{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.778 visninger | Oprettet:

Ny fully? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg kører pt på en specialized Epic.
Jeg synes brain systemet fungerer super godt på de flade stykker, ved at den bliver hård uden man skal slå dæmperen fra.
På rødder og ujævne steder ved jeg ikke om jeg er helt tilfreds, synes den er lidt hård.
Har kigget lidt på en giant anthem 29er. Synes den er fed og de har fået en del ros for deres affjedring bagi.
Men hvordan er den på flade stykker og ikke mindst når det går opad? Er mest nervøs for at den bliver tung og gyngehest agtigt.
Andre erfaringer modtages også gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny fully?
  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #1   12. apr 2016 Hvis den bliver sat rigtigt op så er den fuldstændig rolig, har selv haft 1 29'er og 3 stk 27,5'ere anthem, kongecykel til en god pris smiley

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #2   12. apr 2016 Hvor kommer du fra ?

  • #3   12. apr 2016 Yt jeffsy
    Take a look det er pengene værd!


  • #4   12. apr 2016 ?

  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #5   12. apr 2016 Kør forbi Bikelife i Køge, de har anthem 29 stående og de giver helt sikkert en prøvetur smiley

  • #6   12. apr 2016 YT er et mærke (Young Talent industries) og Jeffsy er modellen.
    Dog skyder han lidt ved siden af ved at anbefale den, da den ligger i all-mountain genren (Mere vandring og tungere), hvor du spørger på dedikerede XC maskiner.
    Giver dig helt ret i dine synspunkter omkring Epic.
    Kender ikke Anthem som du nævner, men man kommer en god del af vejen ved at have en manuel lock-out funktion på dæmperen som kan benyttes til de flade stykker.


  • #7   12. apr 2016 Maller, ja men det er en small. Jeg kører L-xl

  • #8   12. apr 2016 Stefan
    Du kan købe en Jeffsy der vejer 11,9 kg mindre end en giant.
    Mere vandring ja, og en anden geometri true.
    Men alt i alt en lækker MTB, som man sagtens kan være hurtig på.
    Den er jo også født med låsemekaniker på affjedring og tilpasse trykket. smiley

    Det er i hvert fald et godt alternativ, hvis man er ikke totalt opslugt af XC smiley


  • Maller
    Maller Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 190
    #9   13. apr 2016 Du kan vel prøve en 27,5 det er jo samme system, jeg ved at Morten dernede har en anthem i XL mener jeg

  • #10   13. apr 2016 "11,9kg mindre en Giant" - den køber jeg gerne!

  • #11   13. apr 2016 Advarsel: Et meeeeget langt indlæg.....

    Er du sikker på, at Brian bagdæmperen fungerer korrekt. Jeg har haft min Epic i 2 år nu og er nu på min 4. bagdæmper skiftet på garantien.

    Det er bare for og sige at dæmperen måske kan være i stykker. Giver din dæmper en gang imellem en klunk-lyd fra sig når Brainfunktionen sætter til? Det skal den nemlig gøre.

    Og er din sag indstillet rigtigt. Du skal ikke bruge auto-sag funktionen, men indstille den manuelt til 25-30% sag. Du skal bruge det meste af vandringen på din normale hårde mtb-tur på det lokale spor. Det testes ved og holde øje med gummiringen.

    Det siger sig selv, at affjedringen føles hårdere når der er en Brain-mekanisme som ikke åbner op for affjedringen ved mindre ujævnheder/bump nedefra, alt afhængig af hvor hårdt man har indstillet Brain-funktionen. Kan man ikke lide dette så kan man ikke lide dette.

    På Brain bagdæmperen fra 2014, der ændrede man lidt på Brain-funktionen. Man gjorde det, at der er lidt affjedringen/vandring (Bob) i affjedringen selvom Brain-funktionen har lukket for affjedringen. Dette gør, at der på landevejen vil føles en lille smule mere vandring/bob end tidligere. Jo mere soft man indstiller Brain-funktionen jo mere vandring får man selvom Brain funktionen ikke har åbnet for affjedringen.

    Jeg synes denne ændring er en god ting, fordi man får lige lidt mere greb på baghjulet på stigninger, med små ujævnheder, hvor Brain-funktionen har lukket for affjedringen. Desuden så føles kørslen mere behagelig over mindre ujævnheder og man taber lidt mindre momentum og fremadrettet energi på sektionen med mindre ujævnheder.

    Så hvis du kører på en ældre Epic fra før 2014, så måske den nuværende epic vil faktisk føles mere behagelig.

