{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.514 visninger | Oprettet:

Carsten T
Carsten T
Tilmeldt:
24. jun 2021
Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 5

Cykel takker over {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg har lige skiftet kassette & kæde for første gang på min ~1 år gamle SCO premium sport 8. Alt ok, men jeg tænker på, hvorfor den begyndte at takke over, for det er absolut ikke første gang det er sket med mine cykler. Jeg er i tvivl om den detaljerede diagnose: Det sker i det højeste gear, altså bagerste tandhjul med størst diameter. Og det sker når jeg træder rigtig hårdt. Efter at have læst andre indlæg om emnet ser det ikke ud som om der er andre muligheder end at kæden 'glider' over kassettens tandhjul .. altså ikke at klingen 'glider' under kæden, mens kæden har godt fast i kassetten.. Dette sidste ville jo antyde, at problemet er omkring klingen og at den står for udskiftning.
Når det er sket én gang sker det snart igen, så 'løbet er kørt' efter første hændelse. Kan jeg forebygge det? fx se til, at kæden er godt strammet? Købe en kæde/kassette af højere kvalitet, hvor tænderne ikke bliver slidt så hurtigt. Jeg er ikke sports-cykelist, men bruger min cykel dér, hvor andre tager bilen. Det bliver åbenbart hurtigt til 1000 km pr år .. jeg synes alligevel at det er tit at jeg har nødigt at skifte kassette/kæde. .. er det den standard jeg skal forvente?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cykel takker over
  • Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    jun 2021

    Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 5
    #1   25. jun 2021 Jeg faldt over begrebet "kædemåler" og forstår nu, at en lille øgning af kædelængden ved brug kan være problemet. Det passer bedre end mine forestillinger om, at tænderne bliver slidt ned ... især efter at det er gået op for mig, at de tænder jeg har vurderet ud fra (tandhjulet med færrest tænder) ser slidte ud! .. det er jo de 'store' tandhjul der skulle være slidte. Jeg kan se, at de små allerede er 'slebet til' på det nye sæt.
    Så er det bare indstillingen af 'indexeren' der rester en smule. Jeg kan tilsyneladende vælge mellem at klikke to gange til første skift eller et dobbelt hop 5->7 .. . Er der andet der kan være galt end mangel på stædighed?


  • #2   15. jul 2021 Hvis man skifter kassette og kæde uden at skifte klinger, kan klingerne godt slide kæden ret hurtigt, har jeg erfaret tidligere, da klinger var ret slidt, kan være at din kæde allerede er trukket lidt, med hensyn til dine gear hopper gear over er index nok problemet, kabler bliver strukket over tid skal justeres.
    Efterhånden en måned siden du lavede indlægget, så håber du har fået løst problemet smiley


  • Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    jun 2021

    Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 5
    #3   3. aug 2021 @M. Holck,
    naa, jeg er ikke kommet længere med problemet.
    Jeg har spekuleret på, om kassetter er tilgængelige med forskel i den samlede bredde af tandhjulene? Jeg mener, at det kan passe til problemet, hvis jeg har købt et kassette-set som er bredere end den samlede længde som indexer-kablet spænder over.
    På den anden side: min 'materiale-fornemmelse' antyder, at der er for dårligt træk til at få kæden ned på det nederste tandhjul (som om 'fjederen' er for slap). Indstillingen af den nedre grænse for indexeren kan derfor være forkert. Jeg er lidt bekymret over at tage et led af kæden for at stramme op, fordi kæden har den originale længde.


  • #4   3. aug 2021 Tror stadig det er et index problem, så skulle det være at kassette var helt forkert, nogen gange skal man starte helt forfra, den skal index fra højeste gear og største klinge og nedadgående, det kan desværre godt være lidt svært nogen gange, bøvler selv med min kones bagskifter, men er ret sikker på at problemet på hendes cykel er trætte kabler.
    Hvis man glemmer at få trukket slæk ud af kabler eller ikke får klikket skifter i bund, bliver der meget svært at få indexet rigtigt, da slør vil forplante sig hele vejen over kassette.


Kommentér på:
Cykel takker over

Annonce