{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.127 visninger | Oprettet:

jens a
jens a
Tilmeldt:
1. maj 2010
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18

Bedste 29" Lefty hjulsæt {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er på udkig efter et lækkert hjulsæt til min flash 29'er, det skal være stift, let og kunne køre tubeless. Pris max 10.000 kr

Har kigget på Mavic crossmax slr - fede men i den tunge ende, og American Classic race- ok vægt, men tror de er for bløde (ryttervægt 80 kg.)

hvad skal man vælge..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste 29" Lefty hjulsæt
  • #1   8. sep 2013 Et sæt ztr crest hjule med noget dt Swiss 240 nav er heller ikk værst og så koster de nok kun omkring 5000kr med en vægt omkring 1400-1500g

  • jens a
    jens a Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #2   8. sep 2013 Man kan sige meget om notubes crest, men stive er de bestemt ikke i 29", har haft dem..:-)

  • #3   8. sep 2013 Et sæt carbon fælge af den ene eller anden slags.

    Du kan jo vente til Stans har fået sendt deres carbon fælge i produktion smiley

    Ellers Reynolds, enve eller nogle Kina fælge.


  • #4   8. sep 2013 Dem jeg kender der kører på Crest er da stive nok.. Det er de der ztr race og podium eller hvad de hedder der er vildt bløde..
    Men helt klart nogle carbon fælge:D


  • jens a
    jens a Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #5   8. sep 2013 Ja carbon ville være at foretrække, men Enve koster næsten det dobbelte og reynolds har utroligt svage nav, overvejer t-bolt carbon fælge med DT 240's, nogen der har erfaringer med dem..?


  • #6   8. sep 2013 Evt specialized roval carbon og få skiftet front ud til et lefty nav. Burde ende på 9-10t

  • #8   9. sep 2013 Taler du af erfaring Kasper K? smiley Fordi jeg har kørt rigtig mange timer på carbonfælge de sidste to år, og de er i min optik mere holdbare end lette 29er aluhjul. Jeg har efterhånden givet dem mange tæv, og ramt nogle store sten. Men de holder til det. Jeg tvivler stærkt på mine tidligere crest (som nemlig er lidt bløde), ikke ville have holdt til det.

    Når du har så solidt et budget, ville jeg ikke tøve det mindste med at købe et carbonhjulsæt. Bare alene forskel i stivhed er nok til vælge carbon fremfor alu.


  • #10   9. sep 2013 Køre du 29 Kasper?

  • jens a
    jens a Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #11   9. sep 2013 Jeg syntes det er sindssygt vigtigt at 29'er hjul er stive, du mærker med det samme i kurver hvis hjulet ikke er stift. Mht. Crest så har jeg haft et sæt, og de var bløde og skulle rettes hele tiden..

  • #12   9. sep 2013 Hjul SKAL være stive, det kan der altså bare ikke herske nogle tvivl om Kasper K. Netop som Jens A siger at rundt i svingene og sådan. Man mærker tydeligt hvis ens hjul er stive og om de har fået slag og exer. Der er ikke noget mere irriterende en af køre på en hjul, hvor det exer helt vild.

  • #13   9. sep 2013 Der var en af gutterne fra det jyske team racing29 eller hvad det nu hedder. Som fik bygget et trænings hjulsæt op på Kina carbon fælge. Han var meget tilfredse med dem i forhold til hans roval slet carbon hjul

  • #14   9. sep 2013 Michael, ja jeg køre 29" og har kørt 26". Jeg har et tungt stift og let mindre stift, begge til lefty. Nu har jeg aldrig påstået at hjulsæt stivheden er fuldstændig uden betydning, men at man ikke får alt ved at vælge Carbon hjul. Der skal ikke herske tvivl om, at et ENVE hjulsæt ville være lækkert, men ville jeg smide over 10kkr og konstant skulle tænke på slag på fælgen ved lavt tryk, NEJ. Jeg køre med tryk helt ned til 1.1-1.3bar til 2.25 og det sker at en sten eller rod slår igennem. Hvis man vejer 80kg vil et Crest hjulsæt ikke føles blødt. Når der bliver talt hjulsæt blødhed i sving, skyldes det i højere grad dækket.
    Ønsker man at køre stærkt, så vil jeg personligt foretrække et let fremfor et meget stift hjulsæt - især til 29".



  • #15   9. sep 2013 Peder, din påstand passer for racer. Selvfølgelig skal hjul til Mtb være stive, men set i forhold til hjulvægt, de store brede dæk og at dine dæmpere gynger under dig, vil jeg påstå at alt er relativt. Det giver jo heller ikke meget mening at køre høj profil på Mtb, vel??? Man kan ikke ukritisk bare importere alt fra racer industrien til Mtb. Det er min pointe.