    Den nuværende epic har været fremme i 3 år og da Specialized plejer, at lave en ny ramme samt andre større ændringer hvert 3 år, så er det tid til ændring i år. En ny model plejer, at komme frem til sommer, hvor man så kan bestille den til levering til vinter, dvs den kommer frem sommeren 2016.

    Jeg er selv på udkik efter en ny fully og overvejer også andre muligheder end en Specialized epic. Årsagen er, at jeg er lidt træt af alle de mekaniske problemer der er med Brain bagdæmperen. Når den fungerer så er det dog næsten den perfekte affjedringen til min kørestil.

    Dog er der få situationer, hvor det kunne være fedt ved et tryk på en knap på styret og kunne over-rule Brain-funktionen så man fik fuld affjedring. Alternativt så skulle man kunne indstille hårdheden direkte fra styret i de 5 indstiller der nu er.

    Jeg venter dog med køb af en ny fully fordi der for øjeblikket sker flere interessante ting indenfor mtb-området og dem kunne man jo lige så godt få så mange med af på sin nye mtb/fully:
    1) 148/110 boost, er bredere bag-og fornav, der giver op til 60% stivere hjul. Et 29" hjulsæt vil blive lige så stift som et 26" hjulsæt. Desuden muliggør teknologien plads til bredere dæk, som jo også er "in" for tiden. Så vidt jeg ved så bruger kun Trek denne standard endnu og Cannondale har netop lanceret deres egen variant på deres nye hardtail F-si. Cannondale kommer med en ny Scalpel/fully i år til maj (har jeg læst) og jeg forventer da også, at de har denne nye hjulstandard med på denne.
    2) Fox har udviklet en ny elektronisk affjedring som de kalder Live Valve Active Suspension System. Det er lynhurtig elektronisk åbning og lukning af både for- og bagaffjedring. Det jeg har læst virker meget lovende og kunne være noget som Specialized kunne bruge til og erstatte deres Brain og hvem ved om det allerede kommer på den næste Epic.
    3) Ny 1*12 speed geargruppe fra Sram. Denne modvirker den negative ting med 1*11 gruppen, hvor man godt kunne savne lidt mindre spredning imellem gearerne, så ens tråd kunne blive mere jævnt på de lange tonse-stykker.

    http://www.pinkbike.com/news/exclusive-ride-report-fox-live-valve-active-suspension-system.html

    En ting der er sikkert, er at Giant ikke har nogle af disse nye teknologier på deres nuværende fully.

    Jeg ville vente nogle måneder endnu med køb af ny fully (hvis du kan vente) for og se hvad den nye Cannondale Scalpel og måske også nye Epic kommer med af nye lækre ting.

    Ellers så overvej som alternativ den nye Trek http://www.trekbikes.com/dk/da_DK/cykler/mountainbikes/cross-country-mtb/top-fuel/top-fuel-9-8-sl/p/2130600-2016

    Den har den nye Boost 148/110 teknologi. Jeg synes dog prisen er lidt pebret og så synes jeg ikke selv om Roch Shox Monarch XX bagdæmperen som er en meget hård og XC-præget affjedringen. Roch Shox Monarch rct3 synes jeg bedre om til almindelig daglig kørsel, men skal der gives gas, så kan intet jeg har prøvet slå Brains lockout (når det virker).


  • #12   13. apr 2016 ......og så har Fox kommet med en ny interessant bagdæmper med DPS (Dual piston teknologi)
    http://www.ridefox.com/2016/family.php?m=bike&family=float

    Denne bagdæmper er ikke bare en lille ændring i forhold til sidste års model. Læs dette review...
    http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/rear-shocks/product/review-fox-racing-float-factory-dps-shock-49341/

    Ens næste fully skulle måske have en bagdæmper på med denne teknologi i ?

    Der er sket mange ting siden jeg sidst købte en fully så man vil måske blive lidt skuffet hvis man køber en Giant eller tilsvarende lige nu og ikke venter 6 måneder.....


  • #13   14. apr 2016 Her er den nye Scalpel med den nye DPS afdjedring fra Fox og sikkert også Cannondales version af boost 148/110.

    http://www.fome.de/bike/neue-raeder/cape-epic-cannondale-scalpel-2017/

    Det er den cykel jeg selv drømmer lidt om, men håber den kommer i en lidt billigere udgave og farve. Dog kan den nye Epic måske få mig på andre tanker.


Kommentér på:
Ny fully?

Annonce