{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.140 visninger | Oprettet:

Jeg skal have lidt hjælp til mine skivebremser {{forumTopicSubject}}

Havde min nye cykel til 30-dages tjek hos mekanikeren for et par dage siden hvor de blandt andet har bleedet bagbremsen fordi den var ret slap i det. Men det har ikke hjulpet en skid for at sige det mildt. Kan stadig ligesom "pumpe" den op lidt som man kan med sin bil. Den bremser fint, men det føles bare ikke skide rart at den er sådan lidt blød i det og jeg næsten kan klemme den helt i bund.

Så jeg skal ud og have fat i et service kit for så vil jeg sku selv ordne det! smiley

Det er Tektro Draco bremser
http://www.tektro.com/_english/01_products/01_prodetail.php?pid=147&sortname=Disc&sort=1&fid=1

og deres Service Kit
http://www.tektro.com/_english/01_products/01_prodetail.php?pid=23&sortname=Accessories&sort=1&fid=5

som jeg har fundet til en rimelig pris her (nogen der har dårlige erfaringer med cykelgear.dk?)
http://www.cykelgear.dk/reservedele/bremser/tilbehor-til-skivebremser/tektro-servicesaet-til-skivebremser

Jeg har fundet en video med guide til bleeding af Tektro bremser og det ser rimelig nemt ud. Er der noget jeg skal være opmærksom på eller er det bare at gå i gang?

Og så har jeg også et spørgsmål omkring bremseklodser.

Disse er de "originale"
http://www.tektro.com/_english/01_products/01_prodetail.php?pid=174&sortname=Brake+Pads&sort=1&fid=4

Og de er vist magen til dem som sad på min gamle cykels Shimano bremser. Hvordan ved man om klodserne passer, jeg tænker på hvis man køber SwissStop klodser eller nogen af et andet mærke? Og er der forskellige materialer man skal være opmærksom på?

Puuh det var noget af en smøre. Tag lige og hjælp en stakkel der gerne vil lære at fikse cyklen selv smiley

--
Christian

PS: dette er også postet på singletrack.dk, men der ser folk ikke ud til at bide på lige med det samme. Så nu får I lige chancen også, hehe...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg skal have lidt hjælp til mine skivebremser
  • #1   23. jun 2011 Hey,

    1. de skal ikke bleedes efter 30 dag! det lyder helt sort. selvfølgelig komemr det an på timers brug, men mine XT har kørt adskillige 100km uden bleeding.

    2. hvis mekanikeren ikke har lavet "det" skal ha da ha den igen og få det fixet.

    3. klodser: mener du udformingen, eller selve materialet ? jeg satte nogen skiver på som åd, min klodser første gang jeg bremsede (en meget åben type skiver) så ja, være lige opmærksom på det.
    jeg burger disse nu, og de spiller max!
    http://www.wiggle.co.uk/ashima-sos-multi-compound-disc-brake-pads/

    peter


  • #2   23. jun 2011 Hej Peter

    Cyklen har på de ca. 30 dage kørt 380-400 km efter en hurtig samtælling på endomondo.dk, og det har taget omkring 30 timer. Jeg er en tung gut så bremserne bliver brugt godt. Og det er omkring 75% kuperet singletrack der bliver kørt.

    Jeg prøver selv at bleede dem, vil jo gerne kunne fikse cyklen selv.

    Bremsen føles svampet (spungy som det beskrives andre steder) og kan klemmes meget længere ind mod styret end forbremsen som føles meget mere fast og kontant.

    Ang. klodserne tænker jeg mest på udformningen. Nu har jeg forsøgt at bestille nogen klodser der gerne skulle passe. Passer i hvert fald til andre Tektro bremser der bruger samme klodser som mine. Tektro Draco bremserne er OEM så der er ikke så meget information om dem i retail verdenen desværre.


  • #3   23. jun 2011 Det er bremsernes svar på forgaffel mærket RST.

    Som der også står OEM only, de bliver kun solgt på komplete cykler.

    Det er sådan nogle bremser man smider på for at holde prisen nede smiley

    hvis jeg var dig ville jeg få dem upgraderet til feks avid eller lign...


