{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.245 visninger | Oprettet:

Kropsvægt kontra cykelstumpers vægt. {{forumTopicSubject}}

Jeg har tit tænkt på, hvad vægt har at sige når vi er dernede hvor vi taler gram der spares. Kontra at skippe desserten en aften og smide de samme få gram.

Jeg læste en artikel(som jeg ikke lige kan finde igen) hvor forfatteren skrev at det egentlig havde mest at sige på de stumper der er i rotation(pedaler mm) og ikke så meget de andre.

Men for en person som jeg, med en kampvægt på 90Kg, har vægt på stumper osv. overhovedet noget at sige? Kan ikke se hvordan en carbon frempind eks. skulle kunne gøre noget, et vægttab ikke kan.

MEN jeg er nysgerrig efter at vide det, om cyklens vægt og kropsvægten har noget at sige, før vi er dernede hvor man ikke kan "forbedre" kroppen mere, uden at blive for tynd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kropsvægt kontra cykelstumpers vægt.
  • #1   27. jul 2016 Det blev lidt på kryds og tværs, men jeg håber det giver mening.

  • #2   27. jul 2016 Nej, de små vægtbesparelser på cyklen har intet at sige for "halvfede" motionister som os. Der er det vigtigere at få kropsvægten ned. Der, vil jeg da mene, er det kun store vægtforskelle man kan mærke og som har noget at sige.
    Det er jo også derfor man griner af os når vi kommer på en dyr og let kulfibercykel og samtidig triller rundt med en lille topmave. smiley



  • #4   28. jul 2016 Desuden er har roterende vægt på fx hjul og dæk at sige pga af inertien når de skal roteres op i omdrejninger.
    Personligt synes jeg ikke det giver mening at bruge penge på en let frempind og andre flaskeholdere, sadler osv, men et sæt andre hjul giver i mit hoved god mening pga inerti effekten på roterende dele
    Jeg er selv til den tunge ende og det farver min opfattelse af tingene smiley


  • #5   28. jul 2016 #4 Omvendt når ens "tunge" hjul så er oppe i omdrejninger hjælper de så også med at holde farten oppe. Det er kun i tilfælde af mange accelerationer og mange/stejle bakker at de lette hjulsæt kommer til sin ret. Det betyder da også at man måske skal kigge lidt indad og kigge kørestil og køresteder på hvad der bedst kan svare sig der.

    Ingen tvivl om at specielt på MTB er et let hjulsæt en fordel da der er mange bakker og accelerationer. Det skal selvfølgelig også afvejes med at det også skal kunne holde, så igen er kørestil og køresteder nødvendigt lige at have med i overvejelserne


  • #6   28. jul 2016 Det os nemmere for de fleste og gå et kg ned ved og bruge 20.000 på cyklen. Frem for og spise rigtig.

  • #7   28. jul 2016 Det har ikke noget at sige med mindre du har en spise forstyrrelse eller en træningsforstyrrelse smiley

    Enig i lette hjul og deres effekt og meget motiverende evner.....kan tydeligt huske den første tur på et hjulsæt der vejede et halvt kilo mindre og det er alligevel 7 år siden ca.


  • #8   29. jul 2016 Nu kaster jeg lidt med skyts, da der er nogen der ikke ved hvad de snakker om!

    For MTB (Ved hverdags motionisten på racer har det knap så stor indflydelse) er der ingen tvivl om at det er vægten på cyklen frem for kroppen har noget at sige.
    Dem der siger modsat ved ikke hvad de snakker om, hverken teoretisk eller i praksis.
    Man manøvrerer / med cyklen under sig MANGE gange i minuttet, og gøres dette med en cykel der vejer f.eks. 12 kg. frem for 10 kg. skal man ikke være Einstein for at regne ud hvad der er hårdest for musklerne.

    Tag en håndvægt på 12 og en på 10 og se hvor mange der kan tages.

    Er man nede i gram, så er det sgu underordnet.


  • #9   29. jul 2016 Hvis jeg har forstået trådstarter korrekt, så menes der de små vægtbesparelser. Altså om det har betydning at skifte f.eks en alu sadelpind til en i kulfiber.
    Og der mener jeg ikke det betyder noget. Hverken på MTB eller racer.
    Men selvfølgelig... Mange bække små og hvis man går all in på alle de små detaljer, begynder man at kunne få et mærkbart resultat.


  • #10   29. jul 2016 Lige med saddelpind, styr og frempind kan der godt være noget at hente i at skifte fra alu til kulfiber. Men ikke pga vægt besparelser. Det er mere i at kulfiberen kan give lidt komfort fordele over længere ture da det absorbere stød på en anden måde. At man så totalt set måske henter 200 gram er vel også en bonus. Måske endda 300 gram for tegnebogen er nu også blevet en hel del lettere smiley



  • #11   31. jul 2016 Tak for alle de gode svar smiley

  • #12   2. aug 2016 ¤8

    Det du siger at man ikke skal være Einstein for at forstå det med vægt, ja så undre det mig at du nævner det med en 12kg vægt vs en 10kg.

    Så vil jeg opfordre dig til at tage den rigtige Einstein i brug og kalkuler hvad 50grm sparet på hver hjul giver kontra 2kg stationær vægt, beregn ud fra evt. 20km distance som er ganske normalt for en motionist at køre.

