{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.790 visninger | Oprettet:

100mm vs 150mm vandring på forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Var lige ovre med min cykel ved den lokale og forelskede mig i en ny cykel
Men den er med 150mm vandring hvor min nuværende er med 100mm
Kan det gå at købe en med 150mm vandring når jeg kun kører sådan noget som Rold skov, kongshøj,hammerbakker osv.
Kan det gå at købe en med 150mm. Vandring eller skal jeg holde mig til de 100mm


Hvad er jeres mening om det samt jeres erfaring med det

Vh. Anders


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  100mm vs 150mm vandring på forgaffel
  • #1   12. okt 2015 Er det til din Scott du vil har 150 på

    Mvh Chris


  • #2   12. okt 2015 Hej nej på min Scott er der kun 100mm på men har forelsket mig i en hvor der er 150mm på men ved ikk om det kan betale sig med de 150mm

  • #3   12. okt 2015 Køb en specialized camber eller trek fuel ex eller giant trance smiley

  • #4   12. okt 2015 Eller endnu bedre stumpjumper fsr

  • #5   12. okt 2015 Har kigget på
    Specialized Epic Comp
    Specialized Camber Comp Carbon
    Specialized Stumpjumper FSR Comp Carbon







  • #6   12. okt 2015 Det afhænger helt af din kørestil!
    En cykel med "så" meget vandring er langt tungere at køre på og der går rigtig meget energi tabt i affjedringen.
    Går ud fra du taler om fullsuspension med de cykler du har nævnt!
    Til XC egner en fully med 150mm vandring sig ikke.

    De cykler du kigger på ligger i øst og vest.
    Epic (Ren XC) vs Stumpjumper (All-mountain / enduro) ?


  • #7   12. okt 2015 Okay for cykler meste Rold skov og kongshøj hvor kongshøj er en del små små stier smiley
    Men tror selv det skal være 100mm
    Men ville høre hvad der endelig var den store forskel når det er xc og single jeg kører


  • #8   12. okt 2015 Kører selv XC på en fully med 150 mm vandring (min Banshee Rune), og selv om den er noget hårdere at få op ad bakkerne, så er den også 100 gange sjover end en race-orienteret XC cykel nedad. Dog har jeg også valgt så meget vandring, da jeg er i Schweiz i mindst et par uger hver sommer, hvor de 150 mm virkelig gavner på nedkørslerne. Hvis jeg kun skulle bruge den her i DK havde jeg nok fundet noget med omkring 130 mm vandring i stedet.

    Men med mindre du har planer om at komme til udlandet og køre vildt, så vil en Specialized Camber FSR eller lignende med omkring 120-130 mm vandring og en lidt mere slack geometri end epic'en være rigeligt til at have det lidt sjovere når det går nedad, uden det går for meget ud over cyklens evne til at klatre. Og som Stefan også nævner, så er der kæmpe forskel på en Epic og en Stumpjumper, mens Camberen ligger midt imellem de to.


  • #9   12. okt 2015 Kan desuden nævne at en af mine venner investerede i en Camber Evo 29" i starten af sæsonen, og han virker på ingen måde til at have fortrudt købet. Han kan fint følge med resten af dem fra hans arbejdsplads på opkørslerne, og har det, i forhold til de andre, noget sjovere når det går nedad.

  • #10   12. okt 2015 Planen er mest kun at køre i Danmark
    Og deltage i det små løb som div. Klubber holder
    Men vil ud og prøve fully men kan den følge med til div. Små løb og da de fleste skove i dk vel bare har normale xc ruter vil det vel være fint med 100mm vandring smiley


  • #11   12. okt 2015 Om det er 100 eller 120 mm vandring gør ikke den store forskel, hvis man ikke er en af de hurtige konkurrence-rytter. Tror du vil få det meget sjovere på en Camber frem for en Epic, da Camberens geometri (hvilket i min optik er vigtigere end mm vandring) er meget mere legesyg end en Epic, hvor man godt kan få fornemmelsen af at tippe forover styret, da kronrørsvinklen er så stejl som den er.

    Vil gætte på der er rigtig mange ryttere her i DK, som kunne få det meget sjovere hvis de fik en cykel med mere legesyg og mindre racemindet geometri. En af hovedårsagerne til der kører så mange race XC cykler såsom Epic's, Superfly's og så videre rundt i DK, er formentlig at man ser de professionelle ryttere køre hurtigt på dem, så man antager at man også selv er hurtigst på sådan en. Det er formentlig en fejl rigtig mange begår, da det kræver en del teknik, før man kan overkomme følelsen af at falde over styret på stejle nedkørsler. Dette kan i sidste ende betyder at ens super-letvægts-XC-racer kun hjælper en på opkørslerne, mens den holder en tilbage på nedkørslerne.


