{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Gaffelservice - er det ok?? {{forumTopicSubject}}

Hej CG,

Min RockShox Recon Solo Air havde mistet sin fulde vandring, så jeg googlede mig frem til at det er noget med at olien løber ned i et andet kammer, og dermed blokkerer for vandringen. Jeg havde tænkt mig at servicere den til sommer, men den kom mig altså lidt i forkøbet, så jeg bestilte nogle nye pakninger til den.
Samtidig kom jeg i tanke om at den faktisk ikke engang var et år gammel, så jeg tog den med ned til biksen den er købt i og forklarede problemet.
Det skulle de nok fikse, og det gjorde de også - sådan da.
Da jeg fik gaflen retur var den fyldt med ridser, og lockout-skruen går lidt for let, efter min mening. Funktionen er der dog intet at udsætte på.
Jeg bider ridserne i mig, da det trods alt ikke er de eneste ridser der er på cyklen, og jeg får en dårlig forklaring på den løse lockout, at det er fordi de bruger bedre pakninger end der sidder i fra ny. Det fatter jeg bare _intet_ af, og lockout'en på den helt nye cykel de stadig har stående i butikken betjenes helt anderledes.
Jeg tager min cykel med hjem.
Hjemme opdager jeg så at støvhætterne slet ikke er sat på plads. De gaber 1-2 mm pånær et enkelt sted, så det er en rigtig skidtsamler. Jeg tager retur til cykelhandleren og forklarer at den vist ikke skal se sådan ud. De beklager og sætter (tæver) dem på plads, og forsøger endnu engang med en søforklaring om at der ligger en svamp nedenunder som også tager skidtet. (Sikker noget fis! Hvis der først kommer mudder derned, er en svamp ikke særlig hjælpsom!)
Oven i hatten har de nu et hak i gaflen, så den ser efterhånden noget hærget ud.
Jeg brokkede mig ikke, for kunne ikke se formålet. Til gengæld er jeg færdig med at handle i den butik.

Der er lidt billeder her:
(link fjernet)

PS. Bør sådan noget laves på garantien, eller hører det under normalt slid? Jeg har jo f.eks. selv skiftet kæde, kassette og klinger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gaffelservice - er det ok??
  • #1   10. mar 2011 Hov, det blev lidt langt. Beklager smiley

  • #2   10. mar 2011 Det er meget svært at vurdere om det er en garantisag eller ej. Er det en fejl der har været der fra den dag den blev produceret, så er det under garanti, men i og med du ikke har fået serviceret din gaffel efter forskrifterne (det lyder ikke sådan i mine øre), så synes jeg egentlig det er pænt af dem, at servicere gaflen gratis (set bort fra de fejl de laver).

    Igen, det kommer an på om fejlen skyldes misligholdelse eller en produktionsfejl.


  • #4   10. mar 2011 Hej Niels J

    Jeg må først slutte mg til Andreas' kommentar. Det er meget pænt af dem at servicere gaflen. Det koster normalt mellem 500 og 1000 kr at få sådan en ordnet.
    Dernæst skal det siges at deres service så absolut ikke er i orden. Jeg ville aldrig aflevere min cykel og modtage den i en dårligere stand end da den blev afleveret (!!!)

    Jeg har selv arbejdet med kundeservice (også i en cykelbutik) og ved hvor vigtigt det er, at returnere folks personlige ejendele i samme (eller bedre) stand efter fx service.

    Jeg har selv en forgaffel der skal serviceres. Jeg er dog kommet frem til at jeg selv vil gøre det (uden at være uddannet mekaniker!). Dermed står jeg selv med ansvaret for at det bliver gjort ordentligt og rigtigt.
    Der ligger masser af guides på nettet.

    Skal man have serviceret sin cykel/forgaffel, bør man gøre det hos en mekaniker man virkelig har tillid til, eller også skal man selv gøre det.
    - Jeg er meget øm over mit udstyr. smiley

    Slid og ridser går ud over funktionaliteten på sigt, uanset cykel-del, så jeg synes absolut ikke de kan være det bekendt.


  • #5   10. mar 2011 Alle ridser er lavet af dem. På det første billede har jeg lavet en helt sort klat - den rids har jeg muligvis selv lavet, men resten er deres. Især alle dem på luftsiden - det ser ud som om de har brugt en papegøjetang til at skrue med :-S

    Det lader til at være et kendt problem på diverse fora.
    Service intervallerne står til 100 timer, så vidt jeg kan se. Jeg har haft cyklen i ca 8 måneder, og ikke fået kørt super meget i vinter. Jeg kan muligvis lægge timerne sammen i Garmin's Traning Center (tips, anyone??), men jeg tror ikke de kommer over 100. Tæt på, men ikke over.