    Når du så har styr på de fysiske love så kom endelig med et realistisk svar som passer til en motionist og så kan du samtidig kalde andres svar uvidende og ikke ved hvad de taler om men heller ikke før. smiley


  • Rasse
    Rasse Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 1
  • #14   3. aug 2016 Der er givetvis mest at hente på MTB gear, da der store vægt forskelle på f.eks. gaffel, hjul og stel indenfor MTB. Ligesom Lalla også skriver, handler det mest om komfort, kulfiber absorbere bedre vibrationerne fra vejen, ligeledes angående hjulsættet nogle hjulsæt er mere komfortable end andre. Når du nu er en tung dreng vil et let hjulsæt kunne være så blødt at det går imod bremserne når du gir den gas, her ville det være bedre med et lidt tungere og stift sæt. Du skal også holde det op imod holdbarheden af sliddelene, kan det svare sig at spare 100gr på f.eks. kæde og kassette når en Rival/105/Athena holder meget længere end prof klassen? Personlig køre jeg f.eks. en 6700 kassette/kæde sammen med DA skiftere og krank, det er langt billigere at skifte, holder længere og der er altså ikke en voldsom vægtforøgelse. Så må du ikke glemme lir faktoren af fedt gear, det giver underbevidst et par procent oven i:)


  • #15   3. aug 2016 I forhold til mtb er det ligefør jeg vil påstå at hvis du sidder helt usandsynligt godt på cykel a, så er der mere at hente ved det, end at cykel b vejer 1.5 kilo mindre...

    Komfort og siddeposition er alfa og omega. For 7 år siden var jeg helt sikkert mest til lav vægt på hele cyklen men idag vægter jeg komforten. Dog så er et godt og hjulsæt under 1900 gram på 29er at foretrækker for mit vedkommende...


  • #16   3. aug 2016 Rasmus: Helt enig. Det er fint den er let osv, men det nytter ingenting hvis man sidder ad helvede til og det hele føles forkert. Det bliver man ikke gladere af smiley

  • #17   4. aug 2016 Jeg har skrevet lidt om cykel vægt her. http://weensgaard.dk/?id=blog&news=27369


  • #19   8. aug 2016 Hvis du vejer for meget så tab dig, fordi det betyder enormt meget....Når det er sagt, så lad være med og falde i den fælde med, at bare fordi jeg er en stor dreng, så behøver jeg ikke bruge nogen penge på cyklen.

    En cykel til 20.000 kr., som en nævner, synes jeg egentlig er det niveau man ikke bør gå lavere end. Ellers får man nemlig typisk ikke en cykel med Carbon ramme og et nogenlunde ordentlig hjulsæt (og på mtb vil affjedringen desuden ikke være god nok).

    Der er ofte for stor fokus på vægtbesparelse. En carbonramme giver ikke kun lavere vægt, men også komfort. Desuden er den stivere, så kraftens fra ens tråd udnyttes mere effektivt. Men nok så vigtigt, så får man bedre styreegenskaber i en bedre ramme.

    Et bedre hjulsæt er ofte lettere og det er jo en fordel pga lavere roterende masse. Dog må lav vægt ikke gå ud over holdbarheden og det gælder især tunge personer. Men igen, så er det ikke kun lavere vægt som et dyrere hjulsæt giver. Hjulsættet er nemlig også stivere,,dvs det flekser ikke så meget. Det hjælper igen med til og sikre bedre udnyttelse af kraftoverførslen fra ens tråd og så styrer et stivere hjulsæt bare bedre og mere præcist.

    På mtb har god affjedring også noget og sige. En dårlig affjedringen er blødere, så den bobber mere, så der igen mistes kraftoverførsel og det går ud over styre-og køreegenskaberne.

    Så tab en masse fedt, men køb ikke en for billig/dårlig cykel uanset hvad og fokuser ikke på små vægtbesparelser på cyklen, men fokuser på de vigtige ting (ramme/affjedring, hjulsæt, dæk).

    Hvis man tabte sig 15-20 kg fra 90 kg til små 70 kg, så vil jeg tro man ville opleve en lige så stor fremgang som hvis man gik fra og træne "en smule" til og "træne meget". Dette i særlig grad hvis man kører mtb og i mindre grad hvis man kører racercykel på ofte flad vej. Så stor effekt har vægtab efter min mening. Jeg kan da heller ikke komme i tanke om en eneste med en lille top-mave på de A hold jeg har trænet på i forskellige mtb klubber. Tyksakkene befinder sig ofte helt nede på C holdet.

    At spare 100 gram på en frempind frembringer ingen målbare fordele, men forskellen på en for ringe cykel til en middelgod cykel har dog en markant betydning pga de fordele jeg nævner ovenfor.


  • #20   13. aug 2016 Jeg vejer 97 kg. fedt % på 11.... Jeg kører hurtig på korte distancer, men er ikke glad for 100 km+ ture

  • #21   13. aug 2016 Mtb er meget individuelt i forhold til udholdenhed og hvor meget man kan cykle.


    Er selv 189 og vejer 100 kilo og er udpræget mere ishockey størrelse end fodbold størrelse og det er alt andet lige, nemmere for en gut på 70 kilo, at cykle end der er for mig. Omvendt så vil den samme gut ikke kunne klare en 25 km vandretur med 30 kilo på ryggen ligeså godt som jeg ville kunne....

    Det er meget individuelt og det er det der gør sporten så fed.. Den kan tilpasses til hver enkelt rytter.


Kommentér på:
Kropsvægt kontra cykelstumpers vægt.

Annonce