{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højdemeter forskel på forskellige gps computere
  • #1   10. maj 2014 Mit eget personlige bud og helt udokumenteret. Er at teknologien ikke er udviklet nok endnu til at kunne følge med...

    Om det er rigtigt aner jeg ikke. Men mine tillid til gpser, kan ligge på et lille sted...


  • #2   10. maj 2014 Det fordi højdemeter bliver målt ud fra lufttrykket. Det ændre sig alt efter hvor højt/lavt man er. Eller feks i løbet af dagen når temperaturen stiger/falder. Så derfor er der en forskel. Og så helt klart fra enhed til enhed er der sikkert også forskel.

  • #3   10. maj 2014 Jo jo det er jeg helt med på, men 500 meters forskel synes jeg virker lidt vildt. Det er jo målt på et løb hvor tidsintervallet mellem ruterne højest er 2 timer (maks). smiley

  • #4   10. maj 2014 Der kan være brugt alt fra iphones og androids, forerunners uden barometer, forerunners med, you name it. Har man en gps med barometer, kan der være mange faktorer der spiller ind.

  • #5   10. maj 2014 Cykler man den samme rute og viser gpserne Så stor variation, så er det gpserne den er gal med.

    Kan umuligt se hvad lufttryk og temperaturen kan gøre ved det. Var vi nede på få plus minus 100 meter, så var snakken en anden.

    Ligeså vel, som gpser kan variere, utroligt meget i mobiler, så kan tilfældet være det samme i cykel gpser. Hvilket det her eksempel er et godt bevis på.

    Selvom der er gpser i rigtig mange ting og det er meget udbredt, så er det stadig "nyt" og måske ikke fejlfrit.



  • #6   13. maj 2014 Drop nu bare alle de GPS data, og tag en ekstra tur på cyklen, frem for at side og sammenligne højdemeter. smiley
    Det er hobby GPS'er vi alle har. Så vi må leve med at de ikke altid viser det samme.



  • #7   13. maj 2014 Jakob. Ja det er også fint nok og det er heller ikke nogle data jeg bruger til noget, men det kunne da være sjovt at se hvor mange højdemeter man cykler på en tur. Derfor synes jeg 500 meters forskel på 100 km er til grin fra garmins side.

  • #8   13. maj 2014 Det var nu også skrevet lidt for sjov. Men ja, det lyder lidt vildt med så stor forskel. Hvis jeg køre en rundstrækning med min garmin, har jeg næsten altid kørt 10-15 højdemeter mere op eller ned på min omgang, har dog aldrig prøver så volsome udsving som dig.

  • #9   13. maj 2014 smiley ja hvis det bare var en 100 meter som der er skrevet om længere oppe ville det ikke irritere mig, men 500 hm synes jeg godtnok er for meget smiley men hva.. Der er nok ikke noget at gøre. Benene kunne fortælle mig der var mere end 748 hm smiley

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #10   13. maj 2014 husker du at kalibrerer din garmin inden du køre?

  • #11   13. maj 2014 Nej hvordan gør man det smiley

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #12   13. maj 2014 1. Inden du tænder sørger du for at du er uden for, og under åben himmel.
    2. så venter du i 3-7 min, helst samme placering. (fx. mens du tager tøj på)
    3. så skulle dit barometer gerne være kaliberet, til din placering.

    Du kan tjekke op på det ved at holde øje med funktionen: højde. hvis denne er stabil. så er det fjong. ligeledes ser du din start højde fx. 74m, dette skulle du meget gerne ramme igen når du kommer tilbage fra din tur....

    du kan også lave test med denne hjemmeside:
    (link fjernet)

    så finder du dig et fix punkt, fx din indkørelse. lad os sige 54m..

    Så ligger du gps'en der hen, og starter ved pkt. 1..
    efter lidt tid, kan du tjekke om højden passer med det du har læst på nettet. hvis din garmin så siger fx. 52m, så kan du gå ind i instillinger-->gps---> højde og så rette den med 2m....

    når dette er gjort, kan du vælge at gemme denne position. dvs. at du har lavet et fix punkt på din gps, som den så vil kaliber efter. når du er inden for rækkevidde af det punkt.

    disse punkter kan du lave flere steder, hvis du fx. har en fast rute du køre, kan du lave fix punkter på alle bakkerne, og så vil din gps kaliber helt auto, når du køre forbi..