  • #6   10. mar 2011 Ligesom Kristian tilslutter sig min kommentar, så må jeg tilslutte mig hans.

  • #7   10. mar 2011 Hej Kristian H,

    Jeg er helt enig. Jeg har/havde også bestilt et sæt pakninger til den, da jeg selv havde tænkt mig at lave service på den til sommer/foråret, men da den så ikke var ældre end som så, tog jeg den ned til forhandleren og hørte ad.
    De hverken be- eller afkræftede at det var en garantisag, og da jeg hentede den, forlangte de (en anden gut end jeg afleverede den til) også 400kr for et gaffelservice. Jeg forklarede at jeg troede det var en garantisag da intet andet var nævnt, og så var det ok. Jeg indrømmer gerne at jeg selv var i tvivl, for jeg sagde det som det var da jeg afleverede den. Der blev taget en kopi af garantibeviset, og så blev den sendt ind med ordene "vi kigger på det".


  • #8   10. mar 2011 Øv en dårlig service. Er rigtig ærgerlig på dine vegne.
    Tør du sætte navn/sted på butikken så vi andre ikke aflevere vores udstyr der?


  • #9   10. mar 2011 Det er med vilje at jeg ikke har nævnt nogen butik. Jeg har ikke brokket mig over ridserne, så de har ikke haft chance for at forsvare sig. Og hvad kan de reelt gøre? Male den eller give mig en ny. Det første har jeg selv tænkt mig at gøre, og det andet er næppe sandsynligt.
    Oven i hatten ville de "sende den over", så jeg går ud fra at det er RockShox (Fyn?) der har haft fingrene i den.


  • #10   10. mar 2011 Det ligner ikke noget de har lavet hos SRAM Nordic.. De har styr på tingene og har det rette værktøj..
    Jeg tror de har lavet den selv.. Det er rigtig skidt at der er kommet ridser på gaflen og det tyder på at de ikke har styr på hvad de laver.. Men ellers er det rigtig fin service at de laver den uden beregning.. RockShox foreskriver jo at der skal stiftes olie efter 50 timers kørsel og efter yderligere 50 timer skal der skiftes olie og pakninger, og sådan kører det..


  • #11   10. mar 2011 Hvor står de 50 timer henne? Jeg kan kun finde 100 timer.

  • #12   10. mar 2011 Det står her..
    (link fjernet)


  • #13   10. mar 2011 Jeg vil lige sige at det er rigtig skidt at gaflen er ridset da det er magnesium og så snart det udsættet for naturen vil det simpelt gå i opløsning (især hvis du bruger cyklen nu i salten). Her snakker vi yderben. Og ja tror nu ikke at Sramnordic har lavet det der. Har selv fået lavet et service hos dem og det var sgu i orden.

    Som side bemærkning kan det siges at det er en af grundende til at netop magnesium fælge til bl.a motorcykler og biler IKKE bruges på landevej. De er simpelthen for dårlige til at modstå dagligt brug i alt slags vejr.

    Tror jeg ville forlange at få nye yderben monteret og evt. betale for arbejdslønnen hvis de betaler yderben. (selvom det ikke er rimeligt at du skal betale, men vil være noget nemmere at få igennem på den måde)

    Mvh.
    Allan


  • #14   10. mar 2011 Lige et lille indspark fra sidelinjen af: Der sidder "svampe" i din forgaffel, det er ikke en røver smiley

  • #15   10. mar 2011 bittert... smiley

  • #16   11. mar 2011 Morten B: Ok, godt ord igen, MEN en svamp er ikke vandtæt, og næppe heller støvtæt, så den vil nok nærmere holde skidtet dernede, end den vil holde det ude smiley

    Jeg sidder egentlig og bliver mere og mere ærgelig over det, men jeg synes det er for sent at gå ned og brokke sig. Jeg klatmaler den, giver det noget klarlak, og så håber jeg at den funktionsmæssigt klarer sig lidt bedre. Ellers skal jeg nok brokke mig!



  • #17   11. mar 2011 Den skumgummirings eneste formål er at smøre gaffelbenene.. Det er de øverste plastikbøsninger der har til opgave at holde alt snavs ude...

  • #18   11. mar 2011 de hakker der var ALDRIG gået hos mig... :S Synd, skam og ødelæggelse af en gaffel!

    Af samme grund laver jeg selv mine ting... Jeg skal ikke udtale mig om hvordan cykelhandlerne her i Aalborg gør det, men af erfaring fra alt muligt andet, så har folk bare ikke samme respekt for at passe på ting, som jeg selv har...

    Jeg ville forlange at få nyt på af de ting de havde ridset... Og jeg skulle ikke have den med hjem før det var i orden smiley


Kommentér på:
Gaffelservice - er det ok??

Annonce