der er forskel på tryk i et kammer og tryk på en fjeder - når du finder ud af forskellen, ved du hvorfor en luftgaffel er langt det bedste til xc smiley og så er den noget nemmere at sætte op smiley

  • #2   12. mar 2013 Jeg har prøvet et par af specialized's 29" hardtails med rockshox foran, og jeg syntes der var rimelig stor forskel på dem med air og dem med coil. Det fede ved en air forgaffel er, udover at vægten ikke er helt så høj, at man helt selv kan indstille hvor blød den skal være, uden at man kan risikere at skulle købe ny fjeder.

    Derudover syntes jeg også bare air versionen var mere behagelig at køre med. Kan ikke sige hvorfor, men jeg syntes bare jeg holdte farten bedre, fik færre hårde slag og mere støddæmpning ved mange rødder, sten osv.


  • peter j
    peter j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 42
    #3   12. mar 2013 Jaa, jeg har sgu ikke helt styr på det, men hvis det er en progressiv fjeder, vil det minde lidt om trykkammer, men ved ikke engang om det er det.
    Men kan forstå du vil anbefale luft? smiley

    Ps jeg er vel det man kalder XC weekendkriger smiley


  • #4   12. mar 2013 Jeg ville i hvert fald anbefale luft over fjeder til hver en tid, og det er lige gyldigt om man er top professionel, eller bare triller rundt med vennerne et par gange om ugen. smiley

  • #5   13. mar 2013 Vandringen med fjeder er lineær, hvor den med luft er progressiv, hvilket vil sige, at gaflen bliver hårdere^2 jo længere ned du trykker, hvor en fjeder bare bunder ud smiley

  • #6   13. mar 2013 Morten B: Med den tilføjelse at man også kan have progressive fjedre. De behøver ikke at være lineære. Men enig i at luft generelt er mere behageligt at køre med da de efter min opfattelse også absorbere mange flere af de små stød og gør det uden at skyde styret kraftigt tilbage efter en påvirkning.

  • #7   13. mar 2013 Niels a: hvilke forgafler har progressie fjedre? smiley jeg kunne forestille mig nogle DH gafler med hi og low speed compression, men ellers? Og tilbageslaget afhænger sf rebounden smiley

    Men udover det, så skal der mindre til at affjedre en luftforgaffel i den første del af vandringen, mens der skal mere til i den sidste del af vandringen i forhold til en (lineær) fjeder smiley


  • #8   13. mar 2013 Det er sjældent man ser progessive fjedre men man ser derimod dual coil dæmpere som eks Rock Shox Sector men det er gafler med vandring fra 120mm og op.

    De firmaer som laver upgrade coils/fjedre som er aktive (linear er passive) er bla Speedsprings, Eibach og Progressive.

    Dual Coil systemet er derimod en ret god og funktionel løsning billede viser princippet og link er til en test af forgaffel med lidt ekstra forklaring.

    http://kortlink.dk/bikeradar/c6n9


    profilbillede
Kommentér på:
Air vs Coil Forgaffel

Annonce