    Dette virker for mig, og min Garmin 800, synes jeg bestem måler ret præcis. jeg har et sted på min normale trænings spor, hvor jeg har en strækning på 2,5km. og hvis jeg tager det 10 gange, så passer er HM ens på alle omgange smiley


    (trykfej koster ikke ekstra)


  • #13   13. maj 2014 Cool mange tak for det. Det vil jeg prøve smiley

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #14   13. maj 2014 vil ikke love at det virker. men det var et tip jeg har fået af en forhandler af garmin.

  • #15   13. maj 2014 @Apollon. Super information :o) Men hvordan finder du fix punkt ude i skoven, dvs. højde på en bakke? Jeg kan kun finde højden på det link hvis jeg indtaster en adresse, jeg kan ikke få en højde på et vilkårligt sted på kortet. Eller gør jeg noget forkert?

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #16   13. maj 2014 Boom boom. Kande de har ændret det
    , siden jeg sidst prøvede. Hmm det skal lige undersøges, men ellers kan man jo også vælge nogle punkter som er tæt på vej eller lign smiley


  • #17   13. maj 2014 OK, må prøve nogle adresser så...
    Har jeg forstået det sådan, at GPS'en kalibrerer sig selv hvis den står stille på et punkt i 7-10 minutter? Så man kan stå stille på en bakketop, og så lave et fixpunkt?


  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #18   13. maj 2014 Så skal du tænde og slukke den, sådan at barometeret nulstiller igen, ved ikke hvor længe den skal være slukket før at det sker...

  • #19   13. maj 2014 OK, må prøve mig lidt frem... tak for info smiley

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #20   13. maj 2014 @Bikeman

    ellers har google også et elevation maps smiley

    http://www.microformats.dk/kort/diverse/gmapielevation.html

    og det passer sådan nogle lunde med mine gamle fix punkter +/- 0,4%

    mine fix punkter er:

    min privat adresse
    mine forældres adresse
    og mine sviger forældres adresse.. og disse 3 via google, er de samme som det andet jeg linkede til smiley


  • #21   13. maj 2014 Tak for det link, tester jeg lige op imod edge'n! Den er lige til reparation i de her dage, så det bliver nok først i næste uge...

  • Apollon
    Apollon Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
    #22   13. maj 2014 Prøv det, og giv lige en tilbage melding smiley

  • Vagn A
    Vagn A Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #23   15. maj 2014 Jeg er ret sikker på, at Garmin er helt klar over, at barometrene i deres gps ikke er ret nøjagtige. Derfor er det også muligt på Garmin Connect, at aktivere højdejustering, således at højdemeterne bliver beregnet ud fra faktisk opmålte højder i nærheden af hvor du har kørt. Men du kan altså ikke se de korrekte tal før du kommer hjem og uploader turen til Garmin Connect - og altså aktiverer højdejustering. Det kan meget nemt give en stor forskel fra det din gps i første omgang fortæller dig. ^.^

    Jeg mener ikke, det giver nogen mening at kalibrere, da gps'en alligevel ikke viser korrekt på grund af at barometermetoden ikke er nøjagtig i sig selv.


  • #24   15. maj 2014 @23
    Hvis man aktiverer højdejustering hvordan får man så de faktisk opmålte højder? Skal man selv lave dem, eller ligger de i systemet på en eller anden måde?

    Så vidt jeg husker, så anbefaler Garmin selv at man slår højdejustering fra, når ens enhed har barometer, eller husker jeg forkert?

    Nu har jeg fået min enhed tilbage fra Garmin - eller rettere sagt en ny enhed tilsendt smiley - men skal ud at rejse lidt, så når ikke at få testet den næste uges tid...


  • Vagn A
    Vagn A Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #25   17. maj 2014 De faktisk opmålte højder beregnes af systemet ud fra den rute du har kørt. De er baseret på geodætisk opmålte punkter i landskabet og bliver konverteret i forhold til din rute. Det giver efter min mening de mest nøjagtige resultat i højdemeter.
    God tur! ^.^


Kommentér på:
Højdemeter forskel på forskellige gps computere

Annonce