{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.371 visninger | Oprettet:

fra 21 gear, til 1 gear. Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens smiley

Min bror og jeg har to ældre racercykler som vi er i gang med af rippe for det mest nødvendige. Målet er at have to cykler uden gear, uden bremse, bare pedaler og hjul (Hvad hedder denne type cykel forresten?). Der skal kun være et gear tilbage at bruge og vi tænkte at vi kunne få svar på vores spørgsmål om dette ved at spørge jer kloge mennesker herinde smiley
Spørgsmålene lyder: Hvordan gør vi således at der kun er 1 gear tilbage? Lige pt er der jo 3 tandhjul foran og 7 bagpå.
Hvad hedder denne type cykel? Har nemlig set en del af dem i København og ved at det fænomenet bliver kaldt et eller andet, men hvad?
Hvordan får man gear og hjul til at arbejde sammen på den måde at pedalerne ikke bare ''tikker'' når man stopper med at træde men derimod forsætter med at snore rundt hvorved man kan bremse ved at gøre modstand mod denne rotation?

Håber i kan hjælpe os med at lave vores (hvad de nu hedder) cykler færdige smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fra 21 gear, til 1 gear. Hvordan?
  • #2   5. aug 2010 du skal have fast navn for at gøre det til en fixie.

    eller svejse din body (der hvor de 7 gear sidder på bagnavet) men det er meget lidt anbefaldesværdigt da du risikere at det ikke holder forevigt. og det ville ikke være kønt vel.

    ideen med en fixie er fed nok. men monter nu en forbremse som minimum. du kan få nogle små cross bremsegreb som ikke fylder noget som helst.


  • #3   5. aug 2010 Tak smiley En fixie, sødt smiley

    Men tak for tippet og svaret smiley


  • #4   5. aug 2010 Michael: Jeg har også selv valgt at beholde forbremsen da det uventet jo altid venter derude smiley Et fast navn. Er det noget der kan købes for penge? Og kan det smides på den gamle fælg, eller skal der en helt ny fælg til? smiley

  • #5   5. aug 2010 et fast nav kan sagtens købes for penge. Penge er faktisk den fortrukkende form når man skal betale for den type vare. spørg til siden. ja du kan få nogle billige nogen og nogle sindsyg dyre nogen. vælg selv.

    du skal finde et nav der har samme antal eger som din fælg har. så passer de sammen så kan du sagtens dog risikere du at du skal ud i og have sat længere/kortere eger i hjulet alt efter hvad for et nav det er du køber.


  • #6   5. aug 2010 Sørg for at montere en forbremse som minimum. Så er det er også lidt nemmere at tale sig ud af en bøde, når I bliver stoppet i en cykel razzia.

  • #7   5. aug 2010 Jesper: Havde jeg sku ikke tænkt på. Er fra Århus og de er sku begyndt på det pjat xD Har set 2 cykelister få en bøde den samme morgen på vej på uni xD stakkels cykelister!

  • #8   5. aug 2010 Her er lidt historie om fixie cykler
    (link fjernet)

    Det nemmeste ville være at skifte baghjulet. Alt det der med at converte fra gear til et gear kan blive noget rod når man ikke har gjort det før.

    Kører selv med det der hedder fast nav/fixie/fixed/conversion



  • #9   5. aug 2010 Søren W: Siger tusind tak smiley Sjov lille historie smiley
    Tusind tak for linket og rådet smiley


  • #10   5. aug 2010 Ingen problem smiley

  • #11   6. aug 2010 Tak for referencen Algehans smiley

    Ja det nemmeste du kan gøre at at købe nyt baghjul!
    Det vil i mange tilfælde også være billigere for dig end at få lavet dit nuværende om, medmindre du selvfølgelig selv kan bygge hjul, eller at du tror på at en svejsning af dit gamle hjul er godt nok, hvilket jeg virkelig vil fraråde dig da det kan blive rigtig farligt.

    Hvis ikke du har kørt Fixie, som det kaldes, før vil jeg også foreslå en forbremse, da det er lidt svære end du tror at bremse en cykel uden bremse, men med den rigtige teknik kan man sagtens! men det lære man ikke på 10 minutter, så på med en forbremse, så bliver politiet også gladere hvis de stopper dig...

    Du bør nok også gøres opmærksom på at bliver du stoppet og får en bøde for ingen bremser at have, har bekendte af mig fået bøder op til 2800,- så et godt råd, hvis du ser politiet, kør den anden vej! smiley

    Har de gamle cykler dig og din bror har gang i, bane eller Horisontale dropouts som vist i linket Søren gav dig? Hvis ikke kan det nemt blive lidt besværligt at få kæden stram, ikke sagt at det sagtens kan gøres!

    Men i
    1. fjerner bare alle kabler undtagen forbremse
    2. tager to af klingerne af på kranken,
    3, sætter nogen straps på jeres pedaler ( Det går livet meget nemmere! )
    4. får dig et nyt baghjul ( det kan jeg evt hjælpe dig med hvis du vil have det? )
    5. korter din kæde ned til en længde der passer
    6. skaffer dig en ordentlig lås! Sådan nogle cykler bliver nemt stjålet.

    Hvis der var noget du ikke forstod prøver jeg gerne at omformulere mig smiley det er ikke altid lige nemt at forklare alting på tekst smiley

    Håber det hjalp, spørg endelig hvis der er andet du vil vide!


  • #12   6. aug 2010 Hold da op smiley

    Først, tusind tak for din tid og interesse smiley Det var til STOR hjælp smiley
    Jeg ved dog ikke helt hvad du mener med: bane eller Horisontale dropouts ? Hvad er det? smiley

    Men en bøde på 2800!? Har din kammerat kørt rundt med atom-våben eller hva? smiley


  • #13   7. aug 2010 Hvis du kigger på den 4. pdf side i linket som søren gav dig længere oppe i forummet, faktisk er det side 7 hvis du kan se de små tal på siderne. Men på den side er der 3 billeder af forskellige, dropouts( dropouts er det sted man spænder baghjulet på stellet) hvilken en af de 3 typer har jeres cykler?

  • #14   7. aug 2010 Tak skal du have Victor smiley

    Begge cykler er med Horisontale dropouts. Hvilken betydning har det? smiley


  • #15   7. aug 2010 GODT! Det har stor betydning! Da det gør at du har mulighed for at flytte hjulet baglæns og derved strammekæden det sidste ! smiley

  • #16   8. aug 2010 Nååårh smiley Havde jeg ikke lige tænkt på smiley But I get it smiley Men ind til videre vil jeg gerne sige tusind tak for hjælpen smiley Håber det er i orden hvis jeg lige tilføjer dig som ven og så skriver til dig hvis vi skulle støde ind i nogle problemer smiley ?

  • #17   8. aug 2010 Det var så lidt! Og er helt i orden!

Kommentér på:
fra 21 gear, til 1 gear. Hvordan?

Annonce