{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.780 visninger | Oprettet:

Ralf L
Ralf L
Tilmeldt:
31. aug 2011
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33

Opgradering af bremser? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en brugt Trek Elige 9,7 Carbon XC 2012 cykel.

Der sidder pt. Shimano SLX bremser monteret.

Jeg har dog overvejet om jeg hend af vejen skulle opgradere til noget XT eller XTR.

Vil det være nogen fordel, ud over vægten selvfølgelig, at skifte mine to 180mm og 160mm SLX bremseskiver, ud med to 160mm XTR skiver (dem med ice-tech).
(Er tilbudt disse skiver til en rigtig god pris nemlig).

Cyklen bruges primært til MTB stier i de nordjydske skove, og aftenture på landevejen af og til.

Hvad siger i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradering af bremser?
  • #1   1. okt 2013 Læste for et ½ år siden en test af XC bremser. Der vandt SXL som det bedste køb. (prisen var selvefølgelig også en faktor her) Så det er bestemt ikke nogen dårlig model. Ved ikke lige om du får så meget ud af at skifte, ud over at det ser bedre ud.

    Personligt ville jeg nok bare beholde dem, hvis de virker som de skal.


  • Ralf L
    Ralf L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
    #2   1. okt 2013 Tænkte bare på at skifte dem, i håb om bedre bremseevne, lavere vægt, og mere støjsvage bremser.

    Men vil jeg kunne skifte min 180mm skive i fronten ud med en 160mm skive, og så stadig beholde bremseevnen?


  • #3   1. okt 2013 Det tror jeg ikke, men kan kun tale ud fra hvad jeg selv har prøvet.
    Jeg gik fra 160mm til 185mm og der var mærkbar forskel, jeg blev gang på gang overrasket over hvor meget de kunne bremse.
    Så tvivler på at en XTR 160mm ville bremse som en SLX 180mm.

    Men tror på den anden side ikke du vil mangle bremse kraft med en XTR 160mm. Mange køre jo med 160 og det virker jo fint.

    Det er mest vægt du betaler for på en XTR. Og efter som skiven sidder i center af hjulet tror jeg ikke du ville mærke forskel i vægt. Så er der meget mere at hente i hjul og dæk.


  • #4   1. okt 2013 sidder der SLX M665 bremser på eller M675 ?
    hvis du skifter til en mindre skive vil du miste bremsekraft, men forskellen vil nok ikke gøre det store til dit brug.
    jeg har selv kørt med M665 bremser og kører nu med M665 kalibre og M666 greb.
    hvis jeg var dig ville jeg bare få dem bleedet og skiftet klodser så du har dem 100% i orden.


  • Ralf L
    Ralf L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
    #5   1. okt 2013 Gustav V. Goss -> Der sidder Shimano SLX M666 bremser på den nu.
    - De skal hverken bleedes eller ha skiftet klodser, de bremser perfekt, og er stort set nye. (cyklen er 3 måneder gammel).

    Ville bare høre om det var en mulighed med de XTR, og så 2 stk. 160mm. smiley
    - Har dog også muligheden for 160mm + 180mm XTR ice-tech skiver, til samme billige pris. Men hvis 160mm. er nok, ville jeg jo spare en smule vægt smiley


  • #6   1. okt 2013 ellers så skift en skive af gangen og se om det er bedre..

  • #7   1. okt 2013 Hvis du vil slippe for bremser det larmer? (gætter på hyler) Så skal du af med dine centerlock bremseskiver, og jeg tvivler på at ice tech skiverne er bedre end dem du har nu.

  • Ralf L
    Ralf L Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 33
    #9   1. okt 2013 thor j -> Nu er det jo kun skiverne jeg vil skifte til at starte med smiley

    Jeg skal give 300,- for 2 stk. nye 160mm. skiver, eller 2 stk. nye 180/160 skiver.

    Men der må da næsten være en forskel på de XTR skiver, over de SLX jeg kører med nu? smiley



Kommentér på:
Opgradering af bremser?

Annonce