Moderne stålcykel, hvad skal man se efter? {{forumTopicSubject}}
Min alu-racer er begyndt at virke blød omkring krankboksen, så overvejer nyt stel/cykel (uden det dog haster).
Påtænker stål-racer med disc.
Fravalg af carbon skyldes er jeg ikke gider være bange når stellet får lidt slag hist og her.
a) Er der er sket ret meget udvikling på stålcykler siden 80'erne ? Mit indtryk er at alt R&D og simulering + optimering er flyttet til Carbon i dag og stål mere er tradition og håndværk.
b) Findes der nogle anmeldelser med styrketests på stål cykler. CykelMagasinet lavede sådanne i 00'erne som en del af deres cykel anmeldelser.
c) Har set på Cotic + BombTrack. Kan nogle mærker anbefales/fremhæves? + forhandlere hvor man kan prøve.
Den bliver ikke brugt til egentligt race, kun sjovere transport + træning. Så jeg kan godt leve med tungere lidt mindre aero-dynamik.
Dog vil der stadig peaks på +500 W og +40 km/t.
Helst ligeså stærk som den nuværende ramme (Fort Ro.SLC) og helst under 10,5 kg... evt helst rød
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 890
Surly
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
http://velo-seidenfaden.dk/cykelstel.html
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 13 Cykler: 4 Emner: 24 Svar: 270
Har primært tænkt på begge mærker som touring/adventure bikes.
Skal jeg være helt ærlig ved jeg ikke om der er forskel på geometrien eller om der bare er lidt flere muligheder for montere brede dæk, tasker og bagagebærer.
Er du/i bekendt med dette?
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 13 Cykler: 4 Emner: 24 Svar: 270
Men det kunne da godt være man kunne købe lidt vejledning ved ham.
Selv med 100 års håndværk jeg tror stadig der er mange ting, men ikke har haft mulighed for at undersøge på teknologiske begrænsninger. Eksempelvis at kortlægge præcist hvilke steder på rammen det største stress er.
Så for et års tid siden en video hvor Specialized kørte med sensorer, på prototyperne så de kunne bekræfte simuleringer og nemmere justere ud fra kommentare fra testryttere. https://www.youtube.com/watch?v=VDZbOQBu1wg
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
En anden mulighed er ham her https://www.facebook.com/RychtarskiBicycleWorkshop/
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 13 Cykler: 4 Emner: 24 Svar: 270
Spurgte Seidenfaden til pris for eftermonteres (svejsning), men han mente ikke rørene var dimensioneret til det.
Din polske shop laver nogle flotte rammer, men priser el. bestillingsmuligheder fremgår ikke. og de har vist ikke fået fornyet deres web-domæne.
Nuvel, vil nok alligevel sondere retro markedet i løbet af sommeren, det kunne jo være trangen til skiver bliver overskygget efter en prøvetur.
Velovintage og velopress får i hvert fald en gennemgang.
sep 2014
Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
http://www.planetx.co.uk/i/q/FRHOLDELAN/holdsworth-elan-road-disc-frameset
nov 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 890
sep 2014
Følger: 8 Følgere: 21 Cykler: 14 Svar: 27
Jeg mener, de siger 40 dages leveringstid (mit stel tog noget længere), men du kan vist nærmest vælge hvad farve, du vil have. Min er metalblå med crom forgaffel, baggaffel og muffer. Du kan se den her http://www.cykelgalleri.dk/galleri/32055-ciocc_san_cristobal_m_sram_force_22_gruppe__2016__10
Med mit setup vejer den 8,1kg.
Den kører fortræffeligt, og så er den heldigvis anderledes end de 98% andre racercykler, du møder på landevejen.
Ciöcc's hjemmeside er https://ciocc.it/shop/vintage
Du kan kontakte dem og få en pris. Der er (var i hvert fald tidligere) en dansk forhandler.
dec 2008
Følgere: 24 Cykler: 2 Emner: 78 Svar: 692
Har som regl også en demo stående, prøv at kontakte ham
(Men en cotic escapade er mere en allround touring/allroad cykel end desideret racer)
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 13 Cykler: 4 Emner: 24 Svar: 270
Der var en del stel med i overvejelserne. (se vedhæftede billede)
Jeg fik prøvet Genesis CdF hos FJ og Cotic Escapade hos CykelPosten.
Efter lidt nøl endte jeg med at gå efter Escapade.
Delvist fordi jeg gerne ville bygge fra bunden og genbruge mine dele, delvist fordi jeg troede geometrien var tættere på race.
I forhold til mit tidligere Fort kan jeg godt mærke den ikke er nær så stiv, til gengæld er den noget mere komfortabel og jeg er ikke i samme grad bekymret over at køre over bump (nok primært kombination af forhjul og forgaffel).
Havde dog forventet den var noget mere stiv sidelæns omkring krankboksen.
Jeg er ikke helt sikker på jeg har fået helt styr på side position. Det føles nogle gange som om jeg bliver lang i armene.
Måske er rammen er længere end min gamle ramme, måske skyldes det vinklen på saddelrøret, måske sadlen.
Der er oprette et galleri http://www.cykelgalleri.dk/galleri/34082-cotic_escapade_selvbyg
Moderne stålcykel, hvad skal man se efter?