  • #12   12. okt 2015 Okay mange tak for hjælpe vil prøve at kigge og prøve dem når jeg skal hente min nuværende cykle henne ved den lokale

  • #14   13. okt 2015 Du kan hente denne hos mig til 40k med alm Enve XC hjul
    Eller til 32k med XT 1x11

    Nypris knap 75k

    Den har ikke kørt mere end 200 km


    profilbillede
  • #16   13. okt 2015 Super mange tak alle sammen
    Det vil jeg tage til mig smiley


  • #17   13. okt 2015 Det Simon skriver er noget af det mest fornuftige jeg har læst herinde. Nogensinde...

  • #18   13. okt 2015 Jeg er så en af de der XC sindsyge folk der aldrig kunne finde på at købe en cykel med 150mm til det danske flade land. Jeg har ALDRIG kørt et sted i dk hvor 100mm ikke var nok, dermed ikke sagt det ikke findes, men jeg oplever ret ofte at folk kører rundt med ALT for meget luft i forgaflen og aldrig udnytter de 100mm vandring. Ligesom de pumper deres dæk til +2,5bar og undre sig over de ikke har greb. De to ting går hånd-i-hånd hvad komfort og kontrol angår.

    Jeg er sådan set enig med #11 i at mange desværre køber deres cykel uden reelt at få det sat ordenligt op, men dette gælder ikke kun XC cykler.


  • #20   13. okt 2015 Sjov er altid den vigtigste faktor som folk skriver.
    Alt det letvægts lycra møg det er ikke moderne ! Baggy long travel is tha shait ! Det handler om sjov og komfort.

    120mm Perfekt cykel til Danmark, Kig evt en Cube Stereo 120, det får du lidt mere for pengene end Specialized.

    Min XC cykel er en Stereo 160 med 1 x 10 speed og den klatre alt på det Lokale her i Randers og Alt i Marselisborg Århus, Den Arbejder i Sag(20%) området når den trampes op og giver latterlig meget sjov når det går ned ! smiley
    Jeg havde taget 150mm any day !

    Og mens vi er ved det, så hold dig til det luft som fabrikatet anbefaler, lad vær med at pumpe 200psi i din gaffel, du ødelægger den, den arbejder ikke som den skal og du ender med en bunke lort - Ca 1 psi til 1 kg ! smiley


  • #21   13. okt 2015 Jeg kører på en trek fuel ex også med 120mm vandring og køre de samme ruter som du også nævner du kører i Aalborg området, og vil sige jeg har ikke haft banket de 120mm i bund så tror 150mm ville bliver for meget som de andre også skriver.

    Som Rene P skriver prøv og kigge andre mærker end lige spez og de andre top navne, så er der stor mulighed for og få en del mere for dine penge smiley


  • #23   14. okt 2015 #21: Jeg bliver nød til at erklære mig enig med TS. Selv på min Banshee Rune har jeg formået at bruge al vandring op til flere gange på de forskellige ruter omkring Aalborg, så det kunne tænkes du har sat din affjedring for hårdt op i forhold til din kørestil? Enig med dig i at der ikke er behov for 150 mm vandring til ruterne omkring Aalborg overhovedet, men det burde være muligt at benytte al vandring når man kører rundt med 120 mm, såfremt det er sat korrekt op. Men igen; hvis du syntes din affjedring passer dig fint nu, så kan det jo bare være du ikke kører på samme måde som mig og TS. smiley

  • #24   14. okt 2015 Ts og Simon: Er måske også lidt forkert skrevet af mig smiley for jo den har da været i bund men ikke sådan den banker dernede hele tiden og tænker den skal være meget længere næste gang smiley Men har brugt tid på og få sat den op med rebound og tryk og blev helt godt. Men tror vi er enige i den sidste ende smiley

  • #25   14. okt 2015 Tim: Hvad har du af dæmpere? Køre du 20% sag? Jeg kender ikke den omtalte rute, så jeg ved ikke hvad der er af sjove ting på den.

    Jeg arbejder med støddæmpere til dagligt, så det kan da være jeg kan give et fif til at få mest muligt ud af dit lir smiley
    Dæmpere har godt af at blive brugt. Hvis den ikke får regulær service eller du køre med den alt for højt luft tryk eller på lock hele tiden, så bliver den også slidt på inderbenene på et bestemt punkt og så dør baby smiley


  • #26   17. okt 2015 Rene P har sendt dig et privat besked

Kommentér på:
100mm vs 150mm vandring på forgaffel

Annonce