  • #16   9. sep 2013 Hvorfor ikke let OG stift... Erik (Racing29ers), som tidligere nævnt, har bygget op på 240 nav med carbonfælg fra T-Bolt. Læs på deres hjemmeside, hvor han også beskriver Crest som bløde... www.racing29ers.dk - der står også meget mere om hjulbyggeri.


  • #17   9. sep 2013 @Kasper, Højreprofil hjul til MTB giver lige så meget mening som en MTB TT ramme.....

    (link fjernet)

    PS, der er intet der skal tages alvorligt i dette svar, ren humor smiley



  • #18   9. sep 2013 .... "conceived as a high-end mountain frame that has aerodynamic qualities"

    Den er god. Det er også vigtigt når man køre DH, så måske er det fremtidens MTB ramme. Men du rammer helt rigtigt her Michael. Aero er et hit til racer, så selvfølgelig er det løsningen til MTB. Netop min pointe med carbonfælge.
    På et eller andet tidspunkt skal det nok lykkedes Specialized at sælge det koncept.


  • #19   9. sep 2013 Kasper, mit indlæg var ren sarkasme tage ikke fejl af det.

    Aero har intet at gøre på en MTB helt enig.(dog var der et firma som lavede en AERO DH ramme en gang. Jeg mener det var trek der lavede den)

    Når det er er sagt kan jeg ikke forstå du er såå meget imod carbon fælge til MTB. Specialized Roval SL har et fantastisk ry som meget slidstærke og holdbare hjul.

    Nu er jeg klar over at man ikke kan bruge world cup som samligning til alm mtb. Men de fleste køre på carbon fælge der, og de bliver altså straffet mere end alm dansk mtb kørsel. Så kan ikke se hvorfor det skulle være et problem. Så længe det er alm fælg og ikke høj profil smiley



    profilbillede
  • #20   9. sep 2013 Michael, ved godt det var en joke.
    Endnu engang, jeg er ikke imod carbonfælge, men mener at anvendelsen skal sættes i perspektiv. Der er desværre også mange der tror at Carbon er mere stift end alu, især til racer rammer. Det er langt fra tilfældet med alle. Køber du dårlig kvalitets fælge vil de være blødere end middelmådig alu.
    Et godt hjulsæt består jo også af andet end en stiv fælge.


  • #21   9. sep 2013 Helt enig med dig så langt Kasper smiley Carbon kan så mange ting derfor det er så fantastisk.

  • #22   9. sep 2013 http://www.youtube.com/watch?v=5dkuaNX2zEs
    Kina-carbon mod mavic rims.


  • #23   9. sep 2013 Det kunne ikk vises mere præcist i den video.. Carbon carbon carbon:D

  • #24   9. sep 2013 Hvis man vil kære stærkt, så har stivheden mindst lige så meget at sige som vægten. Særligt når det handler om xco hvor hjulene bliver presset til grænsen. Tror du undervurderer hvad der er vigtigt, når man skal køre stærkt og særligt til konkurrence. smiley

  • #25   9. sep 2013 Martin, det lyder som om du selv er en af de "hurtige".....
    Hvis du mener jeg undervurderer, så tager du fejl. Tværtimod, så bliver betydningen af hjulsæt stivheden overvurderet af os weekend ryttere og opfattelsen er at når dem i World cuppen køre det, så må det jo være det eneste rigtige.Jeg havde da også kørt med carbon hjulsæt hvis jeg fik det leveret gratis og ikke skulle tænke på noget andet end fuld gas. Hvis du læser hvad jeg har skrevet er jeg ikke modstander af carbon hjul, men modstander af opfattelsen af at de er den eneste rigtige løsning udfra et performance og økonomisk synspunkt.

    Min pointe er at til MTB er der så mange andre dele der flexer, tag feks den video der demonstere hvor meget mere blød en traditionel forgaffel er iforhold til en Lefty. I både sving og ved accelleration vil et 2.25" dæk have indtil adskillige millimeter flex når trykket er lavt. Kører du med højt tryk, stiger rullemodstanden. Min kommentar er mere ment for at give et andet syn på sagen og ikke ment som en modstand mod carbon. Jeg er ikke en snegl på en cykel og køre selv løb.


  • #26   10. sep 2013 Uden den store erfaring , vil jeg mene at Kasper's indlæg giver god mening

  • #27   10. sep 2013 Forstår også udemærket dit indlæg Kasper og når man er motionist kan et fint alu hjulsæt også sagtens bruges:D
    Kører selv licens i mtb, men jeg kører rundt på Stans Arch fælge da min pengepung ikk lige rækker til et par carbon fælge endnu..


