{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.064 visninger | Oprettet:

10-speed klinger i 9-speed setup og 105 vs Ultegra {{forumTopicSubject}}

Hej cykel experter!

Jeg skal have skifte kassette, kæde og klinger på min hverdagscykel. Udfordringen er at finde to nye 9-speed klinger til cyklens 50/39 Spectra kranksæt. Kranksættet har 5 bolte og en hulafstand på 76 mm hvilket skulle være lig Shimano.

Kan jeg uden problemer montere og køre med klinger beregnet til 10-speed eller vil det være en fordel at købe 9-speed klinger? (10-speed klinger er billigere og mere tilgængelige)

Hvordan er holdbarheden for 105 klinger sammenlignet med Ultegra? Prisen er næsten den samme (3€ i forskel pr. klinge).

Hvordan er holdbarheden for en 19€ Tiagra (CS-HG-50) kassette sammenlignet med en 41€ Ultegra (CS-6500) kassette?

Da det er til min hverdagscykel er holdbarheden langt vigtigere end f.eks. vægt.

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  10-speed klinger i 9-speed setup og 105 vs Ultegra
  • #1   20. jan 2012 ultegra frem for 105 og tiagra, 10 speed frem for 9 speed, og det er lige meget for kransæt-klinger.

  • Jule S
    Jule S Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 40
    #2   20. jan 2012 Klinger skal jeg ikke kunne sige noget om

    ultegra, 105 eller tiagra? - kommer helt an på hvad du vil give af penge for det. Min erfaring med de ting du spørger om er, at de holder ca. lige langtid men der er en vægtforskel og lidt udseende på kassetten og klingerne.

    Med tanke på at det er en hverdags cykel så ville jeg nok vælge tiagra kassetten - sram kædelås til rengøring af kæden, tiagra kæde hvis ikke sram (som regel er 9-speed kædelåsen med i pakken) - og klinger - ja ultegra, bare for at have det, ikke fordi de holdere længere

    det er min mening


  • #3   21. jan 2012 Ultegra holder bedre end Tiagra!
    Normalt siger man at alt ofra Shimano 105 og op er et must, men derfra kun vægt og udseende, men Tiagra er under.
    Køb noget 105 eller Ultegra


  • #4   21. jan 2012 Mange tak for input!

    Har besluttet at lave cyklen om til kun en klinge foran men et shimano Alfine FC-S500 krankset med 45 tands klinge. Derved for jeg ny hollowtech II krank og konverteret til eksterne kranklejer for kun 50€.
    Ved at monter en 12-27 kassette for jeg ca. samme gearingsområde på nær de helt høje hvilket ikke betyder noget i byen.
    Kasseten bliver nok en ultegra da 105 ikke fås mere som 9-speed.



  • #5   21. jan 2012 klogt

Kommentér på:
10-speed klinger i 9-speed setup og 105 vs Ultegra

Annonce