Hold nu sikkerhedsafstand. {{forumTopicSubject}}
Jeg kører oftest ikke cykel uden motor, men her i vintersæsonen deler jeg kørebane med jer, idet jeg har en Kymco Agility 50, som er en såkaldt "lille knallert".
I dag kører foran mig en fyr på en mountainbike med det gode stramtsiddende cykeltøj på og med klikpedaler. Altså en hurtig en. Han kører omkring 30 km/t, så indtil videre holder jeg mig bag ham, da min topfart er begrænset til 32 km/t.
Lidt videre på vejen kommer der så et stykke, hvor det går en smule op af bakke og han kommer ned på 20-25 km/t, så jeg overhaler, hvorefter han bare ligger helt oppe i røven på mig. Hvor tæt han har været på, ved jeg ikke, fordi han er i det der blinde felt der er lige bag ved en, som jeg ikke kan se, selvom jeg drejer hele overkroppen så meget som jeg kan mens jeg stadig kører ligeud.
Jeg kan dog se hans cykellygte på jorden FORAN mit forhjul.
Jeg sænker farten indtil han igen overhaler og ser da at hans forlygte kun akkurat lyser lidt længere end min akselafstand, så han har kørt få cm fra mit baghjul. Da han er kommet op foran mig kan han igen ikke køre hurtigere end 20-25 km/t, så ved næste lyskryds prøver jeg at lægge afstand til ham, men uden held: han er igen så tæt på at jeg til tider kan se hans cykellygte foran mig og på andre tider skygger for hans lygte.
Jeg sænker farten så han igen kan komme forrest, men når så at sige til ham at han kører alt for tæt, hvortil han svarer "Ja, ellers får jeg jo ikke en skid ud af det".
Altså, er tanken hos disse sportscyklister at vi på scooter kun kører det marginalt hurtigere end dem for at vi kan fjerne deres modvind op af bakker?!
Hvis nogen af jer synes det lyder bekendt, så er det fordi jeg for halvandet år siden havde en næsten identisk oplevelse, hvor cyklisten dog påkørte mig, da jeg sænker farten. http://www.cykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/36926-sikkerhedsafstand_til_knallerter
Hold nu sikkerhedsafstand!
Som minimum, hold den afstand det kræver at reagere, men gerne mere. Mine bremser er identiske med dem på 125cc modellen, så de er godkendt til at bremse over 200 kg ned fra 90 km/t (med mindst 5 m/s^2 decelleration), men når der bliver kørt så tæt på er det jo ikke engang bremsekraften der gør at jeg har en cyklist oppe i røven, hvis jeg ser en stor gren foran mig.
Ved 30 km/t kører man 8 meter i sekundet. Selv når man er opmærksom og bare skal klikke med en mus er de flestes reaktionstid omkring et kvart sekund, så det betyder at hvis jeg bliver nødt til at lave en katastrofeopbremsning, så er cyklisten 2 meter oppe i min røv før han opdager det..
okt 2014
Følger: 1 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 201
Forståeligt at han gerne vil ha lidt "hjælp" , men man opfører sig da ikke sådan overfor en vildt fremmed.
Jeg var blevet tosset
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
Ligesom de idioter der kører 70 i timen gennem et beboelseskvarter bare fordi deres småtunede scooter kan, giver os et dårligt ry, så giver typer som ham her et ret dårligt ry til dem jeg kalder de hurtige cyklister. Dem med klikpedaler og det der.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 499
Ligesom alt andet i trafikken, handler det om at være opmærksom på omgivelserne og køre herefter. Jeg har både oplevet knallertkørere som ikke ville have det og nogen som intet havde imod det. Nogle syntes endda det var sjovt og en enkelt gang har jeg oplevet en knallertkører som selv tilbød at pace mig i modvind.
Personligt gør jeg det ikke når knallertkøreren ikke vil have det, når oversigtsforhold ikke tillader det, f.eks i byer, skove og lignende eller, som i Sebastians tilfælde, når det er mørkt.
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
Endnu mere ubehageligt er det når cyklisten bag en ligger så tæt at man stort set ikke har mulighed for at køre i sit eget tempo men tvinges til at køre på begrænsningen konstant. Når man kører på begrænsningen kører man ofte MEGET kortere på literen, da maskinen ikke begrænser mængden af benzin der kommer ind og bliver brændt af, men blot flytter tændingstidspunktet, så man får mindre ud af det.
Kører man ubegrænset har man selvfølgelig ofte muligheden for at hæve farten og lægge noget afstand til cyklisten bag en, hvis man mener han kører for tæt, men desværre ikke, hvis man følger loven.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 499
Hvis du føler dig presset til at køre hurtigere af en bagvedkørende cyklist, så er det jo bare at vinke ham frem foran dig eller ganske enkelt holde ind til siden, så han kan passere.
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 5
Når jeg siger tvinger, så er det det med at jeg gerne ville kunne sætte farten lidt op og lægge afstand, men at jeg simpelthen ikke kan køre hurtigere og jeg heller ikke kan køre langsommere, fordi han ligger så tæt og fordi jeg ikke kan se hvor tæt han ligger, fordi det er så tæt at jeg ikke kan se ham bag mig uden at vende mig hele vejen rundt, og så kan jeg jo ikke holde ordenligt fast i styret...
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Cykler: 2 Emner: 2 Svar: 14
Ellers må du bare bremse jævnligt, så bliver de hurtigt trætte af at ligge i læ bag dig.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Cykler: 5 Emner: 133 Svar: 499
Når du siger at han kører så tæt at du er nødt til at vende dig om hele tiden og slippe styret, så er der altså noget du har misforstået. Du skal have fokus fremadrettet.
Nu er det ikke for at kalde dig gammel, men det er lidt ligesom når man i bil møder en pensionist som kun kører 60-70 på landevejen. De har så travlt med at holde øje med de bagvedkørende i deres spejle at de både slingre og sætter farten yderligere ned, istedet for bare at holde fokus fremad.
Når du skal vende dig om og slippe styret, øger du jo risikoen for at noget går galt. Det kan godt være at han kører tæt bag dig, men det er ikke dit problem. Synes du det er ubehageligt, så vink ham frem eller stop knallerten.
Skulle noget gå galt, er det alligevel ham som står med bøde og erstatningskrav, da han ikke har overholdt bremselængde, men ikke hvis du har sluppet styret og fjernet fokus fra cykelstien. Så er det nemlig dig der har skylden.
Hold nu sikkerhedsafstand.