  • #28   10. sep 2013 Kasper - det som irriterer mig er folk som taler uden erfaring på eet givent område. Hvilket en hel del gør herinde. smiley Men hvis du ikke har kørt med et carbon hjulsæt, kan jeg virkelig ikke se hvordan du kan kommentere på det? Med det sagt så er der jo absolut ingen der har sagt at carbon er det eneste rigtig for ham. Læs gerne lige indlæggene igennem næste gang. Jeg stejler fordi du mener at carbon er meget sårbart. Og den betragtning kommer du med uden nogen form for erfaring. Og nu fortæller jeg manden om mine erfaringer med carbonhjul, og at de godt kan holde til mere end man regner med. Grunden til jeg foreslår carbon, er også pga hans relative høje budget. Havde en anden spurgt om råds med et budget på 4000, havde jeg jo nok ikke foreslået ham carbon hjul. Så spænd lige buen engang smiley

  • #29   10. sep 2013 Martin, jeg er enig med dig i at mange udtaler sig uden erfaring. Jeg har selv et Carbon hjulsæt til min racer og jeg har en erfaring med Carbon generelt (også i andre sports grene).
    Du kan læse mine indlæg som en anden vinkel på spørgsmålet. Jeg mener at jeg forsøger på at argumentere for det og ikke kommer med en hovedløs påstand. Jeg er slet ikke uenig at Carbon fælge kan være en god løsning på et stift hjulsæt, men jeg stiller spørgsmål til om der reelt er behov for et så stift hjulsæt til Mtb? Til racer giver det rigtig god mening, ingen tvivl om det. Carbon fælgen er mere stiv, hvilket gør du kan reducere antallet af eger i hjulsættet, stor fordel til racer.Hvis du er glad for dit hjulsæt og kan mærke en forskel på omgangstiderne, så fint med det.


  • #30   10. sep 2013 Der vil ikke være forskel på omgangstiderne men helt sikkert på køreoplevelsen hvis det crest der samlignes med.

    Måden jeg ser op det er at en 300g carbon fælg er langt mere stift
    /stærkere end 300g alu fælg. Uden at vide det så kan en 300g carbon vel samlignes med 500g alu.

    Det vil selvfølgelig svinge efter mærker etc... Pt er det nok kun enve og reynolds der skiller sig ud blandet alle de andre.



  • #31   10. sep 2013 Spændende debat med gode ting og mindre gode ting.

    Ideen med tubeless er ikke at kunne køre med mindre dæktryk, ideen med det er at køre med det rigtige dæktryk og så ha en funktion der tager de sivere der uundgåeligt vil komme, køre man med for lavt dæktryk så vil man kunne opleve at dæk også taber tryk eller de taber pusten hel fordi dæk er krænget for meget til at kunne holde på luften.

    Styrke alu vs karbon kan de ikke sammenlignes (vægt vs vægt) , får en karbon fælg et knald så den ødelægges vil en alu i samme vægt også være total død men en alu der har 150-200gr mere vægt vil kunne tage ca det samme som en karbon og med en lign stivhed.

    Stivhed er så ikke alt men for eks den som køre på en højt niveau har stor fordel af stivhed og lav vægt men der hvor de skiller sig ud er at de ryttere også har en teknik som rækker en del længere end den typiske mtb køre og det er der et hjulsæt som kan flexse lidt ekstra kan være en fordel, det vil give en mere flydende kørsel over forhindringer og mindre overraskelser for den mindre teknisk stærke rytter men så er vægten en faktor der skal tages med i beregningerne (vægt har dog mindre betydning for den alm mtb rytter end for race rytteren).

    Noget man skal huske er at der er stor forskel på hjul til mtb og til landevej også i opbygning af styrkepunkter så de tåler ingen sammenligning i min verden men der er vi så forskellige og heldigvis for det.

    Normalt kommentere jeg ikke den ene fælg frem for den anden men nogle har fordele som andre ikke har og i det spektre så er Stans fælge en helt alm std fælg som ikke skiller sig ud fra andre mærker når der tales kvalitet (Mavis, Rigida, DT, FRM osv..) noget jeg dog langt fra er enig om er at Renynolds og mtb skiller sig ud på en positiv måde og der er andre som gør et langt bedre arbejde og der er Enve og DT nogle af dem.


  • jens a
    jens a Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #32   10. sep 2013 Sjovt som debatten udvikler sig, i dette tilfælde til en diskussion om alu vs. carbon. Der er ingen tvivl om at carbon er let og stift - og dyrt, og med et budget på max 10K, bliver det nok nogle kina fælge med lækre nav, eller mavic crossmax slr. hvis der er andre bud på hjulsæt i det prisleje, eller andre der har egne erfaringer med kina fælgene, hører jeg det gerne.


  • #33   10. sep 2013 Det kom jeg med længere oppe. Specialized roval carbon til 8000kr. Sæt et lefty nav og eger i forhjulet. Prisen vil være lige under dit max smiley

  • #34   12. sep 2013 Med det budget havde jeg nok også gået efter et sæt Roval som Bertram skriver.:D

Kommentér på:
Bedste 29" Lefty hjulsæt

Annonce