{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.915 visninger | Oprettet:

Tommy L
Tommy L
Tilmeldt:
18. apr 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Hjælp til gear, totalt nybegynder! {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg har lige fået mig en brugt MTB, hvor der skal laves lidt på gearene. Bagskifteren er en Shimano Tourney, og kassetten er en Shimano MF-TZ07. Jeg kan se på priserne på disse dele at det nok er allerlaveste fællesnævner der gør sig gældende, vi taler om ca. 200 kr for begge dele....! Jeg vil gerne ofre lidt mere, men er meget i tvivl om hvorvidt jeg bare kan købe en hvilken som helst kassette med 7 gear på, og hvilke værktøjer der skal købes til at skifte det, kan se at der skal bruges en aftrækker, men også noget, der minder om en oliefiltertang, blot med kæde, hvad hedder den? Og hvad skal jeg være obs på mht selve skifteren, ud over at der er forskel på om den er med klo, eller direkte skruet fast i stellet (som den er i mit tilfælde)? Og når nu man er i gang, skal man så ikke også skifte forreste tandhjul, for at undgå unødig slid?

Sidste spørgsmål her og nu er hvad den møtrik hedder, som en skivebremse er spændt fast på, når skiven er af "seksbolt-systemet, har jeg kunnet udlede ud af diverse hjemmesider. Den har indvendig gevind til at blive skruet fast på fornavet bagefter, de netbutikker jeg har luret i har slet ikke haft skiver med dette system?

Mvh Tommy


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til gear, totalt nybegynder!
  • #1   18. apr 2010 Den oliefilter tang du snakker om er en kædepisk. Den skal kun bruges når kassetten skal afmonteres.
    Hvis du skifter kassette vil jeg råde dig til også at skifte kæde. De foreste klinger må du selv afgøre om trænger til udskiftning.
    Du skal sådan set bare have en bag og forskifter som passer til dine skiftegreb og til antallet af klinger foran.

    Bagskifteren skal kunne tage et vidst antal "tænder", det er det der afgør længden på din bagskifter.

    Du kan for så vidt godt købe en anden 7spd kassette, men hvis du ændrer for meget på antal tænder, så skal du nok også lige tjekke længden på din kæde.

    Hvis din forskifter er skruet direkte ind i stellet er det en "braze-on". sådan en skal du jo så have igen. Du skal vælge en der passer til dit setup foran, dvs om du kører 2 eller 3 klinger foran. De næsten alle mtb er 3 klinger.


  • Asger H
    Asger H Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 1
    #2   19. maj 2010 Det værste man kan gøre når man giver råd til andre er når de er forkerte. Og -JD- viser det værktøj du skal bruge til at holde igen med på kassetten. Det andet stykke værktøj er til at skrue kranken af med. Og det kan du bestemt ikke bruge til kransen.

    Vær opmærksom på at der findes 2 forskellige kassetter, skrue og HG-kassetter. Ved en skruekrans mener jeg ikke du skal bruge en "kædepisk"
    HG-kassetter skal den bruges til at få den af med.

    Et andet sted du kan købe billigt værktøj er Harald-Nyborg.
    Men til skruekrans
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=3842896444&n=-1351314138&pn=-1351314067
    Og HG-kasette
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=3842896444&n=-1351314138&pn=-1351314122

    I øvrigt lyder det som det er en meget billig cykel, så pas på du ikke ofre for meget på den, da den nok ikke koster meget mere end 1000kr fra ny.


Kommentér på:
Hjælp til gear, totalt nybegynder!

Annonce