{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.559 visninger | Oprettet:

Hjælp til ny geargruppe :) {{forumTopicSubject}}

Hej cykelfolket her på CG smiley

Jeg står overfor og gerne vil opruste min racer og håber på lidt guidning inden jeg stryger ned til cykelforhandleren og "shopper" helt febrilsk...

Jeg har en specialized dolce sport triple og den købte jeg sidste år - første racer nogensinde smiley Den er direkte fra specialized og med det mener jeg, at der ikke er sket forbedringer på udstyr overhovedet. Og her kommer mit ønske! Jeg vil udskifte den dårlige Sora geargruppe, den er simpelthen frygtelig at køre med til trods for jeg bare bruger cyklen til ture på 50 km. Jeg tænker lidt, at opruste til en komplet Shimano 105 gruppe - kan det anbefales og er der nogen, der kan give mig en prisidé på en sådan gruppe?

Jeg ønsker ikke at skyde for mange penge afsted, da jeg sideløbende allerede har tanker om på længere sigt (indenfor et par år), at købe en bedre cykel - denne er blot begynder, men Sora ødelægger bare vejenes udfordringer!

Jeg håber i vil ta' godt imod det og krydser fingre for en masse kommentar smiley

VH Tina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til ny geargruppe :)
  • #1   2. apr 2013 tjek bike-components.de de har det hele, og de nye 105 grupper er absolut ikke dårligt

  • #3   2. apr 2013 Havde selv 105 på min gamle racer, og kan sagtens anbefale den. Og når du kommer fra sora så kan du kun blive glædeligt overrasket. Hvis planen er at skifte cyklen ud med tiden, så er der jo heller ikke nogen grund til at smide mer end 105 efter den. Hvis man kigger lidt ud over landets grænser, så kan sådan et sæt findes til små 3400 og sikkert også billigere

  • #4   2. apr 2013 der er også en ultegra gruppe til salg her på galleriet til 2200 - det kunne også være en mulighed

    http://www.cykelgalleri.dk/marked/reservedele/43807-shimano-ultegra-sl-geargruppe


  • #5   2. apr 2013 Den gruppe du linker til er gammel. Gå efter det nye!

    En Sram Rival gruppe kunne måske også være noget smiley


  • #6   2. apr 2013 Som du kan se er det en udskrivning på ca. 3700,- Du kan muligvis godt finde den lidt billigere. Mener selv at jeg har set den til ca. 3200,- på en udenlandsk hjemmeside, men kan ikke finde siden nu.
    Dertil skal du lægge prisen for monteringen af geargruppen, hvis du ikke selv er i stand til at gøre det.

    Hvis du alligevel overvejer at udskifte hele cyklen indenfor 1-2 år, mener jeg at det er tåbeligt, at ofre den slags penge på en opgradering, da det er penge du aldrig ser igen.

    Hvad er det for nogle problemer du oplever med din nuværende Sora geargruppe? Grunden til at jeg spørger om dette er, at jeg selv har en cykel med Sora gruppe på. Og godtnok vil jeg gerne selv opgradere til 105, eller måske endda Ultegra, men det er så også fordi jeg er så glad for min ramme, at jeg gerne vil beholde den. Og fordi jeg mener at den sagtens kan "bære" en Ultegra gruppe.
    Når det er sagt, kan jeg ikke klage over funktionaliteten på Sora gruppen. Den skifter jo i bund og grund som den skal.
    Det kan da godt være, at man får marginalt bedre gearskifte og lavere vægt, med en bedre/dyrere gear gruppe. Og muligvis også en bedre holdbarhed/slidstyrke. Men uanset hvad, skal din Sora gruppe fungere upåklageligt, ellers er der noget galt.

    Mulige fejlårsager kan være:
    -Forkert justering
    -Dårligt vedligehold
    -Slidtage
    -Skævt geardrop
    eller lign.


  • #7   2. apr 2013 Tusinde tak for alle Jeres kommentar smiley Det er helt sikkert nyttigt i min jagt!

