{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.399 visninger | Oprettet:

miikkel c
miikkel c
Tilmeldt:
11. aug 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Gear takker over/skifter ikke {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Har et lille problem, som jeg egentlig gerne vil have læst.
Har en MTB som bliver brugt til at komme til/fra arbejde hver dag, hele året.

Mit problem står i, at gearne skifter egentligt fint nok, der er bare lige to gear der driller lidt - på den bagerste kassette.
Den vil gerne skifte ned i gear - altså op på en større klinge, men når den skal skifte en enkelt gang ned fra det gear, så sker der ikke noget, men hvis man skifter to gear ned, så hopper kæden ned på den klinge den skal - altså to klinger ned.

Et andet problem er, at den ikke helt vil op på den største klinge bagpå (altså laveste gear) men det er jo nok bare lidt justering der skal til.

Hvad kan dette problem skyldes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gear takker over/skifter ikke
  • #1   25. jul 2012 Det lyder bare som et justeringsspørgsmål. Men det kan også være nødvendigt at rense og smøre skifteren.

    Udvendigt gear kræver jo noget vedligehold, men så spiller det også.


  • #2   25. jul 2012 Rensning, smøring og justering i nævnte rækkefølge.

  • miikkel c
    miikkel c Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #3   25. jul 2012 Har I så nogle gode råd til hvordan man kommer til at rengøre og smøreskifteren inde i alle de små dele, og til midler der ikke koster en bondegård?

  • #5   25. jul 2012 vand og sæbe... jeg bruger bare en vandslange, hvor jeg sætter tomlen på så der kommer en kraftig stråle(sådan rengør jeg efter hver skov tur)

    og så efter følgende kædesmørelse....

    det kan også være dit geardrop er skævt efter et fald/væltet cykel. men prøv at justere det først som der blir skrevet...


  • #6   25. jul 2012 Har haft samme problem. Jeg mente at bagskifteren skulle justeres, men turde ikke selv begynde at rode med det så den røg af sted til mekanikeren.

    Det viste sig ikke at have noget med justering at gøre, men mit geardrop der var skævt.


  • #7   25. jul 2012 Hvis du ikke er så god til justering af bagskifter, findes der masser af guides på youtube.
    Jeg kan ikke lige finde den, der passer bedst til dig.
    Men tag og gå ind og kig lidt, bare søg på dette "rear derailleur adjustment".

    Det er super nemt at justere, når man lige får lært det at kende. Der er ikke noget at være bange for. Youtube er din ven smiley


  • miikkel c
    miikkel c Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #8   25. jul 2012 Har sådan rimelig styr på det med at justere på bagskifteren, så det er ikke det der er det største problem.

    Kan jeg se med det blåtte øje om mit geardrop er skævt?

    Nu hvor I foreslår at jeg skal rense og smøre bagskifteren, tænkte jeg på om sådan noget silicone olie man bl.a. bruger til at smøre pakninger i Soft-guns om det kan bruges til at smøre bagskifteren eller om der er noget andet der egner sig bedre?


  • #9   25. jul 2012 alm kædespray

  • #10   25. jul 2012 og det kan være svært at se om det er skævt. man bruger et special værktøj, som også kan rette det op. men dog kan nogle af de alu drops være temlig bløde(har selv lige haft samme situation hvor jeg prøvede at rette det op med det værktøj, men det var alt for blødt og hurtigere og nemmere at købe et nyt geardrop)

Kommentér på:
Gear takker over/skifter ikke

Annonce