{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.710 visninger | Oprettet:

Problemer med skift på forskifter {{forumTopicSubject}}

Kører et 2X10 setup med en XT krank og lidt tilfældig kæde samt kassette, som kan ses i min profil (on-one whippet). Kassette og kæde har kørt sammen i ca. 700 km og kranken er kommet sidenhen (kørt ca. 250 km.). Mit problem er nu at når jeg indstiller forskifteren (Sram X9) så fungere det egentlig meget godt/perfekt så længe der ikke er belastning på systemet, men så snart jeg kommer i skoven så brokker kæden sig over skift fra lille klinge til stor klinge foran. Det tager tit og ofte flere tråd for at få kæden til at gå fra lille til stor klinge. Har dog sidenhen set at når jeg tester skiftet igennem uden belastning så hopper kæden typisk på stor klinge med det samme, men den første 1/3 omgang på klingen der løfter kæden sig op på "kanten" af kæden.

Mit spørgsmål går så på, er jeg en hat til at justere forskifter eller om kæden for sig er slidt. Kassette og kæde har været i mudder et par gange.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med skift på forskifter
  • #1   19. mar 2013 Jeg ville prøve at justere den lidt længere op. Der er selvfølgelig en risiko for at den kommer for langt op og så flader ud på pedal armen.... så har den fået for meget.
    Måske skal du skruge lidt på den skruge som stopper skifteren i max position.


  • #2   19. mar 2013 Vinklen på forskifteren er også afgørende. Den sal måske drejes ud eller ind.
    Det er et justerings spørgsmål.


  • #3   19. mar 2013 Har forsøgt at justere den til grænsen ift. at den falder over yderste klinge.

    Går ud fra det er vinklen ift. chainstay der skal være korrekt, men denne kan jeg ikke justere da det er HDM.


  • #4   19. mar 2013 Lidt kommentar:
    - Undgå belastning i selve skiftet, bare slæk lidt i trådet (Så holder alt dit gear 100 gange længere)
    - Sidder din store klinge korrekt? (Der er en pal på klingen. Den skal sidde under pedalarmen.)
    - Juster forskifter vinkel/højde, samt dine L & H skruer.

    Mit bedste råd... Start helt forfra med forskifteren.. Afmonter og begyndt for fra..


  • #5   19. mar 2013 Justere du kun på din L H skruer eller også kAblet?

    At du har problemer med at skifte op til stor klinge, tyder på at dit kabel skal justeres strammere. Som gøres på skiftegrebet. Når du hAr fået den til at skifte ordenligt via kabel, justere du bagefter L H skruerne hvis eneste funktion er at forhindre kæden i at hoppe af på lille eller stor klinge.


  • #6   19. mar 2013 Hej Igen og tak for respons.

    - Mikkel F - Var ude idag og forsøgte at "fokusere" mit tråd lidt mere hver gang jeg skulle skifte, det hjalp også. Men synes man skal "nusse" den en del hver gang, hvilket jeg har lidt svært at forstå, da jeg tidligere på 3X10 setup, med billigere skiftere og skifter har kunnet "volde" den hvorhen jeg har haft lyst. Kan det være rigtigt? smiley

    - Bamze - Det er blevet gjort fra bunden af hver gang med løsnet kabel og lign. smiley Har også fint kunnet justere skruen der styrer yder stop, således kæden har været på nippet til at springe udover, men trods det, så når der er bare lidt belastning på, så har den lidt problemer.


  • #7   19. mar 2013 Giv den en tand mere spænding på kablet og evt. Et nøk på stop skruen.

    Det bedste du kan gøre efter min mening er at justere på den slags når du er i skoven.

    Er du styrtet på krank siden? Er din forskifter "løs i ledene" ?


  • #8   19. mar 2013 Ok, kan lige prøve at hive lidt grejer med næste gang jeg skal på tur.

    Nej det er jeg ikke og nej den virker ret solid endnu, det er stadig relativt nyt.


  • #9   19. mar 2013 Mit bud er at du skal give justerings knoppen på dit skiftegreb en halv til en hel omgang fordi dit kabel er en bitte smule for slabt.

  • #10   19. mar 2013 Ok, vil lige give det en chance på næste tur. smiley og tak for rådet i øvrigt.

  • #11   19. mar 2013 Afstanden mellem stor klinge og forskifter ska være 2mm med mindre du bruger en forskifter der er født til 3 klinge setup for så er det ikke så nemt at justere men ka lade sig gøre smiley

  • #12   19. mar 2013 -Dan s, det passer også sådan ca.:)

  • #13   20. mar 2013 Hvis du ik har ændret på opsætningen siden billederne blev taget. så syntes jeg persontlig at der er for stor afstand mellem forskifter og stor klinge . Hvor bor du?

  • #14   20. mar 2013 Har jeg godt nok ikke, men problemet ligger lidt i at de er flyttet så tæt på hinaden som muligt lige pt, grundet en "lille" 38 tands forklinge. Spørgsmålet er om man burde anskaffe sig et 40 tands, så denne afstand kan ramme de 2-3 mm, helt præcis? Bor i Aalborg midtby.

  • #15   20. mar 2013 Hvis du har en triple forskifter på stadig, kan problemet være, at du ikke kan justere højden med din hdm skifter.
    Jeg vil gætte på at kæden rider/ rammer lidt på kanten af det spor der er på bagkanten af din skifter, grundet størrelsen på din mindste krans, der sikkert ligger mellem mindste og mellemste på et triple setup.
    For at undgå at skifteren går på i laveste gear, er skifteren indstillet derefter, når du så kører fra midten og udefter på kassetten, vil kæden ligge i det spor, som den burde, men så er kablet for slapt, til at skifte op på største klinge uden problemer.
    Det er lidt svært at beskrive, og er lidt et gæt, men jeg har samme problem på en cykel med e-type forskifter, efter skift til double.


  • #16   20. mar 2013 -Thomas - Forskifteren er beregnet til 2 klinger foran. smiley Hvis jeg har forstået sidste del af din besked korrekt, så er det ift. at kablet er for slapt til at skifte kæden tilstrækkeligt langt op på største klinge. Jeg ved ikke om denne kommentar kun var henvendt til hvis jeg kørte med triple forskifter eller det var uanset, men kan i hvert fald sige at jeg sagtens kan justere skifteren således at den nuværende spænding i kablet kan føre kæden helt udover øverste klinge. Så der er masser at give af, men det kører bare ikke så smooth som ønsket, om det bare er mig der skal vænne mig til at sådan er skiftet når der er et spring på 12 tænder mellem klingerne eller om det er anden fejl ved jeg ikke helt smiley



  • #17   21. mar 2013 Det var baseret på, hvis du havde triple forskifter, hvor højden ikke kan justeres.
    Et spring på 12 tænder, er jo ikke mere end, der er på et 9 speed triple, så det burde ikke være problemet.
    På den ene af mine cykler, har jeg et spring på 14 tænder, og det kører fint med en triple forskifter, men derpå kan jeg højdejustere forskifteren til det.


  • #18   21. mar 2013 Ahh ok, Jamen kan jo godt nok også højdejustere den, bare ikke lige nok i mit tilfælde, men tror prioritet nummer et bliver at skaffe en større klinge foran. Næste spørgsmål er så om disse klinger skal gå parvis som i XT's tilfælde hedder 38/26 40/28?

Kommentér på:
Problemer med skift på forskifter

Annonce