    Jeg har det godt nok skidt med at købe brugte ting også øges Ultegra'ens chancer herinde fra IKKE ved at den er så gammel. Måske er jeg bare sippet & sart, men har det bedst med nyt smiley

    Desuden vil jeg have det utrolig skidt med at skifte cyklen ud allerede nu, da jeg er rigtig glad for dens køreegenskaber og efter jeg har haft den til bikefit er den bare fantastisk for mig. Mine tanker om en ny cykel på sigt, er indtil videre "bare" en tanke i fremtiden, men det kan snildt være at jeg kommer til at have cyklen i mange år. Derfor vil jeg gerne forøge køreglæden ved bedre gear.

    Allan K - Jeg har faktisk været rigtig øv over Sora siden den første tur, hvor lige efter fik den justeret ved forhandleren og det hjalp ikke alverden. Har vendt "problematikken" hos forhandleren og her blev jeg introduceret for idéen om, at opgradere geargruppen.

    Kristian L - Den vil jeg da kigge på. Ligger Sram Rival i samme prisklasse som 105?


  • #8   2. apr 2013 Martin C - Okay, ja så er det jo en lidt anden pris end jeg hurtigt har søgt efter på hurtige google søgninger smiley Men nu kommer begynder spørgsmålene så! Haha. Lige nu har jeg 3 klinger foran - kan de så forblive, hvis jeg vil beholde den? Jeg har desuden ikke købt cyklen i Århus - den er købt i Randers ved Jørgen Schmidt SPECIALIZED ELITE SHOP smiley

  • #9   3. apr 2013 Okay Martin, det lyder klart som fornuftige priser! Jeg tror jeg vil undersøge priserne lidt på nettet og derefter gå til forhandleren og se om han kan hamle op med de priser smiley

  • #10   3. apr 2013 Der er en lille prisforskel i prisen på 105 og Rival, men der er også Sram Apex.

    På Bike24 har de rigtig gode priser på grupper. Jeg har tidligere kørt med Ultregra, men kører nu med Sram Red. Siden det skift er jeg blevet helt forelsket i Sram pga. deres måde at skifte gear på, jeg synes det er mere afslappende.

    http://www.bike24.com/1.php?page=2;content=7;navigation=1;menu=1000,4,26;mid=0;pgc=0;orderby=2


  • #11   3. apr 2013 Martin c: Hvis man skifter forskifter, bagskifter og greb, er man da så vidt jeg ved også nødt til at skifte kranksæt, kasette og kæde, da Sora er 9-speed, og 105 er 10-speed.
    Derudover kan man (til nød) iflg. Shimanos compatibility chart, godt bruge Sora bremseklør til 105 STI-greb, men man opnår dårligere bremseevne.


  • #12   3. apr 2013 Afstanden mellem de to klinger på kranksættet er vel også mindre ved 10-speed -Derfor også nyt kranksæt.

    Mht. bremseklør, har det så vidt jeg har forstået noget at gøre med at de nye ST-5700, ST-6700 og ST-7900 (105, Ultegra og Dura Ace) har længere kabelvandring/større udveksling, for at forbedre bremsekraft og modulation. De fungerer derfor bedst med BR-5700, BR-6700 og BR-7900 bremseklør.


  • #13   3. apr 2013 Alt i alt tror jeg ikke at det kan betale sig at købe enkeltdele. Det er vidst billigere at købe en komplet gruppe. Desværre!!!

    Jeg havde nemlig også selv regnet med at jeg kunne opgradere/udskifte min Sora gruppe stille og roligt hen ad vejen, men jeg blev desværre klogere smiley


  • #14   3. apr 2013 Det var en meget nyttig viden at få med, at alle dele skal skiftes smiley Jeg fik "heldigvis" den samme besked ved cykelforhandleren i dag og samtidigt en trist nyhed, at en 105 komplet gruppe koster 5000 ink. montering - en pæn sjat tænker jeg.

  • #15   4. apr 2013 Ja, 5000 med montering....


    ELLER 5000 plus hvad din cykel nu kan sælges for = 8000 ca. til en ny cykel, med bedre udrustning, og så er cyklen ny....... (måske lidt over 8000?) jeg ved hvad jeg havde valgt af de 2!


  • #16   5. apr 2013 Der burde være en 9 speed 105 gruppe her til 2999kr her

    (link fjernet)


Kommentér på:
Hjælp til ny geargruppe :)

Annonce