{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.304 visninger | Oprettet:

Moderne stålcykel, hvad skal man se efter? {{forumTopicSubject}}

Min alu-racer er begyndt at virke blød omkring krankboksen, så overvejer nyt stel/cykel (uden det dog haster).

Påtænker stål-racer med disc.
Fravalg af carbon skyldes er jeg ikke gider være bange når stellet får lidt slag hist og her.

a) Er der er sket ret meget udvikling på stålcykler siden 80'erne ? Mit indtryk er at alt R&D og simulering + optimering er flyttet til Carbon i dag og stål mere er tradition og håndværk.
b) Findes der nogle anmeldelser med styrketests på stål cykler. CykelMagasinet lavede sådanne i 00'erne som en del af deres cykel anmeldelser.
c) Har set på Cotic + BombTrack. Kan nogle mærker anbefales/fremhæves? + forhandlere hvor man kan prøve.

Den bliver ikke brugt til egentligt race, kun sjovere transport + træning. Så jeg kan godt leve med tungere lidt mindre aero-dynamik.
Dog vil der stadig peaks på +500 W og +40 km/t.
Helst ligeså stærk som den nuværende ramme (Fort Ro.SLC) og helst under 10,5 kg... evt helst rød smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moderne stålcykel, hvad skal man se efter?
  • #1   25. maj 2017 Genesis... smiley

    Surly


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #2   27. maj 2017 Henrik er en dygtig håndværker, det er korrekt at rørtyper og håndværk ikke har ændret sig meget de sidste 20 år. men efter 100 års udvikling og perfektion, er det kun naturligt at udviklingen efterhånden foregår i et langsommere tempo
    http://velo-seidenfaden.dk/cykelstel.html


  • #3   27. maj 2017 #1 Genesis og Surly + Salsa burde jeg have husket, da har ofte set mærket. Fint input
    Har primært tænkt på begge mærker som touring/adventure bikes.

    Skal jeg være helt ærlig ved jeg ikke om der er forskel på geometrien eller om der bare er lidt flere muligheder for montere brede dæk, tasker og bagagebærer.

    Er du/i bekendt med dette?


  • #4   27. maj 2017 #2 Kan se en ramme hos Seidenfaden kommer til at koster mindst 10 kkr, hvilket er en del over hvad jeg forventede at smide efter en ramme. Man kan helt sikkert få noget unikt, men så dedikeret er nok først næste gang.
    Men det kunne da godt være man kunne købe lidt vejledning ved ham.

    Selv med 100 års håndværk jeg tror stadig der er mange ting, men ikke har haft mulighed for at undersøge på teknologiske begrænsninger. Eksempelvis at kortlægge præcist hvilke steder på rammen det største stress er.
    Så for et års tid siden en video hvor Specialized kørte med sensorer, på prototyperne så de kunne bekræfte simuleringer og nemmere justere ud fra kommentare fra testryttere. https://www.youtube.com/watch?v=VDZbOQBu1wg


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #5   27. maj 2017 Hvis prisen er vigtig kan du købe en brugt topramme fra halvfemserne for ca. kr 3000
    En anden mulighed er ham her https://www.facebook.com/RychtarskiBicycleWorkshop/


  • #6   29. maj 2017 #5 Der dukker bestemt nogle flotte rammer op til fin pris, men jeg kommer til gå på kompromi mht. skivebremser.
    Spurgte Seidenfaden til pris for eftermonteres (svejsning), men han mente ikke rørene var dimensioneret til det.

    Din polske shop laver nogle flotte rammer, men priser el. bestillingsmuligheder fremgår ikke. og de har vist ikke fået fornyet deres web-domæne.

    Nuvel, vil nok alligevel sondere retro markedet i løbet af sommeren, det kunne jo være trangen til skiver bliver overskygget efter en prøvetur.
    Velovintage og velopress får i hvert fald en gennemgang.


  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #7   30. maj 2017 Aner intet om stålrammer, men PlanetX har i hvert fald noget billigt også til skivebremser. F.eks.
    http://www.planetx.co.uk/i/q/FRHOLDELAN/holdsworth-elan-road-disc-frameset


  • #8   30. maj 2017 Har selv en Genesis croix de fer. Den kan fint bruges som racer med et par tynde dæk på. Om vinteren er det fedt at kunne sætte crossdæk på, og til de lange grusstier er 40mm graveldæk super fede. Den har en ret hurtig styring og er nem at håndtere i terræn, men ikke for nervøs til at køre på landevejen. Rammen er godt stiv, og de brede dæk og 2/3 kryds hjulsæt giver god komfort.

  • #9   31. maj 2017 Jeg købte for godt et år siden en Ciöcc San Cristobal, som (heldigvis synes jeg) ikke er med skrivebremse direkte på fabrikken i Italien for godt 8.000kr inkl forsendelse. Den er bygget som de lavede den for 40 år siden, men med moderne svejsning og nyeste stållegering (Columbus Niobium).
    Jeg mener, de siger 40 dages leveringstid (mit stel tog noget længere), men du kan vist nærmest vælge hvad farve, du vil have. Min er metalblå med crom forgaffel, baggaffel og muffer. Du kan se den her http://www.cykelgalleri.dk/galleri/32055-ciocc_san_cristobal_m_sram_force_22_gruppe__2016__10
    Med mit setup vejer den 8,1kg.
    Den kører fortræffeligt, og så er den heldigvis anderledes end de 98% andre racercykler, du møder på landevejen.
    Ciöcc's hjemmeside er https://ciocc.it/shop/vintage
    Du kan kontakte dem og få en pris. Der er (var i hvert fald tidligere) en dansk forhandler.


  • #10   31. maj 2017 Cykelposten på fyn er ret glad for at bygge Cotic cykler smiley
    Har som regl også en demo stående, prøv at kontakte ham

    (Men en cotic escapade er mere en allround touring/allroad cykel end desideret racer)


  • #11   5. nov 2017 Tak for inputs

    Der var en del stel med i overvejelserne. (se vedhæftede billede)
    Jeg fik prøvet Genesis CdF hos FJ og Cotic Escapade hos CykelPosten.
    Efter lidt nøl endte jeg med at gå efter Escapade.
    Delvist fordi jeg gerne ville bygge fra bunden og genbruge mine dele, delvist fordi jeg troede geometrien var tættere på race.

    I forhold til mit tidligere Fort kan jeg godt mærke den ikke er nær så stiv, til gengæld er den noget mere komfortabel og jeg er ikke i samme grad bekymret over at køre over bump (nok primært kombination af forhjul og forgaffel).
    Havde dog forventet den var noget mere stiv sidelæns omkring krankboksen.

    Jeg er ikke helt sikker på jeg har fået helt styr på side position. Det føles nogle gange som om jeg bliver lang i armene.
    Måske er rammen er længere end min gamle ramme, måske skyldes det vinklen på saddelrøret, måske sadlen.

    Der er oprette et galleri http://www.cykelgalleri.dk/galleri/34082-cotic_escapade_selvbyg


    profilbillede
Kommentér på:
Moderne stålcykel, hvad skal man se efter?

Annonce