{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

Gl norsk mountainbike med sjæl - værd at reparere? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt denne gamle norske mountainbike til min datter, da hun manglede en lettere cykel til en cykeltur. Efter at have kørt på den, er det endeligt lykkedes mig at overtale hende til at udvendige gear giver mening til længere kørsel....Men KUN hvis det er lige netop denne gamle gule cykel. Hun vild med dens trashede charme...Så

Hvis den skal bruges mere vedvarende skal der gøres en del. Allerførste potentielle dealbreaker er, at kranken er stort set færdig. Det bliver selvfølgelig spændende at få den af og se hvordan gevind mm er. Men er der andre ting jeg skal være opmærksom på - før jeg begynder at smide flere penge og timer efter den?

internettet flyder jo over af nyistandsatte gamle racere mm., men hvad afgører om et stel er det værd.?

Hendes drøm er en kommende studiecykel, der ligner et gammelt vrag, men kører fornuftigt. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gl norsk mountainbike med sjæl - værd at reparere?
  • #1   11. sep 2023 Som en start bør du kontrollere der ikke er nogle brud på stellet el. gaflen.
    Det ligner ikke et stel der er noget særligt, men hvis størrelsen passer til hende, kan det være fint nok.

    Det være et hyggeligt og lærerigt projekt, bare du ikke gør det som en spareøvelse alene. Søg efter "RJ the bike guy" på Youtube, han har en del videoer om renovering af ældre cykler. Er du i nærheden af Svendborg, kan du kigge forbi "cykeltutten" som har værkstedsfaciliteter.

    Generelle anbefalinger:
    Brug rustopløser/WD40 + varme/ild frem for vold, når noget sidder fast.


  • #2   11. sep 2023 Tak for svar Steffen. Nej bestemt ingen spareøvelse - jeg har bare ikke kunnet finde en ny cykel (til turbrug) hun ville have...og den her elsker hun. Hvis jeg ikke kan se nogen brud, er der så andre ting jeg skal kigge efter? jeg er jo netop klar over at jeg hurtigt kommer til at smide en del (både tid og penge) efter den. ...og hvis jeg må tillade mig et ekstra spørgsmål: Når hun nu er glad for stellet som det ser ud...kan jeg så bare lade det være, eller bør jeg slibe overfladisk rust og plet-lakere det?

  • #3   12. sep 2023 Andre ting: Giv lejere i headset noget fedt - skift dem evt.
    Ang. rust og maling: Rust tager tid om at udvikle sig og plet rep. det kan være svært at lave pænt. Prøv evt. et mindre synligt sted og brug en farve som er lidt mørkere end den oprindelige (det er mindre synligt)


  • #4   13. sep 2023 Tak igen Steffen smiley
    Jeg har tænkt at skifte headset-.. har vist et liggende der passer. Og da han helst vil have den til at se ud som den gør (+nogle røde detaljer) lader jeg stellet stå som det er,
    Jeg kan ikke se nogen brud, så jeg går igang med kranken, headset, røde kabelsokker og en højere frempind....bare til en start. smiley


  • #5   13. sep 2023 Hej Kasper,
    Et stel er et stel, så det er kun standen på stellet og ens sentimentale følelser for dét stel som kan afgøre om det er det værd. Hvis stellet er i orden, er det op til jer om det skal gøres eller ej. Det koster cirka et par tusinde kroner at renovere en gammel cykel fra top til tå, nyt af alt, fiks alt selv. Alt efter hvad grej man vælger selvfølgelig. Hvis hun skal bruge den meget meget lidt kan hun sagtens overleve med en knasen fra der og der, men skal hun bruge den ofte så fiks alt fra start, så hun ikke ringer hver 2.dag med et nyt problem.
    Jeg vil helt sikkert mene det kan gå, for hvad er 2000kr idag, en middag i byen? - og hvis du kan få hende til at være med ind over projektet så er de penge da bedre givet ud på den kvalitetstid at bygge en cykel sammen end at gå ud og spise f.eks.
    Vær opmærksom på om du har alt værktøj til det, det løber også lidt op.
    Mvh Anders


  • #6   15. sep 2023 Jeg har lavet et par stykker, den ene kostede mig godt 3000-3500kr at lave. Men det var et arvestykke, det var ikke det værd hvis jeg skulle sælge den.

    Så jeg vil sige, hvis i skal bruge en billig Touring cykel så det en fin cykel hvis størrelsen passer som den skal, det er også nævnt tidligere af en af de andre.

    Du kan prøve at udregne om din gear ratio ligger på omkring 0.8 hvilket jeg tror den gør med 3x8 som den nok er ?
    En touring cykel skal have en meget lav gearing.

    Der bliver ikke nævnt hvornår den har fået den helt store service tur med ny kæde, kabler, bremseklodser, justering af bremser, gear og ny fedt i alle leder og kanter. Men det vil jeg da anbefale at det bliver gjort.

    Kranken er nok ikke nødvendig at skifte, jeg tænker det nok bare er lejerne der kan bruge en udskiftning? Jeg ved jo ikke om du har kigget på den, men kan regne ud der nok er slør i. Når der ikke bliver nævnt hvad der gør du tror de er helt færdige, kan jeg ikke vurdere det 100%

    Du skal også tjekke om headsettet giver sig, du kan trække forbremsen og prøve at rokken cyklen frem og tilbage. Hvis det nøkker og banker, så skal du nok også have nye lejer i det.. Men når du alligevel køber nye lejer til kranken, så køb et set til headsettet, de koster næsten ingenting.

    Ang. overflade rust, kan du evt fint slibe det af så godt du kan og lukke det med lidt lak og ikke gøre mere ved det. Det kan også have sin charme. Men du kan også købe 3 base akryl farver i en hobbybutik hvis du har en airbrush, så mixe farven så den ligger så tæt som overhovedet muligt og så lakere bag efter hvilet nok er den bedre vej frem men igen det er ikke en ny cykel.

    Og kender du et sted hvor der står en 56-58cm af denne type cykel, kunne jeg godt være interesseret i det til et projekt jeg har planer om.

    Held og lykke med bygget



  • #7   15. sep 2023 Og en ting mere, tjek om der er slør i fælgene er der det så skal du tjekke lejer i dem også.

Kommentér på:
Gl norsk mountainbike med sjæl - værd at reparere?

Annonce