  • #4   23. jun 2011 Hey,


    ja, ok, de kommer ikke gratisk til det smiley
    men
    lyder altså som en fejl...
    som om de er utætte! kan presse olie om på et anden side af stempel(er)
    har hørt at Oro havde et problem med en nylon stempel som blev ½ opløst af bremse vædsken og derfor svampet fordi det "bare" flyttede sig rundt i olien.
    (senere skiftet til alu.)

    http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=661489

    ja, jeg bleeder også selv.. må jo selv kunne fixe det man ødlægger

    udformning af klodser... der plejer at stå hvilken typer af bremser de passer til.
    http://www.koolstop.eu/en/disc-brakes/tektro.html

    peter


  • #5   23. jun 2011 jeg følger lige lidt med i tråden !!!!

    men kan klart anbefale at handle hos cykelgear.dk, jeg har gjort det mange gange og de har en kanon service.
    de har også 9.7 ud af 10 på Trustpilot og det er med 650 anmeldelser
    så dem skal du ikke være bange for at bruge


  • #6   23. jun 2011 Problemet er måske nok ligeså meget min meget mangelfulde viden om det her felt. Har kun kørt MTB i et lille års tid, så lærer lidt hen ad vejen jo.

    Var en tur i skoven idag, skal jo træne til DM smiley og bagbremsen skreg nærmest ad mig og kunne næsten ikke stoppe cyklen smiley jeg prøvede så at bytte om på klodserne for og bag og minsanten om ikke bagbremsen nu virker som den skal. Det lader altså til at det ikke havde en skid med luft i bremserne at gøre men derimod klodserne der var slidt ned. Har lige målt og jo der er vel ca. de 0,8 mm tilbage som tektro skriver er punktet hvor det skal skiftes. At værkstedet så ikke har tjekket klodserne synes jeg er lidt for dårligt!

    Lærte så lidt idag, I skal alle have tak for gode input smiley

    Det lykkedes at komme en runde på DM ruten med en super bagbremse og en meget skidt forbremse. Godt at der dumper et nyt sæt klodser ind af døren imorgen smiley

    @Michael G, efter jeg har fundet ud af at det nok er klodserne den er gal med har jeg intet at brokke mig over angående tektro bremserne de stopper cyklen promte. Men jo det er da nok en af de steder der kan opgraderes uden at tømme bankbogen smiley

    --
    Christian


  • #7   24. jun 2011 LOL...

    ja, ok!
    ned slidte klodser smiley

    prøv nogen forskelige typer, og brug evt. til sæt til træning og et andet til race.
    der er KÆMPE forskel på hvordan de virker/føles og slides -vådt / tørt osv.
    og så husk at rens / afsprit dine skiver.

    go weekend
    Peter




  • #8   24. jun 2011 Nu skal du ikke grine ad mig peter smiley hehe

    Havde nok ikke forventet at de var slidt ned allerede, dem der sidder på min "begynder" mtb er ikke slidt ned endnu og den har kørt 1000+ km! Men så lærte man det, hehe.


  • #9   24. jun 2011 et par klodser der ikke er kørt til kan blive slidt på på et små 20 km mudderhelvede.

  • #10   24. jun 2011 @Michael, så man skal med andre ord have en stak lidt brugte klodser til at ligge?

    Er der en huskeregel der fortæller hvornår en klods er "kørt til"?


  • #11   24. jun 2011 det er lidt som med biler.. eller det er faktisk præcis som med biler. En bil med helt nye skiver og klodser bremser RIGTIG dårligt. det skal lige slides til.

    Når du sætter nye skiver og klodser på en bil så skal de ud på nogle lange ture og varmes op og hærdes.

    Dvs find en god bakke og kør ned af nogle gange og hold bremsen let inde så du selvfølgelig stadigvæk kommer ned. men at din bremser bliver varmet op.



  • #12   24. jun 2011 det er fordi nogen klodser er lavet med bla./feks. epoxy, som hærder op ved opvarmningen. inden denne hærdning, er de ret bløde og skive høvler bare af dem.
    men altså ret afh. af typen. -men som MG skriver, gør det med alle, så er man sikker.


  • Martin P
    Martin P Tilmeldt:
    apr 2011

    Følgere: 2 Cykler: 1 Svar: 1
    #13   17. jul 2011 Jeg skiftede klodser på min i morges, så en MEGET våd tur i Harreskoven. Den ene klods bag på slidt HELT ned på 10 km mudder helvede.

    Kan det virkeligt være rigtig at man skal ud og køre en masse km med bremserne trukket.


Kommentér på:
Jeg skal have lidt hjælp til mine skivebremser

Annonce